Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop mountainbike voor vakantiefiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Aankoop mountainbike voor vakantiefiets

Afbeelding

Helemaal rechtop zal op een MTB waarschijnlijk niet lukken, maar je kunt er best een sportieve "tourhouding" van maken.
Op de foto is het niet duidelijk te zien maar hier staat het stuur ongeveer 5 cm hoger dan het zadel , waarmee ik met mijn lengte op deze framemaat redelijk rechtop zit.
Ik heb wel hiervoor de vaste stuurpen moeten vervangen voor een verstelbare, maar omdat het stuur vrij smal is gaat dit niet ten koste van de stijfheid.
Ik denk als je de goede framemaat weet te vinden, dat je met stuur en zadelafstellingen een heel eind komt.

Succes
math schreef:Kortom, het lijkt me een van de alleronbelangrijkste dingen om op te letten.
Ik kan me voorstellen dat het belang van sommige zaken ten onrechte worden uitvergroot.

Maar ik kan me ook prima voorstellen dat de ene persoon al gevoeliger is voor bepaalde zaken (zoals verschil in cranklengte) dan een ander.
holandres schreef:
math schreef: Kortom, het lijkt me een van de alleronbelangrijkste dingen om op te letten.
Toch? Ik denk 95% van de mensen hebben nooit gehoord van dit soort dingen en fietsen allemaal vrolijk rond. Enfin....
Maar ik zou ook de mensen de kost niet willen geven die problemen ondervinden maar zich gewoon niet bewust zijn van mogelijke oorzaken en ook niet specifiek op zoek gaan naar oorzaken omdat ze b.v. denken dat het aan hun lichaam te wijten is.

En ik denk ook dat er best wel een wereld (van plezier en comfort) zou opengaan voor veel mensen als ze opeens op een fiets zouden terecht komen die op hun lijf geschreven is.
holandres schreef: Wat wilt u horen, mijnheer?
...
Ga mij alstublieft niet vragen waarom ik de dingen niet doe zoals u ze zou doen.
De vraag naar het waarom is nochtans helemaal niet vreemd en is zeker niet per definitie negatief (zoals jij het lijkt te ervaren). Het antwoord op die vraag kan mee bepalen wat een zinvol antwoord is op jouw vraag. Bovendien kan het zijn dat jij heel goede redenen hebt voor die keuze, maar het kan evengoed zijn dat uit je antwoord blijkt dat er misschien andere opties zijn die evengoed aan je wensen voldoen.
Jij hebt misschien al bijzonder goede afwegingen gemaakt (dat weet ik niet), maar het zou ook niet voor het eerst zijn dat iemand teveel uitgaat van wat hij/zij denkt te willen van fiets en niet van wat hij/zij eigenlijk nodig heeft.

Is je doel een mountainbike kopen of het kopen van een geschikte fiets voor je doel?
holandres schreef: Dank u. Ik ben echter niet bezig mijn oude fiets na te bootsen. :wink:
Prima, maar waar ben je dan wel met bezig?

Renaat
holandres schreef:Wat wilt u horen, mijnheer?
...
Ga mij alstublieft niet vragen waarom ik de dingen niet doe zoals u ze zou doen.
Oke, ik dan zal je niet meer lastig vallen om uit te leggen waarom bepaalde zaken zijn als ik denk dat ze zijn.
holandres schreef: Wat wilt u horen, mijnheer?

Ga mij alstublieft niet vragen waarom ik de dingen niet doe zoals u ze zou doen.
Toch best wel een vreemde opmerking van TS.
Ik zou juist blij worden met alle informatie die mensen hier op het forum schrijven.
Mensen zijn hier om elkaar te helpen met vraagstukken waar je graag informatie over wil.
Je kunt daar je voordeel mee doen of niet, maar om dit soort opmerkingen te plaatsen is een beetje ongepast.
Ik weet, net als ieder ander hier, welke soorten fietsen er bestaan. Wist ik dat niet, dan vroeg ik dat wellicht.
Ik vraag ook niet; "wat voor fiets zou ik moeten kopen?"

Daarnaast stel je een vraag of je vraagt advies. Als je geen antwoord weet op de vraag, hoef je toch geen irrelevante adviezen te gaan geven!? Ik vind dat maar een rare hobby die zo iemand er dan op na houdt.

Voor de rest dank ik oprecht ieder die mee heeft willen en kunnen denken.

Don't worry. Enjoy. Have fun.
poepchinees schreef:Ik weet, net als ieder ander hier, welke soorten fietsen er bestaan.
Dat je al wel wat kennis over fietsen hebt viel in ieder geval niet op te maken uit je vragen.
poepchinees schreef: Daarnaast stel je een vraag of je vraagt advies. Als je geen antwoord weet op de vraag, hoef je toch geen irrelevante adviezen te gaan geven!? Ik vind dat maar een rare hobby die zo iemand er dan op na houdt.
Jij maakt er iets negatiefs van. Maar dat ligt toch echt aan jou en niet aan de vraagsteller.
Vanwaar komt je overgevoelige reactie op die vragen?
poepchinees schreef: Don't worry.
Misschien iets om toe te passen als iemand goedbedoelde vragen stelt.

Renaat
Heerlijk die poepchinees.
Je legt precies de vinger op de zere plek.
Gewoon lekker fietsen op een fiets waar jij je goed op voelt.
Terwijl anderen het fietsen tot een kunst hebben verheven en heerlijk alles zitten te beredeneren.

Top!
Ik hoop dat je gauw een goede fiets vind.
Mijn eerste serieuze fiets was een Merida wel 28inch wielen. Gewoon shimano xt afgemonteerd en heel veel oogjes. Heerlijke tochten op gemaakt net zo fijn als op mijn santos van 4,5x zo duur.

Wat je zou kunnen doen is gewoon ergens een bike fit betaald laten doen. Dan weet je in ieder geval welke maten je naar moet kijken.
Poepchinees! Voor ouwe MTB's is het 2/3 van je binnenbeenlengte kwa framehoogte. Die vuistregel geldt nog steeds voor dure trekkingfietsen want dat zijn gewoon MTB's met kapsones.

Je mag dat eigenlijk niet zeggen, hier, want dan volgen er insinuaties, verdachtmakingen, beledigingen en uiteindelijk het slotje dat aangeeft dat er iemand gelijk heeft maar de moderator niet weet wie. Dus wat je het beste kan doen is kijken naar een andere website die alleen maar over fietsreizen met MTB's gaat en dat is biketory.nl. Die website is eigenlijk verboden voor Amsterdammers maar misschien maken ze een uitzondering voor je omdat je zo een guitige forumnaam hebt gekozen. :arrow:
Dat is toch jouw site, Marko? Jammer van de ondertoon.