Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Fiets voor fietsvakantie

Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar een fiets voor fietsvakantie. Ik hoop komende zomer naar de alpen te fietsen met tent en eigen kookspullen. Op vlakke stukken 100-150km per dag, op bergachtige stukken 70-100km. Ik heb tot nu toe redelijk wat ervaring met lange dagtochten (100-240km) en een beetje ervaring met tochten van 2-3 dagen met kamperen.

Doorfietsen en de tijd nemen, sportieve zit of rechtop fietsen wil ik wat afwisselen. Het lijkt me mooi om ook af en toe bospaden etc. te pakken.

Ik ben ongeveer 1,95m, 100kg, normale lichaamsbouw, neem zo'n 20 kg bagage mee denk ik, ik heb al een bagagekarretje.

Ik dacht zelf aan een tweedehands mountainbike. De voordelen (stevig, geschikt voor ruig terrein, lage versnellingen) spreken me erg aan, met de nadelen (laag stuur, wat zwaarder, niet geoptimaliseerd om er bagage aan te hangen) kan ik prima leven.

Ik ben op zoek naar iets in een straal van 25 km om Enschede. Het liefst een erg stevige fiets die weinig onderhoud nodig heeft. Budget weet ik niet zeker. Als ik voor 200 euro een goede fiets vind koop ik die graag, als iets voor 800 euro echt de moeite waard is wil ik dat ook wel overwegen.

Inschatten wat een goede fiets is tweedehands en wat een redelijke prijs is valt me nog niet mee.

Zijn dit leuke opties, of ben ik dan te karig?
Marktplaats optie 1
Marktplaats optie 2

Is dit het geld waard?
Marktplaats optie 3

Worden er redelijke prijzen gevraagd?
Hoe groot is het nadeel van een fiets die bedoeld is voor mensen van 1,80-1,90m voor iemand die wat langer is?
fietshenkie schreef: Marktplaats optie 1
Mits passend qua maat: wellicht de moeite waard. Wat duur, maar wel via een dealer, dus hopelijk service en garantie.
Zwaar gedateerd hobbelpaard en ongeschikt voor jouw doel. Niet doen.
Is dit het geld waard?
Marktplaats optie 3
Te klein.
Hoe groot is het nadeel van een fiets die bedoeld is voor mensen van 1,80-1,90m voor iemand die wat langer is?
Je wilt gewoon een fiets die past. Voor jouw lengte zeker een XL / 21" of 23"
Bedankt voor de reactie. Ik zal de verkoper van optie 1 nog eens nader informeren.

Vandaag kwam deze op marktplaats. Redelijk nieuw en voor zover ik kon vinden mijn maat.

Marktplaats optie 4
Is dit een goede? Ik zag wel dat hij inmiddels ook voor 799 nieuw verkocht wordt.
Goedemorgen,

Even nieuwschiering naar het karretje , een éénwieler neem ik aan ivm de bospaden en het ruigere terrein ?

Veel plezier
Ja, inderdaad een eenwieler. Hij lijkt erg op de Bob Yak, maar van een goedkoper merk.
Die sensa is het beste wat er tussen zit, die giant is fluttie pruttie en die goedkopere karretjes zijn prima, ik heb er ook een mijn advies is wel opnieuw vetten en een ander achtwieltje er in zetten die van mij was van zeer slechte kwaltijd ik heb gewoon een wieltje uit een 16 inch fietsje er in gezet daarnaast heb ik hem ook nog voorzien van 2 lagen blanke lak (actionnn).
De Bulls van optie 4 heeft --in tegenstelling tot de andere fietsen-- 29" wielen. In theorie zijn kleinere wielen (26" zoals de andere opties) belastbaarder/steviger. Ga je echter toch met een aanhanger op pad, dan speelt dat voordeel wellicht minder. Lengte van de stuur-/vorkbuis lijkt van de Bulls ook wat korter dan bij de Sensa, wat betekent dat je op de Bulls waarschijnlijk minder rechtop of dieper/sportiever zit. Prijs-kwaliteit lijkt van Bulls dan weer beter. Misschien is uitproberen en testrijden een optie...?!

@ Almeloo:
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij maakt Giant juist wél heel behoorlijke (en betaalbare) carbonframes. Bij aankoop van een gebruikte (en soms zelfs ook bij een nieuwe) fiets is het altijd zinvol om deze zelf na te kijken en indien nodig de lagers van nieuw vet te voorzien. Niet de framemaat maar de wielmaat is belangrijk als je een steviger achterwiel wil monteren.
abre facil schreef:In theorie zijn kleinere wielen (26" zoals de andere opties) belastbaarder/steviger.
Vroeger sloegen ATB-er je met die wijsheid om de oren voordat je het in de gaten had maar sinds 29-ers populair zijn is het doodstil.
Werktuigbouwkundig is er geen speld tussen te krijgen dat kleinere wielen met verder dezelfde dikte in onderdelen sterker en/of stijver zijn, maar ik denk dat het verschil zo klein is dat het geen argument meer is; ook nooit geweest.
Ik denk dat je inderdaad eerder moet kijken naar de gebruikte onderdelen waar het wiel mee gebouwd is, dat zal een grotere invloed hebben dan de wielmaat. Verder is de verkrijgbaarheid van reserve onderdelen van belang bij een reisfiets. Wat dat betreft is 26" wereldwijd gezien misschien beter, hoewel dankzij pakketdiensten zoals DHL je het kan laten invliegen. In dit geval gaat het om fietstochten in de Alpen, dan speelt dit minder.
abre facil schreef:Lengte van de stuur-/vorkbuis lijkt van de Bulls ook wat korter dan bij de Sensa, wat betekent dat je op de Bulls waarschijnlijk minder rechtop of dieper/sportiever zit.
Bulls is een 29'er, de Sensa 26'er, dus dat kun je niet zomaar vergelijken.
Bedankt voor de tips.
Ik ben naar Delden geweest om de Bulls en de Sensa te bekijken, maar de Bulls had iets meer onderhoud nodig dan ik had gehoopt en de winkel die de Sensa verkocht was die dag net dicht door familieomstandigheden.

Later kwam een Fuji Tahoe op marktplaats. Misschien een risico door het wat onbekende merk, maar in erg goede staat, 21" frame, Deore XT, en wat goedkoper dus ik ben voor deze fiets gegaan.