Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets op de Thalys/Izy - Forum Wereldfietser

Fiets op de Thalys/Izy

Dag fietsers,

ik wil begin juli met mijn twee kinderen (10 &12) naar Lyon(om vanuit daar naar de Middellandse Zee te fietsen, La Franqui) en zie het eerlijk gezegd niet zitten om 3 fietsen helemaal te demonteren om met de TGV te reizen.

Nu voorziet de Thalys vanaf zondag 3 april een low-cost verbinding tussen Brussel en Parijs waarbij het mogelijk zou zijn om tegen een meerkost van 10€ je fiets mee te nemen, zonder 'm uit elkaar te halen, zoals bij de TGV.
Vanuit Parijs kan ik dan de TER nemen tot in Lyon.
Ik ben dan wel langer onderweg, maar zonder het gedoe van fietsen in en uit elkaar halen/zetten.

Als er fietsers zijn die in de komende weken gebruik maken van de Izy trein, zou ik graag hun ervaring horen, of het echt zo gemakkelijk is, om een fiets mee te nemen op deze trein.
Tickets zijn boekbaar tot vanaf 2 maanden tot de vertrekdatum. Hopelijk zijn er mensen die hun ervaringen willen delen, zodat ik met een gerust hart 3 tickets kan vastleggen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Nienke, Jip en Maj

http://www.izy.com

Dankzij de optie 'Bagage' kun je naast je handbagage en cabinebagage ook extra bagage meenemen. Extra bagage mag maximaal 32 kg wegen en 2 m lang zijn.
Tijdens de reservering betaal je € 10 voor je extra bagage. Op het perron betaal je hier € 30 voor. Je hebt ook het recht om grote voorwerpen als extra bagage mee te nemen, bv. een fiets in een hoes, een muziekinstrument, ski's of een ander omvangrijk object.
Beste Nienke,

Ik denk dat even goed onderzocht moet worden of de fietsen inderdaad ongedemonteerd mogen in deze low-cost Thalys. Er staat : "fiets in een hoes", maar of dat ook ongedemonteerd is, dat is niet duidelijk.
Kun jij daar vanuit Belgie gemakkelijker informatie over krijgen dan vanuit Nederland?

Kan iemand vanuit Belgie op station Brussel-Zuid eens kijken of dat inderdaad in deze low-cost Thalys plaats is voor fietsen, of dat dit het gebruikelijke bagagerek is, waarin alleen gedemonteerde fietsen passen?
Ik heb vandaag een email gestuurd naar izy om te checken of je inderdaad een gewone fiets mee mag nemen zonder deze te demonteren, of in een (hele) grote zak te moeten stoppen. Het feit dat ze dit nergens expliciet vermelden vind ik namelijk verdacht. Ik laat weten wat het antwoord is.

Het zou voor mij erg mooi zijn als dat kan want ik woon in de buurt van Brussel en dan kan ik via Parijs met een aantal TGVs die (nog) wel fietsen meenemen verder reizen. Het is toch erg treurig, dat in deze tijden van zogenaamde promotie van ecologisch reizen, het juist steeds minder mogelijk is om je fiets mee te nemen op internationale treinen. Zonet zijn de directe internationale ICs van Brussel naar Zwitserland afgeschaft (Vauban en Iris) en volgend jaar worden de laatste City Night Lines in Nederland afgeschaft...

Er zijn natuurlijk ook nog fietsbussen, al geloof ik niet dat er 1 is die stopt in Lyon.
Fiets laten vervoeren door Soetens?
Dit is wat er op de website staat:

Met de optie Bagage kan je naast de handbagage en de cabinebagage nog een extra stuk bagage meenemen. Extra bagage mag maximaal 32 kg wegen en 2 m lang zijn. Deze optie is dus erg interessant voor wie wil reizen met een omvangrijk voorwerp, zoals een fiets in een hoes, een muziekinstrument, ski's of andere grote objecten.
Als je tijdens je reservering extra bagage koopt, betaal je € 10. Wil je die optie later nog online reserveren, dan betaal je € 20. Let op: de dag van het vertrek is het niet meer mogelijk om de optie Bagage online te reserveren. Je kunt die optie dan enkel nog op het perron kopen voor het bedrag van € 30.
IZY kan niet verantwoordelijk worden gesteld in geval van verlies, diefstal of beschadiging van je bagage.

Mij dunkt dat het dus zou moeten kunnen zonder de fiets uit elkaar te halen. Misschien verwachten ze wel dat je je stuur draait en je trappers verwijdert.
Ik mailde meer dan een week geleden via de Izy website met mijn vraag.
Nog altijd geen antwoord gekregen.

Net via Facebook geprobeerd en binnen 3 minuten antwoord.
Demonteren.
32 kilo, niet groter dan 2 meter, volgens mij valt daar een fiets onder. Maar het voorwiel moet er toch af. Ik vrees dus dat de bagagerekjes even klein zijn als de TGV.
Antwoorden op m'n reactie dat de bagageomschrijving dan wel misleidend is...daarmee zijn ze dan weer zo snel niet.

Jammer, gemiste kans....
Gezien de snelheid van het antwoord vraag ik me af of de vraag wel goed gelezen is. Misschien heb je een 'Thalys'-antwoord gekregen op een 'Izy'-vraag, of een soort Pavlov-reactie op een vraag waar het woord 'fiets' in voorkomt; of de beantwoorder van de vraag heeft geen benul hoe lang een ongedemonteerde fiets is.

Bij de Thalys zijn er naast de officiële regels ook aanvullende, onofficiële regels (zie hier), die - ik citeer - 'volgen uit het feit dat conducteurs eigenlijk het liefst helemaal geen fietsen meenemen'. Zoiets zou ook bij de Izy op kunnen gaan.
Ik denk dat we nog even moeten wachten op de ervaringen van een proefkonijn :wink:
Volgens een officiele woordvoerster van de Thalys, die ik gesproken heb, zijn de enige voorwaarden voor het meenemen van een fiets in de Izy:
*De fiets moet in een hoes;
*Niet zwaarder dan 32 kilo;
*Niet langer dan 2 meter;
*Je moet reserveren en toeslag betalen.
Gelijk met je plaatsbewijs (dit kan alleen via de speciale Izy-website) is de toeslag voor je fiets 10 Euro
Doe je dit later via de website, dan is dat 20 Euro.
Doe je dit op het perron, dan is dat 30 Euro.
Volgens de woordvoerster kan deze verruiming ten opzichte van de gewone Thalys, omdat zij verwachten dat er aanzienlijk minder grote bagagestukken worden meegenomen dan de gewone Thalys. In de Izy moet immers ook voor grotere bagagestukken stukken betaald worden.
Ik wil binnenkort en proefritje gaan maken met mijn fiets in de Izy.
keesswart schreef:Gezien de snelheid van het antwoord vraag ik me af of de vraag wel goed gelezen is. Misschien heb je een 'Thalys'-antwoord gekregen op een 'Izy'-vraag, of een soort Pavlov-reactie op een vraag waar het woord 'fiets' in voorkomt; of de beantwoorder van de vraag heeft geen benul hoe lang een ongedemonteerde fiets is.

Bij de Thalys zijn er naast de officiële regels ook aanvullende, onofficiële regels (zie hier), die - ik citeer - 'volgen uit het feit dat conducteurs eigenlijk het liefst helemaal geen fietsen meenemen'. Zoiets zou ook bij de Izy op kunnen gaan.
Ik denk dat we nog even moeten wachten op de ervaringen van een proefkonijn :wink:
Ha die Kees,

Zullen we samen een test doen.
Merci voor zoveel optimisme :D
We zullen het dan maar op Pavlov houden zeker?

Voor een proefritje hou ik me ook aanbevolen!
Ha Bert, ik heb je een pb gestuurd :wink:
Hebben jullie inmiddels ervaring met Izy Thalys. Vanaf welk perron vertrekt de trein in Brussel Zuid. Kan daar niets over vinden en kan het Facebook account niet vinden.
Ik neem op 26 april de Izy Thalys naar Parijs. Zal mijn ervaring delen.

Weet inmiddels dat het spoor 4 is in Brussel Zuid. Op 26 april gaan ze in Frankrijk staken. Ben benieuwd of ik in Parijs kom die dag. Volgens de website van Izy doen ze er alles aan om de dienstregeling zo normaal mogelijk te laten verlopen.

Hun Facebook account is niet bereikbaar. Op mijn mail die ik hen heb gestuurd kreeg ik het bericht dat ikzelf ingelogd moest zijn op Facebook om contact te leggen met hun account. Ze snappen niet dat er iets aan hun zijde mis is.

De app werkt ook niet geweldig. Geregeld blijft hij hangen op een pagina. Dit is te verhelpen door de app te deinstalleren en dan weer te installeren. Dan moet je wel weer je kaartje toevoegen.
Ik heb dus de afgelopen 2 weken twee emails naar Izy verstuurd met de vraag of je een fiets mee kan nemen zonder deze te hoeven demonteren. Tot nu toe geen enkele reaktie.

Eén conclusie kunnen we al trekken: de Izy klantenservice is niet zo best...

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen!
Eindelijk antwoord van Izy op mijn mails:

Hallo,

fietsen kunnen worden meegenomen, maar enkel in een hoes. Hiervoor dient u echter de optie bagage te nemen.

Met vriendelijke groeten,

IZY
IZY CUSTOMER SERVICE
Visit us on www.izy.com
Merci Guus,
ik heb nog altijd geen antwoord van de klantenservice op dezelfde vraag...maar als ze het zo omschrijven zal het wel ok zijn.
Eens zien of ik een hoes kan maken waar ineens de fietszakken aan de fiets kunnen blijven hangen ;-)
Uitgerekend vandaag staken ze in Frankrijk. Izy is erg wazig over de treinen loop. De kans is erg groot dat ik strand in Brussel en dat samen met het hopeloze weer de komende dagen maakt dat ik niet afreis naar Parijs. Ga de tocht een andere keer maken als het weer meewerkt.
Even inhaken in dit onderwerp; binnenkort vertrek ik per Thalys naar Parijs, met fiets.
Men zegt; pakket fiets max 120cm bij 90cm. Betekent dat concreet alleen het voorwiel eruit? Of betekent dat ook achterwiel, spatbord en achterdrager eraf? (mijn fiets is zonder voorwiel 130cm lang, 10cm te lang dus)
Hoe zien die rekken eruit in zo'n trein? Gaat de fiets liggen of staan?
Het scheelt een hoop gepruts als het alleen het voorwiel betreft...
Die TGV-bagagerekken zijn 120 x 90; er staan wel foto's van op internet, zoek maar eens met Google Afbeeldingen op "TGV Velo". Dus met 130 x 90 past de fiets niet.
Georg schreef:Even inhaken in dit onderwerp; binnenkort vertrek ik per Thalys naar Parijs, met fiets.
Men zegt; pakket fiets max 120cm bij 90cm. Betekent dat concreet alleen het voorwiel eruit? Of betekent dat ook achterwiel, spatbord en achterdrager eraf? (mijn fiets is zonder voorwiel 130cm lang, 10cm te lang dus)
Hoe zien die rekken eruit in zo'n trein? Gaat de fiets liggen of staan?
Het scheelt een hoop gepruts als het alleen het voorwiel betreft...
Betekent dus ook achterwiel eruit, bagagedrager en achtterspatbord losmaken, zodat je zie wat kunt omklappen om je fiets passend in het rek te krijgen. Zorg dat je in Amsterdam op tijd bent, om te voorkomen dat het rek al volgestouwd zit met hutkoffers.
Ahum, wie had het over Amsterdam? Ik vertrek vanuit Rotterdam...

Dan gooi ik er wel wat Amsterdamse koffers uit... :D

Nu ja, een beetje meer sleutelen dus bij aankomst.