Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met reisfietsen van Rose - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen met reisfietsen van Rose

Het zou mij zeer verbazen als de standaard Tubus stangetjes bijdragen aan de zijdelingse stabiliteit van de bagagedrager. Volgens mij is de enige functie van deze stangetjes er voor te zorgen dat de bagagedrager niet naar voren of achter kan. Het zou natuurlijk kunnen dat het nu gemonteerde dunne stripje deze functie onvoldoende vervuld, maar ik fiets al vele jaren tevreden rond met een in plaats van twee stangetjes en mijn Tubus drager is desondanks zeer stabiel.
Bert van Sprang schreef:... en mijn Tubus drager is desondanks zeer stabiel.
Je hebt het hier natuurlijk wel over een stalen Tubus! :D
Nee, titanium, maar inderdaad de stijfheid komt uit de drager en niet uit de een of twee stangetjes die de drager met de staande achtervork verbinden.
Peter_K schreef:
Waarom een modieuze hippe urban fiets testen alsof het een fiets voor wereldfietsers is?
Christophorus reageert hier met:
Omdat deze Rose (met het woord Trekking in de naam) qua concept aansluit bij de trekkingfietsen van de huidige gevestigde orde met 28" wielen en 50mm banden. Veel klanten van de winkel waar ik voorheen werkte, maakten zelf ook graag de vergelijking tussen deze Rose, Santos, Idworx, Avaghon, etc.
Als ik het dus goed begrijp dan wordt een fiets die door Roseversand uitdrukkelijk stadsfiets ("Urban") genoemd wordt, getest alsof het fiets bedoeld is voor wereldfietsers? Met als argument dat Roseversand één keer het woordje 'Trekking' heeft gebruikt en veel klanten van één specifieke winkel deze Rose (ROSE BLACK LAVA-5 CARBON DRIVE TREKKING) onterecht vergelijken met echte trekkingfietsen?!

Vreemde klanten, helemaal omdat Rose over modellen beschikt die wel als echte trekkingfiets beschouwd mogen worden. En ook als zodanig door Rose in de markt gezet worden. Dan zou je toch verwachten dat als zij al met Rose gaan vergelijken, zij dit met deze echte trekking-modellen zouden doen. Maar veel vreemder acht ik het dat een serieuze tester in dit alles meegaat.

- Roseversand heeft, zo leert mij hun site in één oogopslag, verschillende categorieën fietsen. Bijvoorbeeld Trekking (waaronder Reis: "betrouwbaar en robuust") en Urban ("De stad is jouw terrein, je hebt je fiets telkens bij de hand. Boodschappen doen, naar school, kantoor of de universiteit").
De geteste Black Lava-5 valt in de categorie Urban!

Ik heb geen direct noch indirect belang bij of in Roseverand. Mijn laatste bestelling bij Rose dateert van jaren geleden.
De fiets mag dan wel onder Urban op de site staan, maar als je de pagina bekijkt (https://www.rosebikes.nl/bike/rose-blac ... aid:822297) zie je wel dat het woord TREKKING in de naam van de fiets voorkomt, dat er TREKKING remmen op zitten en dat de fiets 'perfect voor plezierreizen is'. Bovendien zitten er oogjes in de voorvork om voortassen op te hangen.
Dat suggereert toch iets?
Zelf ben ik ooit, in 1992, vet in zoiets gestonken met een fiets met het woord "Trekking" in de naam. Die bleek ook totaal ongeschikt om tassen aan te hangen omdat het frame veel te slap was. Daarom ben ik wellicht wat allergisch voor dit soort woordfopperij.
Leon schreef:Die bleek ook totaal ongeschikt om tassen aan te hangen omdat het frame veel te slap was.
Hoe heb je dat geconstateerd?

Wat mijzelf betreft is een frame pas te slap als het kapot gaat.

Mijn eerste fietsreizen heb ik gemaakt op oude racefietsen. De eerste reis dacht ik er de eerste twintig kilometer aan om weer huiswaarts te keren, zo erg zwabberde de fiets met alle bagage. Op den duur leerde ik om stil te zitten en de balans te bewaren. Ik heb zo vele kilometers kunnen fietsen, inclusief alpen cols met afdalingen in volle vaart.
Meteen een goede leerschool, want ook voor frames die minder flexibel zijn is het beter als je weet te fietsen zonder dat de boel onnodig op-en-neer slingert.
mikefiets schreef:Vreemde klanten, helemaal omdat Rose over modellen beschikt die wel als echte trekkingfiets beschouwd mogen worden. En ook als zodanig door Rose in de markt gezet worden. Dan zou je toch verwachten dat als zij al met Rose gaan vergelijken, zij dit met deze echte trekking-modellen zouden doen. Maar veel vreemder acht ik het dat een serieuze tester in dit alles meegaat.
Appels worden heel vaak met peren vergeleken, juist wanneer er (nog) onvoldoende kennis is in de zoektocht naar lekker fruit. Want wat is lekker? En hoe weet je wanneer je wat bij welk gerecht moet eten?

Ik krijg zo'n 15 tot 20 mailtjes PER DAG met vragen over (trekking)fietsen. Wat vind jij van deze fiets? Is deze fiets geschikt voor...? Welke fiets is geschikt voor mij? Enz, enz.
De Rose Black Lava-5 zat daar opvallend vaak bij, dus de vergelijking wordt om diverse redenen toch veel gemaakt. Dat kan je raar of ongeloofwaardig vinden, maar ik neem dat de vragenstellers niet kwalijk. Het is best logisch dat men door de appelbomen de boomgaarden niet meer zien. Om nu niet op iedereen te gaan mopperen dat ze appels met peren vergelijken, terwijl ze misschien eigenlijk naar druiven zouden moeten zoeken (wat ik dan ook weer moet gaan uitleggen waarom), heb ik de mailers simpelweg gegeven waar ze om vroegen.

En ze kregen een peer met een appelig smaakje. Of een peervormige appel...
Peter_K schreef:
Leon schreef:Die bleek ook totaal ongeschikt om tassen aan te hangen omdat het frame veel te slap was.
Hoe heb je dat geconstateerd?
Onbedwingbaar geshimmy bij 20 - 23 km/u?
Leon schreef:
Peter_K schreef:
Leon schreef:Die bleek ook totaal ongeschikt om tassen aan te hangen omdat het frame veel te slap was.
Hoe heb je dat geconstateerd?
Onbedwingbaar geshimmy bij 20 - 23 km/u?
En dat ging niet over na gewenning?
Geshimmy kan overigens ook door te slappe wielen veroorzaakt worden.
Peter_K schreef:
Leon schreef:
Peter_K schreef:{te slappe fiets} Hoe heb je dat geconstateerd?
Onbedwingbaar geshimmy bij 20 - 23 km/u?
En dat ging niet over na gewenning? Geshimmy kan overigens ook door te slappe wielen veroorzaakt worden.
Een lekke band gaat ook niet over na gewenning. Ik heb het niet over een licht trillinkje. Ik heb me daarna ingelezen op het toen net ontstane internet en ben daar eigenlijk nooit mee opgehouden. Ik heb ook zo'n beetje alle remedies geprobeerd, maar een betere fiets bleek de enige oplossing die voor mij werkte.

Het wende inderdaad ook niet. :shock:
Inmiddels zo'n 1600 km gereden met mijn https://www.rosebikes.nl/bike/rose-acti ... aid:821881, en de laatste 300 km met alleen bagage achterop, en een stuurtas.
Dit in het kader van het "abspecken" van mijn uitrusting, i.v.m. het komende WF-pinksterweekend tocht en dan de berggeiten.

Ook met alleen bagage achterop blijft de fiets superstrak sturen en rijden. Omdat je de bagage niet ziet, heb je er ook geen erg in dat het achterop zit, behalve dat de fiets wat zwaarder trapt :wink:

Al met al nog steeds zeer tevreden met de fiets, trekkingbike of Reise Fahrrad, geef het beestje maar een naam :idea:
Ook ik ben tevreden met mijn Rose Activa. Veel minder over bepaalde onderdelen zoals tubus drager die roest alhoewel ik nog mijn fietsregio moet beginnen. Heb er al bijna 4000 km mee gereden. Is minstens 400 euro goedkoper dan Santos' of koga met dezelfde onderdelen. Santos en koga worden opgehemeld door de Nederlanders en Rose door de Duitsers, daarom zijn die reviews zo een quatsch. Prijsverschil enkel verklaren door een frame dus, een frame kost 400 euro en dan heb je al een goed. Al de andere winst is puur door met dealers te werken.
Ik weet al op voorhand dat reviews van Rose negatief zullen zijn, van Santos' zeer goed en van Idworx super. Zo voorspelbaar. Want de Rose activa heeft wel goede aansluiting met Tubus drager en ook daar was de commentaar negatief, het was dan weer te stijf frame.
En zo zie je maar weer, fietsen is emotie :roll:
@Koen - dat vind ik wel een heel erg groot vooroordeel.