Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop mountainbike voor vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aankoop mountainbike voor vakantiefiets

Als je voor een vrij klein persoon een mtb zoekt waar je relatief rechtop op zit is het de moeite waard te kijken naar de damesmodellen van merken als Cube. Die hebben een aangepaste meer rechtop geometrie die voor vakantiegebruik veel geschikter is dan vooral de sportieve mtb modellen. Let ook op de lengte van de cranks. 175 mm is echt te lang voor je. Zie verder: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
Wim schreef:Let ook op de lengte van de cranks. 175 mm is echt te lang voor je.
Ik ben er eens op gaan letten. Ik ben zelf, net als de vraagsteller, 173 cm. Mijn 26-inch MTB heeft 175 mm cranks, net als mijn 29-inch MTB en mijn reisfiets. Mijn racefiets heeft 170 mm cranks, net als mijn stadsfiets en mijn fixie. Met beide cranklengtes kan ik zonder problemen meer dan honderd kilometer per dag fietsen. Sterker nog, ik was me niet eens bewust van die verschillen! Ik ben me ook niet bewust van afwijkende lichaamsverhoudingen. Kortom, het lijkt me een van de alleronbelangrijkste dingen om op te letten.
qua cranklengte: je mag aanhouden (vanuit biomechanische oogpunt): cranklengte = 0,2 x binnenbeenlengte.
met wat je aangeeft, bevalt zowel 175 als 170 mm jou goed en je merkt geen verschil. dan wordt het dus of 170 of 175 mm.

qua oogjes op een ouder MTB-frame, zoals bijvoorbeeld een Giant Terrago: veelal zitten er voor en achter wel één en als het meezit achter twee oogjes op de patten/padden en dan is montage van én drager én spatborden geen probleem. (ik noemde de Gaint Terrago als voorbeeld want die ken en heb ik en ik heb (persoonlijke) voorkeur voor staal als framemateriaal)

groet! hoogframe
hoogframe schreef:qua cranklengte: je mag aanhouden (vanuit biomechanische oogpunt): cranklengte = 0,2 x binnenbeenlengte.
Deze formule geeft al het probleem aan van dit soort quasi-biomechanica. Een factor van 0.2 is meestal een afronding van een aantal metingen met een resultaat tussen 0.16 en 0.25, dwz een onzekerheid van ca. 20%. De binnenbeenlengte meet je in centimeters, dus een onzekerheid van +/- 1 cm. Het resultaat van de formule is dan ruimschoots onvoldoende nauwkeurig om zinvol tussen 170 en 175 mm (een verschil van 3%) te onderscheiden.

Voor de liefhebbers van dit onderwerp citeer ik nog wat in het boek Bicycle Science van David Gordon Wilson staat (p.91):
In summary, crank length is not of major importance in the quest for producing maximum power. No manufacturer is currently making cranks whose lengths can be varied during use. However, for racers even factors of seemingly minor imprtance can produce a win. To choose the optimum among all factors involved is too detailed a topic for this book: we recommend a study of the references quoted and of others, existing and, undoubtedly, coming.
Echt iets om je als doorsnee-fietser niet druk over te maken.
math schreef: Voor de liefhebbers van dit onderwerp citeer ik nog wat in het boek Bicycle Science van David Gordon Wilson staat (p.91):

Ik kan ook schrijven...... Dat betekend niet dat wat ik heb geschreven zaligmakend is. Een heel erg grote misvatting van de gemiddelde mens die leest!
math schreef: Kortom, het lijkt me een van de alleronbelangrijkste dingen om op te letten.
Toch? Ik denk 95% van de mensen hebben nooit gehoord van dit soort dingen en fietsen allemaal vrolijk rond. Enfin....
hoogframe schreef: (ik noemde de Gaint Terrago als voorbeeld want die ken en heb ik en ik heb (persoonlijke) voorkeur voor staal als framemateriaal)

groet! hoogframe
Ik zag er vandaag 1 op fietsen en hij zat mijn inziens vrij comfortabel op de fiets. Zeker 1 om naar te kijken. Zijn deze frames standaard metaal? Want metaal zie ik wel zitten op zich....
Je bedoelt staal? Meestal niet. Veel fietsmerken hergebruiken zo'n naam door de jaren heen en dan wil het gebruikte materiaal nogal eens verschillen.
holandres schreef:
hoogframe schreef: (ik noemde de Gaint Terrago als voorbeeld want die ken en heb ik en ik heb (persoonlijke) voorkeur voor staal als framemateriaal) groet! hoogframe
Ik zag er vandaag 1 op fietsen en hij zat mijn inziens vrij comfortabel op de fiets.
Als iemand anders lekker op een fiets zit wil dat niet zeggen dat jij lekker op een andere fiets gaat zitten die toevallig dezelfde naam heeft.

Ik mis nog het antwoord op de vraag waarom een mtb?
Nog even over cranks. Kleine verschillen zul je inderdaad niet snel merken. Maar onbewust doe je er wel iets mee: bij een langere crank ga je langzamer trappen. Je gaat meer harken in plaats van de beentjes soepel rond te draaien. Dat is niet ideaal voor de knieën. Mijn vrouw is niet groot en heeft tegenwoordig dus 160 mm cranks. Daarmee rijdt ze zichtbaar soepeler.
Dat doet er niet aan af dat de opmerking "175mm cranks zijn te lang voor je," op basis van de beschikbare informatie, (veel te) kort door de bocht is.
Shrek schreef:
EnriceV schreef:Je zou denken dat je dan wel een sloping frame moet vinden waarbij het zadel laag kan zodat het stuur hoog kan, maar dan ga je merken dat de bovenbuis veel te lang is.
Wat heeft het al dan niet sloping zijn van een frame daarmee te maken?
Als je rechtop wil zitten op een mtb frame zijn er snel gezegd twee opties:
1 Een klein frame (en dus kort) waarin je een joekel van een stuurpen steekt dat heeft volgende nadelen:
- je beperkt jezelf sowieso tot oudere niet ahead fietsen
- hoge stuurpennen en een stijf stuurgevoel gaan niet goed samen
- het ziet er niet uit
- je legt jezelf de nadelen van een korte balhoofdbuis op zonder er een voordeel aan te doen.
2 Je vind een sloping frame waar je het zadel lager zet dan eigenlijk de bedoeling is, en je gebruikt een heel korte ahead stuurpen, zo'n typisch downhill ding. Nadelen zijn:
- het ziet er niet uit
- geometrie van de stuurbouw is wat vreemd, maar dat zal wel wennen.
- om echt rechtop te zitten denk ik dat je nog steeds vrij extreem zal moeten gaan met een laag zadel en een riser met grote sweep.

Ik ga er in bovenstaande vanuit dat TS de echte "hollandse-fiets" houding wil aannemen. Daarvoor is een heel korte zadel stuur afstand nodig. Een "tour" houding waarbij je stuur en zadel op gelijke hoogte hebt is wel haalbaar met een mtb, al moet je ook dan uitkijken.

In de crank discussie vaak vergeten: de maximale hellingshoek bij het nemen van bochten. Zeker als je op een mtb met smallere banden dan oorspronkelijk bedoeld rijdt, zakt je bb enkele cm. Hoe langer je cranks, hoe hoger de Q-breedte en hoe dikker de pedalen, hoe makkelijker je de grond raakt in de bochten. Ikzelf heb op al mijn pedalen schade door tegen de grond te zitten, dus voor mij absoluut een reden om niet langer en breder te gaan dan strikt noodzakelijk. Sheldon Brown was overigens ook geen voorstander van lange cranks.
Ik ben 177 cm met een binnenbeen lengte van 83 cm. Ik heb destijds voor mijn nieuwe fiets zowat alle formules bekeken, en de modus van die uitkomsten lag net boven de 170 mm. Voor iemand van 173 cm met een binnenbeen lengte van 78 cm zou de uitkomst dus eerder onder de 170 mm liggen dan erboven. Kortom, er zit wel degelijk wat rekenwerk achter mijn bewering. Wat je ermee doet mag je helemaal zelf weten.
Leon schreef:Als iemand anders lekker op een fiets zit wil dat niet zeggen dat jij lekker op een andere fiets gaat zitten die toevallig dezelfde naam heeft.

Ik mis nog het antwoord op de vraag waarom een mtb?
Wat wilt u horen, mijnheer?


Afbeelding


Als ik zo de wereld kan rondfietsen, dan kan ik dat ook op een mountainbike met aangepast stuur.

Ga mij alstublieft niet vragen waarom ik de dingen niet doe zoals u ze zou doen.
EnriceV schreef: Ik ga er in bovenstaande vanuit dat TS de echte "hollandse-fiets" houding wil aannemen. Daarvoor is een heel korte zadel stuur afstand nodig.
Zo extreem is het denk ik niet.
Als ik de hele dag met gestrekte armen fiets krijg ik last van mijn handen en de spieren in schouders en nek.

Graag wil ik mijn bovenlichaam met gebogen armen kunnen ontspannen.


Ik dank jullie voor jullie bijdrages, het is gewaardeerd.
holandres schreef:Als ik de hele dag met gestrekte armen fiets krijg ik last van mijn handen en de spieren in schouders en nek.
Dat geldt voor iedereen en dat is dan ook geen aan te bevelen fietshouding.
Alien schreef:
holandres schreef:Als ik de hele dag met gestrekte armen fiets krijg ik last van mijn handen en de spieren in schouders en nek.
Dat geldt voor iedereen en dat is dan ook geen aan te bevelen fietshouding.
Dat lijkt toch aardig de houding die ik vaak voorbij zie komen fietsen....


Trapperdetrap tring-tring.

Ik krijg door dit forum ineens zit om weer met mijn tentje door mexico te gaan fietsen 8)

Het feit dat ik taco's aan het maken ben en de spaanse michel thomas op heb staan zou ook mee kunnen spelen.....
Zo extreem is het denk ik niet.
Als ik de hele dag met gestrekte armen fiets krijg ik last van mijn handen en de spieren in schouders en nek.
Afbeelding

Je gebruikt een relatief klein hybridefiets frame met een lange balhoofdbuis, en een stuurpen die helemaal verticaal staat. Ik schat dat het frame een 52 cm is ofzo, je kan het nameten, maar denkbeeldige bovenbuis lengte (center-center en parallel aan de grond) is dan 46-47 cm waarschijnlijk? (anyway, de framehoogte is dus groter dan bovenbuislengte). Een mtb frame gaat voor dezelfde zithoogte eerder 51-53 cm hebben. En je kan op een recente mtb niet zomaar het stuur volledig verticaal boven de balfhoofd buis zetten.

Ik wil je plan heus niet dwarsbomen en voor veel mensen is een oude mtb of een oude koersfiets geen slechte basis om van te vertrekken, in jouw geval vind ik het geen logische keuze. De tip van Wim over de cube fietsen is misschien wel nog een interessante optie.
EnriceV schreef:
En je kan op een recente mtb niet zomaar het stuur volledig verticaal boven de balfhoofd buis zetten.

Ik wil je plan heus niet dwarsbomen en voor veel mensen is een oude mtb of een oude koersfiets geen slechte basis om van te vertrekken, in jouw geval vind ik het geen logische keuze.
Dank u. Ik ben echter niet bezig mijn oude fiets na te bootsen. :wink:

Deze wordt nu overigens bereden door een meid te nicaragua, die daar helemaal de blits is met zo'n "oude rotte" superdeluxe stadsfiets.