Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks opspannen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brooks opspannen

Niet overdrijven, Leon. Direct bij Brooks € 8,90.

http://www.brooksengland.com/catalogue- ... -+BMP+185/
8,90 euro voor een verzinkte bout. Zo ver zat ik er dus toch niet naast.
Je moet ze dan ook gewoon bij de plaatselijke fietsenmaker bestellen, zonder verzendkosten.
Gelukkig voor Brooks bestaan er voor wie alleen uitzicht en merknaam tellen.
Puur op basis van kwaliteit zouden die geen zadel aan de man brengen me dunkt.
Even lezen op dit forum :
- Het leder mag niet in de regen.
- De rails breken.
- De opspanbouten breken.
- De opspanbouten draaien loos.
- Het zadeldek zakt door.
- Het zadel maakt vlekken op je kleding.
- Het zadel kraakt.
- Het zadeldek moet ingevet worden.
- Het zadel weegt dubbel zoveel als nodig.
- ?

Sorry voor wie zich persoonlijk beledigd voelt, dit is niet mijn bedoeling.
En ik weet ook wel dat sommige euvels exemplarisch zijn, maar toch...
Ik gebruik al decennia Brooks zadels en heb nooit een technisch probleem gehad.
Me dunkt dat Brooks zo ongeveer de referentie is waaraan anderen worden gemeten.
Zonder Brooks vertrek ik alleen nog per auto...
Toch grappig. Alleen door het lezen op dit forum ben ik me bewust van de nadelen van een Brooks. Want in de praktijk ben ik ze zelf nog niet tegengekomen. Maar de volgende keer bij opspannen ga ik toch even kijken of de bout niet meedraait...:).
den boete schreef:- Het leder mag niet in de regen.
- De rails breken.
- De opspanbouten breken.
- De opspanbouten draaien loos.
- Het zadeldek zakt door.
- Het zadel maakt vlekken op je kleding.
- Het zadel kraakt.
- Het zadeldek moet ingevet worden.
- Het zadel weegt dubbel zoveel als nodig.
Maar ik hou van het gevoel dat ik er van krijg, de ronde vormen en de geur. :)
den boete schreef:Gelukkig voor Brooks bestaan er voor wie alleen uitzicht en merknaam tellen.
Brooks was op sterven na dood. Door de opkomst van de hipster-cultuur zijn ze op het nippertje gered; daar is bijzonder weinig zakelijk inzicht van hun kant bij komen kijken. Nu genieten ze met volle teugen van die hernieuwde populariteit, maar als deze mode overwaait, zou het me niet verbazen als ze binnen de kortste keren wéér aan het infuus liggen.
Puur op basis van kwaliteit zouden die geen zadel aan de man brengen me dunkt.
Even lezen op dit forum :
- Het leder mag niet in de regen.
- De rails breken.
- De opspanbouten breken.
- De opspanbouten draaien loos.
- Het zadeldek zakt door.
- Het zadel maakt vlekken op je kleding.
- Het zadel kraakt.
- Het zadeldek moet ingevet worden.
- Het zadel weegt dubbel zoveel als nodig.
Alles is een compromis. Of, om met Sint Johan te spreken: "elk voordeel heb z'n nadeel." (Of was het andersom?)

Brooks zadels hebben, zoals alle lederen zadel, wat onderhoud nodig. Daar stellen ze tegenover dat ze, voor sommigen, ongeëvenaard comfort bieden. Ik kan er tenminste honderden kilometers achter elkaar op fietsen, wetende dat ik me over m'n zadel en zitvlak in ieder geval geen zorgen hoef te maken. Dat is me heel wat meer waard dan een paar grammen (onsjes?) gewichtsbesparing, of het gemak van een zadel dat niet af en toe hoeft worden opgespannen en ingevet.

"Mag niet in de regen" is overigens schromelijk overdreven. Het zal zeker niet goed zijn om met je volle gewicht op een doorweekt lederen zadeldek te gaan zitten, maar onlangs heb ik nog bijna veertien uur, waarvan zowat de helft in de stromende regen, op mijn B17 doorgebracht. Hij doet het nog, hoor.
[quote="Alien"]... hipster-cultuur ... als deze mode overwaait, zou het me niet verbazen als ze binnen de kortste keren wéér aan het infuus liggen.[quote]Ik zou het niet erg vinden als een slimme Chinees wél moderne werktuigbouwkunde had gestudeerd, ontdekte dat je in Argentinië voor een prikkie mooie koeienvellen kunt kopen, een interactieve website opzet en een app ontwikkelt om zelf de maat te bepalen en in China een fabriekje met hypermoderne apparatuur opzet om zadels te maken die beter, lichter én goedkoper zijn dan Brooks.
Cultureel Europa is mooi, maar het moet geen folklore worden.
Enige wat je dan nog hoeft te doen is op je smartphone of tablet te gaan zitten om afstand zitbotjes en gewicht te registreren.

Let wel, op eigen risico.
Alien schreef:Brooks was op sterven na dood. Door de opkomst van de hipster-cultuur zijn ze op het nippertje gered; daar is bijzonder weinig zakelijk inzicht van hun kant bij komen kijken.
Na de Heschel-tassen zie je tegenwoordig ook iedereen weer met Fjällräven Kånken lopen :lol:
Even mijn hart luchtend: nog een probleem met een Brooks zadel: een klinknagel is afgebroken (in het proces een gloednieuwe broek om zeep helpend). De haak die de zadelbeugel vasthoudt zit exact vast achter het gat waar een nieuwe popnagel door zou moeten, zodat die nagel niet door het gat past. De moer zit aan het einde van het schroefdraad van de (vanzelfsprekend meedraaiende) bout en de haak laat zich ook met zacht geweld niet de 2 mm verder verplaatsen die ik nodig heb. Ook lukt het me niet om dat de bout los te maken uit de strop aan het begin van het zadel. In mijn ogen een redelijk stompzinnig ontwerp. Waarschijnlijk is het doorslijpen en vervangen van de bout de meest eenvoudige oplossing maar eerlijk gezegd ben ik wel klaar die ding. Op een e-mail die ik via de site van Brooks naar de fabrikant heb gestuurd ontving ik overigens ook nooit enige reactie. Zo ziet dat alles er overigens uit:

Afbeelding
den boete schreef:Gelukkig voor Brooks bestaan er voor wie alleen uitzicht en merknaam tellen.
Puur op basis van kwaliteit zouden die geen zadel aan de man brengen me dunkt.
Even lezen op dit forum :
- Het leder mag niet in de regen.
- De rails breken.
- De opspanbouten breken.
- De opspanbouten draaien loos.
- Het zadeldek zakt door.
- Het zadel maakt vlekken op je kleding.
- Het zadel kraakt.
- Het zadeldek moet ingevet worden.
- Het zadel weegt dubbel zoveel als nodig.
- ?
Bij zadels met een dubbele rails zijn de zadelstroppen zeer zwak. Neem je een drempel zonder dat je uit het zadel komt dan sloop je de vertanding van de klem waardoor je zadel naar achter kantelt. Eens dit een keer is gebeurd dan blijft het gebeuren.

Hun Cambium zadels hebben een ruw oppervlak en die beschadigen fietsbroeken.

Ik vind dat Brooks vooral erg mooie spullen maakt maar dat het kwalitatief minder is , zeker omdat je de hoofdprijs betaald. Ik heb hun multitool (de MT21) die is erg degelijk gemaakt maar daarvan heb ik al verhalen gelezen dat je moet oppassen dat hij niet begint te roesten nadat hij nat is geworden.

Hun tassen zijn wel echt goed die zou ik zo weer kopen en iedereen aanraden. De zadels raad ik iedereen af behalve hipsters :lol:

Ik vraag me af of de duurdere zadels wel die verbeterde bout hebben , want mijn Select kost 150€ en heeft die bout ook niet.
Beste Dennis1987,

Leuke adviezen, maar na 63 jaar ervaringen met zadels weet ik wel beter. Heb 3 merken leer gereden. Lepper, Brooks en Gilles Berthoud. Ik rij nu GB Mente. Tot volle tevredenheid.

Heb 2 Brooks zadels gehad. Of je ze mooi vindt is een kwestie van smaak, maar ik hoef die meuk van Brooks niet meer op mijn fiets. Brooks haalt bij lange na niet de kwaliteit van Lepper of Gilles Berthoud. Ik vind Brooks een cult zadel. Prijs/kwaliteit staat Brooks onderaan. Het wordt tijd dat China of Taiwan een Brookx zadel op de markt gaat brengen.

Selle Royal, wereldleider in de productie van fietszadels, maakt al Chinese zadels en kan haar Brooks productie zo naar het Oosten overhevelen. Misschien wordt de constructie en kwaliteit beter.

Piet.
Dennis1987 schreef:Ik heb hun multitool (de MT21) die is erg degelijk gemaakt maar daarvan heb ik al verhalen gelezen dat je moet oppassen dat hij niet begint te roesten nadat hij nat is geworden.
Zet eens een professionele gereedsschapskist in de regen en kijk hoe het er een paar weken later uitziet.
Zulk gereedschap is ook niet gemaakt om in de regen te staan maar om in een droge garage mee te sleutelen. Een fiets multitool moet volgens mij wel tegen vocht kunnen. Een Victorinox Swisstool roest ook niet dus als ze ander staal hadden gekozen hoeft het niet te roesten.

Ik las op de site van Brooks dat iemand zijn MT21 was gaan roesten zonder dat deze nat was geworden. Hij had hem een week in een zadeltas bewaard.
Hij rijd geweldig mijn Brooks B17 maar kwa uiterlijk blijft het een ouwe lullen zadel.
Boor even een gaatje aan het uiteinde van de bout
(met een dun boortje beginnen)
Daar steek je een spijkertje oid in , dan wordt
de bout geblokkeerd als je aan de moer draait
Dan kan je de moer zo weer aandraaien
Spijkertje er wel weer uit halen :wink:
Veel lange afstand fietsers zweren bij een leren zadel - ik ook. Nadat bijvoorbeeld Ideale in Frankrijk ter ziele was gegaan had Brooks jarenlang zowat een monopolie op leren zadels. Dat heeft ze niet dynamischer gemaakt: de stalen delen waren echt wel wat ouderwets grof (bij hun titanium zadels was het veel netter). Daarnaast speelde er ook een probleem met het leer. Omdat koeien tegenwoordig minder buiten staan is het leer niet zo stug en degelijk meer als vroeger. Op een gegeven moment ging Brooks ten onder, en toen is Gilles Berthoud in de markt gesprongen, net als enkele producenten in het Verre Oosten (want die zijn er inmiddels wel degelijk, hoewel ik daarvan nog geen super kwaliteit heb gezien). Brooks is uiteindelijk onder Italiaans management aan een tweede leven begonnen, maar de ouderwetse constructie lijkt nu juist een verkoopargument te zijn geworden. Bovendien is de merknaam nu ingezet om nieuwe nostalgische producten in de markt te zetten zoals de door Ortlieb voor hen gemaakte een beetje retro achtige tassen.
Gilles Berthoud heeft het anders aangepakt, met wel een moderne constructie en optiek, maar beter 'ouderwets' dik en stug leer. Toen mijn oude en nog altijd niet doorgezakte (want nog met dik stug leer) Brooks professional uit 1977 uiteindelijk zoveel scheurtjes begon te vertonen dat ik het niet nog een zomer aandurfde heb ik onlangs een Berthoud zadel gekocht. De kwaliteit druipt ervan af, maar dat mag ook wel voor die prijs. Het is ook weer een zadel dat je lang moet inrijden (net als in 1977). Ik ben maar vast begonnen. Inmiddels heb ik pas na 60 km zere billen. Het comfort is zeer veelbelovend.
Brooks verkoopt voor liefhebbers van keiharde, moeilijk in te rijden dikke leren zadels de zgn 'select' modellen.
Hun titanium zadels hebben een inbus-constructie voor het opspannen.

Over Berthoud zadels zijn ook wel negatieve kritieken te lezen. Zelf geen ervaring mee overigens. Wel met Brooks; een heerlijk zadel (B17 met uitsnijding) met heel dun leer zodat het prettig zit ;-).
Ik koop liever af en toe een nieuw zadel met comfortabel dun leer dan dat ik langer doe met een hard zadel met dik leer.