Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks Flyer. Welk verschil mannen/ vrouwenmodel? - Forum Wereldfietser

Brooks Flyer. Welk verschil mannen/ vrouwenmodel?

Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een Brooks (Flyer of Conquest) en nu kreeg ik via de fietsenmaker een aanbod.
Ik kan heel goedkoop (25E) een niet gebruikte Champion Flyer kopen maar het is een dames model (Brooks Champion flyer S) en is dus korter.
Zijn er nog ander verschillen met het mannenzadel?

Biedt het dames model een man nog genoeg steun?

Alvast bedankt :)

Fiets de wereld (met Brooks),
Whisky
whisky schreef:en is dus korter.
Zijn er nog ander verschillen met het mannenzadel?
Biedt het dames model een man nog genoeg steun?
Ik dacht dat de lengte het enige verschil was.
Het is natuurlijk persoonlijk en na verloop van bijstellen wordt het zadel langer, maar het korter zijn kan als nadeel hebben dat de hoogste plek van de punt op de verkeerde plek zit :shock: :oops: :?
Maar je kunt wellicht proberen?
Leon

het korter zijn kan als nadeel hebben dat de hoogste plek van de punt op de verkeerde plek zit
Au!! :shock:

Dan maar eerst uitproberen. Maar de breedte is gelijk toch?

Whisky

Volgens Brooks is het herenmodel 280 mm lang en 170 mm breed. Het vrouwenmodel is 245 mm lang en 177 mm breed, een verwaarloosbaar verschil naar mijn idee. Maar ja, zadels zijn een zeer persoonlijk iets. Het kan dus heel goed zijn dat het zadel niet lekker zal zitten. Passen dus. Deze gegevens zijn overigens te vinden op de site van Brooks (www.brookssaddles.com).

Maikell

Hoi iedereen,

Bedankt voor de hulp :)

Ben net terug van de Fahrradhändler en het bleek het HERENmodel te zijn. De dame in kwestie kon er niet goed op fietsen dus voor vrouwen speelt de lengte in ieder geval een rol (size DOES matter :wink:).
Dus nu heb ik voor 28E een bijna nieuw Brookszadel, voor zo een prijs kan ik als student het me wel veroorloven...

Fiets de wereld (eindelijk met Brooks),
Whisky

Hi Whisky,

Ik ben benieuwd hoe jij je Brooks zadel gaat beleven.

Ik heb namelijk 3 jaar lang met pijn aan mijn zitvlak (netjes uitgedrukt :!: ) en klieren gefietst, denkende dat dat was wat mensen met zadelpijn bedoelen. Tot ik er achter kwam dat het zadel dat ik had gewoon te smal was.

Nu heb ik sinds april een Brooks zadel, waarvan men vertelde dat je 'em honderden kilometers of maanden in moest rijden omdat hij zo hard is, maar ik ging zitten en het was als thuis komen voor de billetjes. Wat een genot! Vanaf de eerste aanraking was het meteen goed. Tegenwoordig fiets ik zelfs zonder fietsbroek. Dat hoefde ik voorheen niet te proberen!

Succes met BB (Brooks en de Billen!!!)

Groet, Rena :wink:

Hoi Rena,

Ja de meningen zijn nogal verdeeld over Brooks. De een vindt het een marteling en de ander wil niks anders. Je schijnt er de juiste kont voor te moeten hebben. Ik had vroeger altijd brooks en er gaat voor mij ook niks boven een stevig, glad en hard geveerd zadel :)

Whisky

He, he, eindelijk heb ook ik eens de juiste kont :D

Het is wel van belang het goede model te kiezen. Voor de snellere vakantiefietsers die meer voorover zitten (racebocht of lange zit op een mtb) zijn er onder de geveerde modellen (er zijn natuurlijk ook ongeveerde modelen) de Conquest voor heren en de Countess voor dames. Wie meer rechtop zit wil een wat breder zadel hebben, en daarvoor zijn de Champion Flyer en de Champion Flyer S voor dames. Wie echt vrijwel rechtop zit is het beste uit met de B67 en de B67S voor dames. Omdat iedereen verschillend is (de zitbotjes zitten bij de een verder uit elkaar dan bij de ander) is het moeilijk te voorspellen waar voor jou het omslagpunt ligt. Ik denk dat de Champion Flyer voor de meeste vakantiefietsers het beste is. Het is de geveerde versie van de veelgebruikte B17. Maar heb je een smalle kont (dwz een smal skelet, het vet van je billen doet er weinig toe) of dikke bovenbenen dan zijn de Conquest en de Countess misschien beter.
Een ander verschil is dat het leer van de Champion Flyer wat dunner en dus soepeler is dan dat van de Conquest/Countess. Die laatste veren dus stugger, zijn duurder, gaan langer mee, maar moeten ook duidelijk langer worden ingereden.
Zelf heb ik een Conquest op mijn snelle randonneur met racebocht, en een Champion Flyer op onze tandem met licht gebogen stuur. De Conquest is mijn favoriet, maar dat kan ook door de fiets (of het stuur) komen.
Wim

Op m'n gewone woon-werk-huis-tuin-en-keuken-fiets heb ik een aantal jaren een Conquest gehad. Erg hard en stug en op de langere afstanden werd 't pijnlijk. Vond 'm te duur om weg te gooien. Sinds kort heb ik een Koga Randonneur, daarop zit oriigineel ook een leren zadel. Moet er nog aan wennen....
Welk type Brooks heb jij nu Renaw?
:D

Ik heb een conquest op dit moment en moest 'm wel even inrijden (zo'n kilometertje of 500), nu vind ik m heel fijn, hoewel ik soms denk dat mijn poezelige ass-je een iets breder zadel kan gebruiken.

Dus heeft Elmar bij z'n nieuwe Santos een dameszadel voor mij erbij gekregen en neemt hij z'n oude Brooks mee. Na de vakantie toch even uitproberen, wellicht dat dat nog beter zit!

Ellen

Oh mijn God, nu gaan we het hebben over het type... dat wordt ingewikkeld, want dat is niet mijn sterkste kant... ehhhh... alles wat ik weet is dat het het breedste damesmodel is.

Marco.... help?! Weet jij het nog?

Groet, Rena :wink:

Hoi,

Ik heet welliswaar geen Marco (ootje mist), maar speciaal voor de struise diva's met rok is er de superbreede Brooks B18 met een mooi fleurig zadel :D
Afbeelding

Maar ik denk eerder dat je de B66/B67 hebt, die is smaller.
De mannen uitvoering heb ik op mijn stadsfiets en is, net als de B18, bedoeld voor een rechte fietshouding.
Vervolgens worden de zadels smaller en langer voor meer gebogen houdingen en geven dus minder steun aan de kontpartij.
Een goed overzicht van de vele zadels en voor welke zithouding ze optimaal zijn is te vinden bij fietsgoeroe Sheldon Brown: http://www.sheldonbrown.com/harris/saddles.html

Fiets de wereld (met een ootje minder)
Marc

Jongens, ik weet het, het is de B67 s zie http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=738

Groet, Rena :wink:

Dank je!
:D
Ik heb ooit een Brooks Conquest gehad. Na vele jaren er achter gekomen dat ie er nog steeds als nieuw uitzag, en ook dito zat! Oftewel ik zat met de zitbotjes op de klinknagels, tja dan blijf je inrijden.... Dan toch maar de Flyer Heren gekocht, nu tekenden zich net naast de klinknagels bescheiden deukjes af op de plaats van de zitbotjes. Het zadel zakte vrij snel door en moest ik regelmatig opspannen. Nu heb ik de B17 Dames gekocht, ietsjes breder nog, maar de klinknagels zitten op de zelfde breedte als het herenmodel. Het ijzerwerk is dus hetzelfde. Om een indicatie voor de zithouding te geven: stuur staat even hoog als het zadel.
De zitbotjes zitten bij iedereen verschillend, kijk eens naar de afdrukken op oude zadels. Als je stuur lager staat dan je zadel kan dit enkele millimeters smaller....