Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheef brooks zadel - Forum Wereldfietser

Scheef brooks zadel

Ongeveer een jaar geleden kocht ik een Brooks B17 zadel. Reden was dat het vorige exemplaar versleten was, iets wat vrij snel gaat bij de (nieuwere) Brooks zadels is mijn ervaring, hoewel ik denk dat veel synthetische exemplaren nog sneller slijten. Maar omdat de Brooks B17 het enige zadel is dat mij tot nu toe goed zit, blijf ik deze zadels kopen ondanks dat ruwweg 25 tot 50 procent van de exemplaren vroegtijdig kapot gaan vanwege m.i. lage kwaliteit.

Zo had ook mijn meest recente Brooks zadel een probleem, maar dit keer was het zadel (vermoedelijk) bij levering al niet in orde: de rechter zijde stond hoger dan de linker zijde waardoor de druk op / rond het rechter zitbotje groter was dan op het linker zitbotje. Helaas merkte ik dit niet op bij monteren en was ik in de veronderstelling dat het nieuwe zadel nog niet direct een probleem had.

Ik maakte een fietstocht om dit nieuwe zadel in te rijden, ongeveer 70 km. Er ontwikkelde zich tijdens de tocht een geïrriteerd plekje op mijn achterwerk maar ik was in de veronderstelling dat dit door stugheid van het nieuwe leer zou komen en dat dit dus normaal zou zijn.

Thuis had zich een bultje ontwikkeld en echt comfortabel voelde het toch niet. De irritatie bleef aanhouden en toen ik een keer boodschappen deed en naar mijn fiets keek merkte ik de scheve stand van het zadel op. Thuis plaatste ik een waterpas op het zadel en kwam tot de conclusie dat het zadel scheef stond.

Ik heb een prima service van de winkel gekregen, het zadel kon gelijk retour en nog voordat het zadel retour was had ik al een nieuw exemplaar binnen. Zelfs de retour verzendkosten werden vergoed!

Het nieuwe zadel is tot nu toe prima, maar na een jaar heb ik nog steeds last van het plekje: het bultje is al lang weg, de huid is daar hersteld en je ziet niets meer, maar het blijft rondom het zitbotje onaangenaam gevoelig al na zo'n 10 km fietsen.

Ik ben daarom naar de huisarts geweest en zijn diagnose is ontstoken slijmbeurs, iets wat nog wel 2 jaar kan duren als ik pech heb. Ik kan niet aantonen dat dit ontstaan is door het Brooks zadel, maar het is wel mijn vermoeden. Na meerdere defecte Brooks zadels (vooral gebroken of beschadigde spanbouten en getorteerde neuzen) is dit toch wel het de meest irritante Brooks ervaring tot nu toe!

En dan nu nog een vraag: zijn hier mensen die ervaring met ontstoken slijmbeurs nabij de zitbotjes hebben? Zou er een "oplossing" voor zijn om toch op de rechtop fiets te kunnen blijven fietsen zonder klachten?

update: bij nader inzien twijfel ik of de huidige klachten bij het rechter zitbotje veroorzaakt worden door de fietstocht ongeveer een jaar geleden met het scheve zadel.

Afbeelding
Jeroen, helaas wel ervaring met een ontstoken slijmbeurs alleen niet op die plek. Als je die eenmaal hebt gehad is rust de enige remedie, en het kan in totaal 3 jaar duren is me verteld voor het over is. Eén van de redenen waarom ik nu liggend met een onderstuur fiets, geen druk meer op de schouders waar ik in beide schoudergewrichten (niet gelijktijdig gelukkig) een slijmbeursontsteking en vervolgens rechts nog een frozen shoulder en referred pain syndroom heb gehad.
Die ouderwetse brookszadels met slappe veren hadden wel een goed voordeel dat een beetje scheefstand wel verdween in de vering.
Zonder vering komt de - forse! - scheefstand op de foto veel harder aan.
@Peter: dat zijn ook geen fijne klachten... De ligfiets is voor mij ook een prettig alternatief, maar eigenlijk baal ik er wel van dat de rechtopfiets momenteel geen keuze optie is. Die drie jaar is ook wat mijn huisarts noemde. Ik vind dat best lang...

@Leon: goede opmerking, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Bijkomend probleem van een (slijmbeurs)ontsteking is dat als deze niet geheel geneest ze weer terug kan komen, en je dan dus nog langer onder de pannen bent. Dus neem je rust en wees blij dat je een alternatief hebt om te kunnen blijven fietsen, mensen zonder ligfiets hebben die luxe niet.
Je hebt dus een luxe-probleem :wink:
@Peter: in de afgelopen twee maanden heb ik tijdens het ligfietsen het weten te presteren om een stijfheid in mijn hamstring, achterwerk en onderrug te ontwikkelen dus momenteel gaat het op beide fietsen niet lekker... Binnenkort even naar de sportarts.
Strikt genomen is het niet zeker dat in dit geval de klachten werden veroorzaakt door de scheefstand van het zadel.
Hoe het ook zij, zo'n zadel hoort niet door een kwaliteitscontrole te komen.
Georg schreef:Strikt genomen is het niet zeker dat in dit geval de klachten werden veroorzaakt door de scheefstand van het zadel.
Zeker, het kan heel goed zijn dat de huidige klachten een andere oorzaak hebben. (dat ga ik steeds sterker vermoeden) Ik heb daarom de topic titel bijgewerkt omdat onduidelijk is wat de oorzaak van de huidige klachten is.

Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen is dat ik er een bultje na de fietstocht aan heb overgehouden dat na enkele weken weer verdwenen is.