Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bouwproject: Trek Multitrack met racestuur - Forum Wereldfietser

Bouwproject: Trek Multitrack met racestuur

De afgelopen weken heb ik een nieuw hobbieproject gehad. Het ombouwen van een oude Trek Multitrack 730 (vermoedelijk uit 1997), tot een soort snelle vakantiefiets/hybride. Ik vind een stalen fiets vaak mooier dan aluminium maar ben niet zo weg van racefietsen met dunne banden. Een oplossing is dus het uitrusten van een hybride fiets met een racestuur en ik had gehoord dat dit model fiets zich hiervoor goed laat lenen.

De fiets in kwestie heb ik voor 70 euro gekocht. De fiets was in prima staat, maar niet erg mooi.
Afbeelding
Afbeelding

Voor de verende zadelpen en verstelbare stuurpen zijn vaste exemplaren in de plaats gekomen. Heel veel betaalbare 1inch quill stems zijn er niet, ik heb gekozen voor een kalloy stuurpen (Kalloy AL-231, 25,4 klem, 14 euro bij hollandbikeshop), en ook een aluminium vaste zadelpen van kalloy (27,2). De lelijke zwarte pedalen heb ik vervangen door zilveren (aluminium waarschijnlijk). Omdat ik niet goed wist wat voor racestuur ik wilde heb ik gekozen voor een vrij goedkoop model: Brave Classic van staal. Mooi maar zwaar. De wielen reden nog prima en zagen er ook van binnen goed uit.
Afbeelding

De cranken op de Multitrack waren nog erg mooi en de tandwielen ook. Ik wilde slechts één kettingblad monteren (reden daarvoor volgt nog), maar dat was met dit type crank onmogelijk: de bladen waren aan elkaar geklonken en de steek van de crank is 67mm, onmogelijk om daar losse bladen voor te vinden. Gelukkig had ik nog andere cranken liggen, waarop ik een 36 t blad heb gemonteerd en een beschermer.

Bij het monteren van een racestuur loop je tegen een probleem aan: de buisdiameter van een racestuur is groter dan van een hybride of mountainbike. Je remgrepen en schakelgrepen passen er dus niet op. Als remgrepen heb ik daarom de Tektro RL520 gekocht, deze werken prima met de v-brakes van de Multitrack. Voor de schakelgrepen heb ik ook wat bedacht. Omdat ik maar één kettingblad had konden voorderailleur en linker schakelgreep de kast in. De andere schakelgreep past op een afgezaagde bar-end, die weer prima op de stuurpen past.
Afbeelding

Verder heb ik een nieuwe ketting en mijn oude brooks zadel gemonteerd. De binnenbanden, velglinten en banden waren ook versleten. Voor de buitenbanden heb ik gekozen voor de Maxxis Overdrive Excel (40-622).

Al met al heeft deze fiets me ongeveer 300 euro, en heel veel poetswerk gekost. Ik ben blij met het resultaat en heb nu een hele fijne fiets die prima te gebruiken is als vakantiefiets. Mocht ik ermee de bergen in willen, dan kan ik er voor kiezen het voorderailleur terug te plaatsen. De beide shifters kunnen dan, bijvoorbeeld, op een afgezaagd stuk stuur aan een ahead stuurpen aan mijn huidige stuurpen.

Zo ziet mijn fiets er nu uit, mooi he?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kek fietsje!

Nog wel even oefenen op het afplakken van het stuurlint. Dat kan een pak netter.

Oh, en ik vind het mooier staan als je voor de achtervorkbescherming hetzelfde stuurlint gebruikt. als je toch voor zo'n binnenbandje kiest, even goed schoonmaken voor-ie erop gaat.
Dat is weer een fiets geworden waarmee je buiten durft te komen! Leuk project.
Waarom geen shark fin als achtervorkbeschermer?
Afbeelding
Het stuurtape aanbrengen was nieuw voor me. Volgende keer doe ik het nauwkeuriger, mijn excuses. En de achtervorkbeschermer poets ik vanavond nog, dat beloof ik. Die tip over de sharkfin ga ik bekijken, wellicht handig voor in de toekomst. Bedankt voor de aanwijzingen!
Ik heb het idee dat je ketting wat kort is. Op het plaatje staat de ketting nog niet op het grootste tandwiel, terwijl de derailleur al behoorlijk gespannen staat.

Voor de rest: een geslaagd geheel! :)
Ik denk dat je beter even je achtervork bescherming helemaal los kan maken, dat witte is naar alle waarschijnlijkheid talkpoeder wat aan de binnenkant van de band zit. Misschien kun je hem ook beter omdraaien als ze schoon is, de binnenkant is egaal en zonder opdruk.
mooi project: mooie fiets!
Bedankt voor de tip over de ketting. Was me nog niet opgevallen. Misschien heb ik een meetfout gemaakt.
Schakel eerst maar eens naar het grootste achterkransje. Als de derailleur dan nog z'n werk doet (ketting strakhouden), is je ketting niet te langkort. Je zou eventueel wel af kunnen met een kortere kooi, trouwens.
Alien schreef:Schakel eerst maar eens naar het grootste achterkransje. Als de derailleur dan nog z'n werk doet (ketting strakhouden), is je ketting niet te lang.
Mij lijkt hij inderdaad te lang. Schakel nu *voorzichtig* naar het grootste kransje en niet tijdens het fietsen. Het kan fout gaan als het net niet past.
Leuk project. Zo vind ik ze leuk.
Ketting was inderdaad te kort. Goed gezien en bedankt! Ik heb het opgelost.
Dit is een voorbeeld van een heel leuk project. Bravo!
Heel veelzijdige fiets zo.
Een hele verbetering zo, mooi gedaan. Welk stuur is dat?
Brave Stuurbocht Classic. Klemdiameter: Ø25.4mm. 400mm breed. Staal - Zilver. Gekocht bij hollandbikeshop.
Ik zie dat je scheef racestuur gemonteerd hebt, met bochten die niet in een verticaal vlak liggen.
Waarom heb je dat gedaan? Wat zijn de voordelen t.o.v. een recht racestuur?
Dat klopt. En eerlijk gezegd heb ik geen idee wat de voordelen zijn. Ik heb gekozen voor het goedkoopste stuur dat ik kon vinden. Dan kan ik ervaren of het me bevalt en zo nee, waarom niet. Toen ik ging zoeken naar een stuur kwam ik van alles tegen, van 20 tot 150 euro. Waarom de dure sturen zo duur zijn is een me een raadsel. En zolang me dat een raadsel blijft kies ik voor goedkoop. Het is maar een gebogen buis.
Welk crancktype en welk type trapas heb je uiteindelijk gemonteerd? Ben zeer geintresseerd omdat ook ik aan een Trek Multitrack projectje ben begonnen. Een 750 van 1994. Ik wil eveneens naar een single vooraan.
Sorry voor de late reactie, ik was aan het fietsen in Schotland. De crank is een fc m 730 van shimano. Die zit op een vierkante as welke ik niet heb vervangen. De kettinglijn is op het oog goed, verder dan dat heb ik niet gekeken. Over de trapas kan ik je niet veel meer zeggen, als je die wilt vervangen zal je m dus zelf even op moeten meten.