Additionally, paste this code immediately after the opening tag: singlespeed voor woonwerk? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

singlespeed voor woonwerk?

Carl schreef: Kansen om duidelijk te maken dat singlespeed niet voor iedereen in alle situaties handig is, worden gelukkig soms ook aan de vergetelheid ontrukt.
Maar dat is vaak op te lossen met een snufje HTFU, en 2x per jaar verzet wisselen ('s winters tandje lichter dan 's zomers)
cycloantverpia schreef: De huidige trend om een single speed op de openbare weg te combineren met single brake of zelfs zero brake heb ik echter nooit begrepen. En ja hoor, je kan skidden maar dat is weggelegd voor een fixie en daar gaat het hier niet over.
Mensen die op een SS alleen een voorrem monteren (of op een fixie alleen achter een velgrem erbij hebben) hebben er idd weinig van begrepen.
Hoe staan verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig eigenlijk tegenover die trend?
Reminrichting
Artikel 5.9.38

Eisen
Wijze van keuren
1.
Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem.
Lid 1 en 2: visuele controle.
2.
Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.
Van een fixie kun je nog beargumenteren dat een fixed drivetrain ook een rem is, en zou je wellicht weg kunnen komen met 1 velgrem.

Met een SS met 1 velgrem ben je in overtreding en riskeer je een boete van € 55, al denk ik niet dat er veel op gehandhaafd wordt.
_Peter_ schreef: Zelf zou ik het achterspatbord voorzien van een paar extra stangen om klapperen van het spatbord tegen te gaan,
Ja, misschien een goed idee, er komt toch nog een setje aan.
_Peter_ schreef: Doordat je de stangen nu zo kort hebt wordt het wel lastig om eens wat bredere banden te monteren, voorzover het frame dat al toelaat.
Valt mee, de afstand tussen de stangen bij de banden is ca 6cm.....lijkt me niet echt een probleem :) 32mm vind ik prima voor woon-werk.
Shrek schreef:
Artikel 5.9.38
[…]
Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.
Van een fixie kun je nog beargumenteren dat een fixed drivetrain ook een rem is, en zou je wellicht weg kunnen komen met 1 velgrem.
Als je weet te beargumenteren dat de aandrijving van een fixie als rem kan worden gezien, hoef je er dus géén velgrem erbij te monteren.
Hehe, goeie.

In Duitsland, waar alles natuurlijk veel grundlicher gaat, moet een fiets op beide wielen remmen hebben, en ik geloof dat daar een fixed drivetrain idd wordt gezien als rem.