Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MSR XGK EX gaat uit als een nachtkaars - Forum Wereldfietser

MSR XGK EX gaat uit als een nachtkaars

Ik heb nog niet veel plezier beleefd aan mijn nog niet zo oude en niet zo vaak gebruikte MSR XGK EX brander. :(

Als ik hem voorverwarm en aansteek doet ie het perfect, maar slechts voor 1 minuut.
Heel langzaam gaat de brander uit en houd hem niet aan de praat. nog maar eens flink pompen en opnieuw een lucifer erbij helpt niet.
Opnieuw voorverwarmen tot twee, drie keer toe bied geen soelaas. Vanwege voortgaande trek (honger mochten wij nooit zeggen van mijn oma) maar een restaurant opgezocht en 's ochtends maar ice-tea uit een flesje bij het ontbijt gedronken :shock:

Maar waarom doet het kreng het niet, doe ik iets fout of istie verstopt ?
Pfoe dat is een moeilijke zonder de brander zelf te kunnen inspecteren!

Ik heb zelf ook een (oud model) XGK en ze zijn over het algemeen redelijk foolproof...

Het klinkt alsof je geen druk opbouwt ofzo, misschien is het leertje in de pomp uitgedroogd / vergaan? (aan de andere kant krijg je blijkbaar wel benzine in de branderkop om voor te verwarmen of gebruik je een los flesje spiritus oid?)

Het kan ook zijn dat de brandstofleiding vuil is (binnenin loopt een RVS kabel die eruit gehaald kan worden om te reinigen) of de sproeier is vuil / beschadigd of matcht niet met de brandstof in de tank (de MSR XGK werd geleverd met 2 verschillende sproeiers voor oa benzine / diesel etc)

Zie ook: FAQ / filmpjes op MSR website
Geen ervaring mee, maar toen ik 'MSR XGK EX' intikte op Youtube, kwamen er nogal wat filmpjes tevoorschijn.
Kijk daar even naar, en ontdek hoe het bij anderen wel goed werkt.

Suc6
Niall schreef:Het klinkt alsof je geen druk opbouwt ofzo,
Ofwel geen druk, ofwel iets wat de benzine tegenhoudt; een andere optie is er niet.

Gezien het minuteneffect is het alsof er een afsluiting wordt veroorzaakt door het opwarmen ergens van. Dan denk ik aan iets dichtbij of in (?) de kop van de brander. Of de druk in de fles loopt in een paar minuten leeg.

Lastig onderzoeken via tekst in derdaad.
SanderZ schreef:Maar waarom doet het kreng het niet
Je moet wel lief zijn voor een benzinebrander hoor, ook al is deze een scheeuwert als hij het doet!
Wanneer heb je hem hiervoor voor het laatst gebruikt?
Een jaar geleden zo'n beetje..
Ik gebruik altijd Coleman Fuel, zou dit in een jaar zo ontzettend verouderen dat het onder druk niet meer wil branden ????
SanderZ schreef:Ik gebruik altijd Coleman Fuel, zou dit in een jaar zo ontzettend verouderen dat het onder druk niet meer wil branden ????
Nee.
Leon schreef:
SanderZ schreef:Ik gebruik altijd Coleman Fuel, zou dit in een jaar zo ontzettend verouderen dat het onder druk niet meer wil branden ????
Nee.
Het lijkt mij ook sterk maar MSR geeft "verouderde brandstof" wel als mogelijke verklaring...
It may also be that the fuel you are using is old. Over time, white gas degrades. The type and quality of fuel, and its exposure to air and heat will affect how fast this degradation happens. Old fuel will clog fuel lines and should be avoided.
Als je geen andere verklaring kan vinden even een fles "frisse" wasbenzine halen in de supermarkt en uitproberen?
Onder het motto : baat het niet…. :lol: :lol: :lol:
Nu ik er aan denk, moet er voor zware brandstof een andere gaspit* in? Voor als de wasbenzine "diesel" is geworden, wat ik nog niet zo snel zie gebeuren.

*: gaspit is het woord uit de gebruiksaanwijzing: http://d1l67pfsx3wblg.cloudfront.net/pd ... _DU_EU.pdf