Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste vakantiefiets student; gazelle kathmandu? - Forum Wereldfietser

Eerste vakantiefiets student; gazelle kathmandu?

Hoi allemaal,

Een aantal weken geleden heb ik het plan opgevat om dit jaar op fietsvakantie te gaan in Frankrijk. Nu heb ik dit vroeger ook wel eens gedaan maar dat was altijd samen met mijn ouders en in de vorm van een 'Fiets-fun' vakantie, waarbij je van camping naar camping fietst en dus niet je eigen bagage vervoert.
Ik ben nu een beetje aan het uitkijken naar een mogelijke vakantiefiets. Omdat ik volgend jaar ga studeren is het belangrijk dat de fiets zowel een beetje 'budget' is (ik kijk eigenlijk alleen naar tweedehands fietsen op marktplaats, mijn max is rond de 350), als stevig genoeg om het een aantal jaar vol te houden, niet alleen op vakantie maar ook om dagelijks mee te fietsen naar mijn studie.

Mijn vraag is nu, wat voor mij een geschikte fiets zou zijn. Zelf heb ik onder andere de Gazelle Kathmandu gezien, waarover ik zowel positieve als negatieve berichten lees..

Zou iemand mij wat tips kunnen geven over waar ik op moet letten, en wat voor soort fiets geschikt zou zijn?
Alvast bedankt!
Heb je de wiki al gelezen???
En misschien kan je wat meer vertellen over je plannen. Ga je naar de bergen, ga je met volle bepakking etc.
Gr Anja
Ik denk niet dat je veel enthousiasme gaat ontmoeten hier voor de Gazelle Kathmandu.
Het grootste minpunt lijkt me om te beginnen de geveerde voorvork; gaat vaak stuk zo'n ding, en is overbodig. Verder is het zwaartepunt van de voordrager-constructie nogal hoog.
Ik zou een fiets zoeken met een vaste voorvork (staal), en een in goede staat verkerende aandrijflijn. Aan die kwalificaties voldoen veel fietsen. Je hebt in principe aan iedere fiets waarvan het frame recht is met een niet-versleten aandrijflijn (m.n. lagers en kettingbladen) genoeg. Kun je sleutelen dan is een barrel ook nog wel op te knappen op dat punt. Als het frame maar goed is. Een goed zadel is nog 1 v.d. belangrijkste punten.
Even nieuwe banden erop en fietsen maar.
O ja, let ook op met name de achterdrager; die moet je tassen houden.
dijken63 schreef:Heb je de wiki al gelezen???
We bedoelen dit: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina

(Het woord wiki komt niet voor op de pagina's van de Wereldfietser en is voor nieuwelingen dus een beetje onbegrijpbaar)
De Gazelle Kathmandu is geen aanrader is meer een stadsfiets, voor dat geld kun je wel een goede Koga vinden.
beste noraly,

wat voor framemaat/-grootte heb je nodig? (wat is je binnenbeenlengte? dan kun je dat uitrekenen)
wat is je budget?
wil je recht stuur zoals op hybride of mountainbike of wil je racestuur?
tal van vragen zijn er mogelijk rond je beeld en keuze van een eerste vakantiefiets/reisfiets....
en het kan voor ergens vanaf zo'n twee- à driehonderd euro tot een bedrag dat-wil-je-niet-weten-als-student... (en dan moet je nog steeds zelf trappen :lol: )

ik bedoel: ik wil je best beetje helpen zoeken naar een geschikte fiets.
misschien kunnen we per mail contact hebben, na eerst hier een pb.

groet, hoogframe
Bedankt voor alle tips!
Van de Gazelle Kathmandu ben ik op jullie aanraden dan ook afgestapt (haha). Ik ben gaan kijken naar een tweedehands Koga en heb denk ik wel een mooie gevonden! Ook al een proefritje gemaakt en fietste lekker. De fiets is 8 jaar oud en altijd goed onderhouden, ziet er ook echt nog heel goed uit en heeft net een nieuwe ketting en kettingbladen. De framemaat is volgens mij ook in orde, wat ik uitgerekend had dan; ik kwam uit op 54,2 en deze fiets is maat 54.
Volgens mij is dit dus een prima fiets voor mij en de prijs is ook netjes. Wat vinden jullie hiervan?

Over mijn plannen; die zijn nog niet heel concreet. Maar eigenlijk ben ik tot nu toe vooral van plan om het heel relaxed aan te pakken; waarschijnlijk ergens in midden/zuid frankrijk of Noord-Italie, dat zien we nog wel, ergens gedropt worden en dan richting zuid fietsen. Ik ben niet van plan om mega heuvelachtige routes op te zoeken maar een lekker klimmetje hier of daar ontkom je natuurlijk niet aan. Dus dat moet natuurlijk wel kunnen met de fiets die ik uitzoek.
Ik ben niet van plan om heel lang weg te gaan dus qua bepakking wil ik het niet al te zwaar maken.
Wat voor koga is het? Dat maakt nog al uit :)
M276 schreef:Wat voor koga is het? Dat maakt nog al uit :)
Hahaha. dacht dat ik het er bij gezet had. Ja dat is inderdaad wel handig om te weten ;)
Het is een Roadrunner. Edit: De remmen zijn v-brakes en de versnellingen zijn shimano deore LX (sorry als ik dingen niet helemaal goed formuleer maar ik weet er nog niet zoveel van :P ). Er zit geen vering in de voorvork.
De roadrunner is iets sportiever dan de gemiddelde vakantiefiets. Frame kan wat minder goed belast worden ten opzichte van de echte vakantiefietsen van koga. Hij is eigenlijk ook meer bedoelt voor lekkere dagtochtjes met beperkte bepakking. En ook iets meer voor de asfaltwegen.
Desalniettemin kan de fiets in principe prima gebruikt worden. We kunnen nog steeds wat gerichter helpen als je je budget deelt. Sowieso is 2e hands vaak veel moois te krijgen voor een zachte prijs. Veel koga's shuttelen alleen heen en weer naar de tennisbaan en weer terug zonder echt lange dagtochten of vakanties te zien.
Plaats is een fotootje?
De roadrunner (nieuwer model) heeft dacht ik feadershock. Alleen oude modellen worden geleverd zonder vering. Maar dan is de fiets ouder dan 8 jaar.
Maar ik kan dat ook mis hebben :)
Op de Koga site kun je alle oude brochures vinden. Oud is niet automatisch slechter.
Afbeelding

Dit is 'm ! Kan je hier niet zo goed zien maar er zit een half-vlinderstuur (dali-stuur is dat?) op.
Afbeelding
nog eentje
Deze is toch niet heel oud uit denk ik. Zoek maar eens goed. Nette Tubus Vega drager en naafdynamo. Er zit lijkt het wel zo'n vering in het balhoofd in, en daar wordt ik iets minder vrolijk van (kwetsbaar). Het is een damesframe, dus inderdaad niet voor heel zware lasten. Maar met een lichte kampeeruitrusting zou dit moeten kunnen lijkt me. Als hij past en als de prijs redelijk is.
Ik heb even een paar brochures gedownload en volgens mij is de fiets uit 2007. Dus dat klopt wel ongeveer.
Ze vragen er 400 euro voor. Is dat een nette prijs? Als ik het opzoek kom ik alleen maar op hoger uit, dus volgens mij is dat wel redelijk.
De verkoper is er trouwens zelf ook vaak mee op vakantie/tochtjes geweest.
Als hij in nette staat is is 400 euro een redelijk bedrag.
Alleen zoals gezegd deze heeft WEL een verende voorvork.
Alleen nu niet in de poten. Maar in het balhoofd.
Je kan deze wel erg strak zetten zodat hij eigenlijk bijna niet veert.
Meestal werken deze veringen na een tijdje toch al niet meer zo heel goed.
noraly schreef: Ze vragen er 400 euro voor. Is dat een nette prijs?
Redelijke prijs (maar ook niet bijzonder) op voorwaarde dat er niet veel werk aan is / de meeste onderdelen in goede staat verkeren.

Er zit overigens een 'remkrachtbegrenzer' in het kabel van je voorwiel. Zo'n ding wordt wel vaker gebruikt in zulke fietsen omdat men bang is dat mensen over de kop gaan door een goed functionerende voorrem.

Als je een beetje controle hebt over je eigen remgedrag heeft zo iets enkel het negatieve gevolg dan de remmen niet optimaal werken.

Renaat
Volgens mij zijn ze al gereserveerd?
In principe hoeft er niets aan te gebeuren! Ketting en kettingbladen net vernieuwd. Schakelt ook heel fijn.. verder nog belangrijke punten?