door
Leon » di 26 apr, 2016 12:53
Travelmaster schreef:Op teveel afleveringen "dagelijkse kost", om eerlijk te zijn. Snuifje zout, noemt-ie het dan, gaat er praktisch een halve handvol in. Maar hier typt iemand die gewend is (bijna) nooit zout toe te voegen aan eten. Wel specerijen, maar zout gebruik ik echt heel weinig.
Natuurlijk is het bij jou niet het geval, maar ik heb vaak gehoord dat mensen zeggen helemaal geen zout te gebruiken om daarna te zien dat ze wel brood van de bakker kopen, er zomaar een stel ansjovisjes uiit een potje de tomatensaus inglippen, (net als gezouten tomatenpuree), de ketjappot vlijtig gebruikt wordt, men een liefhebber van goudse kaas is of een pittig droogworstje niet versmaadt.
Als je weet hoeveel zout er in die dingen gaat dan valt dat zout tussen Jeroen's vingers nog wel mee.
Maak voor de grap eens een pan soep met op zich zoutloze ingediënten, dus o.a. geen blokjes. Dan moet ik toch een flinke boel zout toevoegen voordat het een beetje smaakt.
Ook bak ik sinds ruim 3 jaar zelf ons dagelijks brood en probeer de hoeveelheid zout te verminderen. Ik vind dat heel lastig, want als ik het verminder of vervang door het bekende natriumarme zout, dan krijg ik onvermijdelijk meer behoefte aan zoute dingen en merk ik dat ik 's avonds de kastjes daarvoor afstruin. Als ik dan brood van een bakker koop dan vind ik dat toch lekker; het eten in de meeste restaurants vind ik daarbij wel erg zout.