Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader workshop - Forum Wereldfietser

Forumslader workshop

Al een tijdje twijfel ik over het aanschaffen van een automatieklader van forumslader.de. Het ontbreekt mij echter voldoende kennis en twijfel er aan of het mij lukt dit bouwpakket zelf met goed resultaat in elkaar te zetten.
Mogelijk zijn er meer fietsers met dezelfde twijfel.

Is er iemand die de vaardigheden en kennis wel heeft en een workshop zou willen geven waarin een ieder zijn eigen laadapparaat in elkaar zet onder het toeziend oog van deze vakman/vrouw?

En zijn er meer fietsers die zo'n workshop zou willen volgen?

Hopelijk ontstaat er uit deze oproep een gezellige knutseldag waarna een ieder zijn eigen stroom kan opwekken.
Onbegrijpelijk. Die man heeft zulke mooie en uitgebreide beschrijvingen in pdf formaat op zijn site gezet. Als die nog niet voldoende zijn, wat kan iemand dan nog doen om te helpen anders dan het geheel voor je in elkaar te zetten?

Je kunt natuurlijk ook overwegen hem kant-en-klaar te kopen, de "Dienstleistung: Aufbau des Bausatzes zum direkt einsetzbaren Lader" kost 30 euro extra.
Peter_K schreef:Onbegrijpelijk. Die man heeft zulke mooie en uitgebreide beschrijvingen in pdf formaat op zijn site gezet. Als die nog niet voldoende zijn, wat kan iemand dan nog doen om te helpen anders dan het geheel voor je in elkaar te zetten?

Je kunt natuurlijk ook overwegen hem kant-en-klaar te kopen, de "Dienstleistung: Aufbau des Bausatzes zum direkt einsetzbaren Lader" kost 30 euro extra.
Uiteraard heb ik dat overwogen en zal dat mogelijk alsnog doen als mijn oproep onvoldoende en adequate reacties oplevert.

Verder verwacht ik dat iemand mij kan behoeden voor verkeerd solderen zoals iemand anders overkomen is die wel vaardig genoeg leek (http://biketory.nl/content/35/forumslad ... aring.html)
Electronica kennis heb je niet nodig, de handleiding die Jens heeft gemaakt is (vind ik) heel duidelijk. Gewoon een kwestie van drie keer kijken, één keer solderen :-)

Het is wel een heel klein printplaatje, met veel componenten die allemaal dicht op elkaar zitten. Een vaste hand, (regelbare) soldeerbout met een fijne punt voor electronica en dun soldeer (diameter 0.8mm bijv.) is wel noodzakelijk. Heb je dat niet in huis dan is het goedkoper om 'm kant en klaar te kopen.
Alfred ik vind het een erg goede oproep en als er een klein groepje ontstaat voeg ik me daar graag aan toe.

Peter voor jou is de handleiding misschien duidelijk - ik snap er geen ..... van. Ben dan ook totaal niet technisch. En ja als ik de forumslader ga laten komen als dit misschien niet doorgaat dan laat ik Jens hem in elkaar zetten. Zo zie je maar wat voor de een appeltje eitje is, is voor de ander best wel heel erg lastig.
Als je geen ervaring hebt met solderen, dan heb je vast ook geen soldeerbout thuis. De goede kosten wel meer dan 30 euro, dus het lijkt mij de moeite waard om het te laten doen.

Een workshop is wel een leuk idee, maar het wordt al heel snel een 'elektronica solderen' workshop en daar zitten niet veel mensen op te wachten, denk ik.
Klopt heb ik niet - maar de technische afdeling van school weer wel. En ja misschien is gewoon makkelijker om het Jens te laten doen.
Inderdaad, het solderen is wel even een ding hier. Daar zou ik zeker een middag voor uittrekken als je iemand hebt die het echt kan en het je wil leren. Maar, van youtube af gaat het ook. Dat heeft mij eerder een week gekost dan een middag.

Na die week video's kijken heb ik met deze bout
http://www.eijlander.nl/diversen-43080/ ... -1416.html
dit project gedaan, en die werkt.
http://diy.koenigs.dk/2014/02/21/o2odac ... r-and-dac/

Zo te zien is het solderen van de batterijen lastig. Bij solderen moet je zorgen dat beide delen voldoende warm zijn, die batterijen hebben flinke massa en je kunt ze niet te lang opwarmen omdat ze dan kapotgaan. Je hebt dus een flinke bout nodig (dan gaat het snel) meer dan die 50Watt volgens de ontwerper. Als je met batterijhouders werkt vermijd je dat probleem:
http://www.eijlander.nl/aaa-cel/bh411d- ... -2740.html . Maar je kunt ook een aparte bout kopen van 80 Watt.

edit:
Mijn soldeerspulletjes mogen wel geleend worden (genoemde bout, tin, desoldeerbout, helping hands met loupe, leeg printplaatje voor proefdraaien).