Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gereedschap voor vervangen kabeltje met Rohloff easy set - Forum Wereldfietser

Gereedschap voor vervangen kabeltje met Rohloff easy set

Beste allemaal!

Ben druk met de voorbereidingen van mij fietsreis en zit nu te dubben over t gereedschap voor onderweg. Ik wil graag onderweg een gebroken kabeltje kunnen repareren van het interne schakel mechanisme in een rohloff.
hiervoor heb ik behalve een easy set en een torcx 20 nog meer gereedschap nodig, maar wat precies? kan niemand mischien een foto maken van wat hij/zij precies gebruikt voor zo'n repareer actie?

Als ik het goed heb begrepen kan ik met een 8mm steeksleutel de versnelling aanpassen (ergens gelezen) en moet hij in de 8ste versnelling voor vervanging van de easyset. Maar als ik naar het rohloff filmpje kijk zie ik iets anders, een gereedschap wat je in de rohlof stopt (geen idee hoe dit heet..)om de 8ste versnelling op te zoeken. Maar ik snap dan niet hoe ik dit met een steekksleuteltje 8mm zou moeten doen. Hoop dat er nu iemand snapt wat ik niet snap :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=pAW6IOew0qE

Alvast dank!
Dat ding dat ze in de naaf steken is geen steeksleutel maar een dopsleutel met een vast handvat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dopsleutel

Dat je met een steeksleutel ergens tussen kan steken, terwijl je een dopsleutel ergens in kan steken is misschien de bron van de verwarring.

Ze zeggen toch in het begin wat je allemaal nodig hebt?
Hallo B.M.
dank voor je antwoord, ik heb dus echt een dopsleutel nodig en het kan niet met een steeksleutel?
Ik ben een beetje op het verkeerde been gezet door dit topic waar ze de versnelling met een steeksleutel 8mm verzetten?!?!

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ff+easyset
Je kan met behulp van de easy set zelf de naaf in de gewenste versnelling zetten. Je monteert de easy set, zet de naaf in de gewenste versnelling (de 8ste) door aan ofwel het ene ofwel het andere kabeltje te trekken, haalt de easy set er terug af en monteert de easy set zoals het hoort (beide kabeltjes +/- even lang, 'nokje' op +/- 12u). Ter controle trek je aan het linker kabeltje, meet je hoever dat uitsteekt en daarna aan het rechtse kabeltje, meet je hoever dat uitsteekt. Indien dit niet even lang is moet je het koperkleurige wieltje een slag naar links of rechts monteren. Je hoeft dus geen (dop)sleutel 8 mee te nemen, enkel een torx20. (Hoop dat ik het wat duidelijk heb uitgelegd). Ik raad steeds aan om, indien de fiets al wat km's gereden heeft, de easyset voor aanvang van de reis te vervangen (en alsnog een reseverset mee te nemen voor eventuele ongelukjes).
Hallo Just Koen,
Dank je wel voor je antwoord, ik volg een heel eind wat je bedoeld en wordt ook blij van de gedachte dat het ook zonder dop en steeksleutels kan, scheelt toch gewicht...

Begrijp bijna het hele verhaal wel denk ik het klinkt logisch want als ik nu de bajonetsluiting los maak en ik trek aan de kabeltjes zet ik hem ook in andere versnellingen, alleen snap ik niet hoe ik dan weet waneer ik hem precies in de 8ste versnelling heb... of bedoel je dat met: monteer de niewe easy set en meet of ze helemaal uitgetrokken aan alle twee de kanten even ver uitsteken? haha als jij nu nog snapt wat ik bedoel :D

Ja heb er over gedacht om de kabel thuis al te vervangen maar als het zo easy is wacht ik wel tot de kabel het begeeft, bij voorkeur uiteraard op een stormachtige dag in de stromende regen terwijl ik net aan het klimmen bent, dan maakt het verhaal wel veel mooier en memorabeler :lol:
twee tips:
1. neem ook de handleiding mee (wijst zich redelijk vanzelf, behalve welke kant van de rol boven moet)
2. neem het kapotte spul in z'n geheel mee naar huis en bouw daar voor 4 euro een nieuwe easyset van

Rohloff geeft aan dat de verwachtte levensduur zo'n 10.000km is; ik heb met mijn eerste setje ruim 30.000km gereden voordat'ie ineens, op de 1e dag van m'n vakantie, stuk ging. Wanneer je preventief moet vervangen zou ik dus lastig te beantwoorden vinden.
De bijna deed het 9.000 km en moest toen vervangen worden,
tijdens mijn tocht ineens niet meer schakelen.
:shock: