Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Peugeot Country 100 ombouwen naar vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Peugeot Country 100 ombouwen naar vakantiefiets

Beste wereldfietsers,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Thomas, bijna 35 jaar oud, en denk er al een jaar of vier over eens een fietsvakantie te gaan doen, met een daarvoor geschikte fiets. Door een en ander, vooral drukte op mijn werk en wat persoonlijke zaken die niet helemaal goed gingen dat steeds maar uitgesteld.
Oorspronkelijk was ik van plan mijn woon-werkfiets, een tweedehands Gazelle Medeo, om te bouwen.

http://i65.tinypic.com/pqgt5.jpg

Wegens een hardnekkig probleem met de versnellingen (zal ik een seperaat topic over openen) ben ik echter nooit verder gekomen dan de verlichting vernieuwen en het aanschaffen van fietstassen.

Echter, in de herfst van 2015 kreeg ik mijn oude fiets terug die ik in de jaren 90 voor wat dagtochtjes met mijn ouders heb gebruikt en die de afgelopen 10-15 jaar in de schuur van de vakantiewoning van mijn ouders heeft gestaan: een Peugeot Country 100 uit 1994 (geloof ik...kostte toen nog een behoorlijke duit). Dit lijkt een betere basis. Hieronder een foto:

http://i66.tinypic.com/j8cxhg.jpg

Ondanks zijn leeftijd is deze fiets zeer zelden gebruikt. Ketting etc. zien er nog goed uit en alles schakelt nog goed (ondanks dat het Shimano Altus C50 spul is).

http://i66.tinypic.com/1tqadl.jpg

Wat ook opvalt is dat de Peugeot lichter is dan de Medeo, ook al is de laatste van aluminium i.p.v. staal :shock: . Het jaren-90 slot op de Peugeot zal wel een rol spelen, maar niet alles verklaren. :wink: De fiets heeft oogjes voor een eventuele voordrager en een en ander oogt wat meer standaard dan op de Medeo (geen merk-specifieke onderdelen). Er zit een stevige bagagedrager op die volgens het opschrift tot 25 kilo kan dragen; deze wil ik vervangen door een Tubus drager met van die verlaagde stangen voor de tassen, omdat ik bang ben dat de linker tas de dynamo (zit op het achterwiel) zouden kunnen raken. De verlichting zal ik later waarschijnlijk ook vernieuwen en vervangen door B&M spul. Het zadel ben ik redelijk tevreden over, maar ik herinner me dat ik er wel pijn in mijn billen van kreeg na enkele uren fietsen.
Verder weet ik eigenlijk niet zo erg wat de zwakke punten van deze fiets zijn, mogelijk kan een van jullie me meer vertellen.

In het kort, mijn huidige plan:
- Tubus achterdrager, Cosmo of Logo Evo
- Eventueel voordrager (Tubus?), kan wachten
- Verlichting op den duur opwaarderen naar B&M dynamo + lampen
- Versnellingen zo laten, opgebruiken en over een paar jaar alles vervangen door Shimano Deore o.i.d.
- Zadel vervangen door iets dat beter zit, SQLab 602 of Terry Figura (ik moet iets smals hebben). De zadelpen is geloof ik niet alleen in hoogte verstelbaar maar ook kwa hoek, dus die kan blijven...
- Ergon GP5 barends + stuur smaller maken (ik ben nogal dun en heb niet zo brede schouders...)
- Abus jaren-90 slot vervangen door iets moderners. Hier vraag ik me af of het wel past i.v.m. de dynamo die er vlak naast zit
- Nieuwe bidonhouder

Klinkt dat een beetje goed? Heb ik iets over het hoofd gezien?

En tja, waarom geen tweedehands van marktplaats? Wel, ik heb deze fiets toch, dus... :D
quote="Thomas_H"

> oude fiets terug ... jaren 90 ... een Peugeot Country 100
> uit 1994 (geloof ik..

Als die 6 versnellingen achter heeft, is het misschien al een gepuzzel om aan nieuwe kransjes/pion te komen.

>Wat ook opvalt is dat de Peugeot lichter is dan de Medeo,
Op die Medeo zit een verende voorvork, verende zadelpen, verstelbare stuurpen, kettingscherm. Fijn dat dat op de Peogeot niet zit.
Wat misschien wel jammer is, is dat de Peogeot enkelwandige velgen lijkt te hebben. Die zijn licht, maar niet zo robuust als dubbelwandige.
Verder vermoed ik aan het niet-glimmen van de spaken dat het gegalvaniseerde spaken betreft. Op fietsen van die leeftijd staat er meestal vrijwel geen spanning meer op de spaken. Voor een voorwiel is dat niet zo erg, maar als je bagage meeneemt en weg van thuis gaat wil je dat de spaken in het achterwiel heel blijven.
Als je geluk hebt zijn de nippels nog te draaien en zijn de spaken op spanning te brengen. Herspaken met nieuwe spaken is beter. Herspaken met een betere velg en nieuwe spaken is nog beter. Vakwerk is het in alle drie de gevallen.

> Er zit een stevige bagagedrager op die volgens het opschrift tot 25 kilo
> kan dragen; deze wil ik vervangen door een Tubus drager met van
> die verlaagde stangen voor de tassen, omdat ik bang ben
> dat de linker tas de dynamo (zit op het achterwiel) zouden kunnen raken.
Ik zou de dynamo er alvast af slopen en het eerste geld in een nachterwiel stoppen in plaats van in een drager. Later wil je een naafdynamo en dan ben je toch met spaken bezig...

> - Versnellingen zo laten, opgebruiken en over een paar jaar
> alles vervangen door Shimano Deore o.i.d.
Dan moet je bij dit soort fietsen meestal heel veel vervangen en zijn de onderdelen alleen al een duurder dan een goede tweedehands waar weinig aan hoeft te gebeuren.

>De zadelpen is geloof ik niet alleen in hoogte verstelbaar maar ook
> kwa hoek, dus die kan blijven...
Ik meen een strop te zien, dus als je een zadel met een rail koopt moet er een nieuwe pen komen.

Als je er nog een tijd mee wilt doen is het na zo'n lange tijd stilstaan standaard nodig om de naven open te maken om het vet aan te vullen.

Succes
Leon schreef:> - Versnellingen zo laten, opgebruiken en over een paar jaar
> alles vervangen door Shimano Deore o.i.d.
Dan moet je bij dit soort fietsen meestal heel veel vervangen en zijn de onderdelen alleen al een duurder dan een goede tweedehands waar weinig aan hoeft te gebeuren.
Of je koopt een compleet Deore afgemonteerde fiets voor een prikkie op de tweedehandsmarkt. Framegrootte en -staat doet er niet toe.
Als het niet kapot is hoef je het ook niet te maken. Als de fiets goed schakelt hoef je niet op te waarderen naar Deore, bespaar je geld waarvan je onderweg uit eten kan. Als ik jou was zou ik wel je wielen flink laten nakijken door een goede fietsenmaker (of zelf doen, leer je van en die kennis kan onderweg belangrijk zijn). En dus wellicht een ander zadel en zadelpen.
Leon schreef:quote="Thomas_H"

> oude fiets terug ... jaren 90 ... een Peugeot Country 100
> uit 1994 (geloof ik..

Als die 6 versnellingen achter heeft, is het misschien al een gepuzzel om aan nieuwe kransjes/pion te komen.
Dat is dacht ik wel zo. Aan de andere kant, in eerste instantie gaat het mij om dagtochten en korte fietsvakanties binnen Nederland (geen woon-werkverkeer), dus met goed onderhoud moet hij toch wel enige tijd mee kunnen gaan.
Wat misschien wel jammer is, is dat de Peogeot enkelwandige velgen lijkt te hebben. Die zijn licht, maar niet zo robuust als dubbelwandige.
Verder vermoed ik aan het niet-glimmen van de spaken dat het gegalvaniseerde spaken betreft. Op fietsen van die leeftijd staat er meestal vrijwel geen spanning meer op de spaken. Voor een voorwiel is dat niet zo erg, maar als je bagage meeneemt en weg van thuis gaat wil je dat de spaken in het achterwiel heel blijven.
Als je geluk hebt zijn de nippels nog te draaien en zijn de spaken op spanning te brengen. Herspaken met nieuwe spaken is beter. Herspaken met een betere velg en nieuwe spaken is nog beter. Vakwerk is het in alle drie de gevallen.
Ok. Is er een makkelijke manier om te controleren of de spaakspanning voldoende is?
> - Versnellingen zo laten, opgebruiken en over een paar jaar
> alles vervangen door Shimano Deore o.i.d.
Dan moet je bij dit soort fietsen meestal heel veel vervangen en zijn de onderdelen alleen al een duurder dan een goede tweedehands waar weinig aan hoeft te gebeuren.
Of ik koop dus een tweedehands voor de betreffende onderdelen, zoals Alien voorstelt. Maar dat zie ik wel over een paar jaar...

Het enige probleem zou dan kunnen zijn of het wel mogelijk is meer dan zes versnellingen achter te monteren.
>De zadelpen is geloof ik niet alleen in hoogte verstelbaar maar ook
> kwa hoek, dus die kan blijven...
Ik meen een strop te zien, dus als je een zadel met een rail koopt moet er een nieuwe pen komen.
Dit is iets wat ik heb gecontroleerd, en het oude zadel gebruikt ook een rail, maar die zit redelijk diep in het zadel, dus dat zie je niet op de foto.
Thomas_H schreef:Ok. Is er een makkelijke manier om te controleren of de spaakspanning voldoende is?
Bezoek een goede(!) fietsenmaker.
Kijk hier nog eens: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
Ik zou niet al te veel meer verspijkeren aan deze fiets. Ik denk dan aan nieuwe kabels en remblokjes, vermoedelijk nieuwe banden, en wellicht een handgespaakt achterwiel. Ik zou mijn geld vooral steken in een lichte kampeeruitrusting als je die nog niet hebt. Met weinig gewicht blijft je fiets ook langer heel. Voor dagtochtjes en rondjes Nederland etc is deze fiets vast goed genoeg, maar voor hogere ambities moet je gaan sparen voor een andere.
Als frame en vork in orde zijn, en deze fiets bevalt goed, zou ik 'm lekker houden en langzaam opwaarderen naar nieuwe onderdelen. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten, als je dat een beetje handig aanpakt.
Alien schreef:
Thomas_H schreef:Ok. Is er een makkelijke manier om te controleren of de spaakspanning voldoende is?
Bezoek een goede(!) fietsenmaker.
Bereid je psychlogisch voor op termen als 'niet meer', 'werkplaatstarief' en 'container'... :shock: