Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelbreedte - Forum Wereldfietser

Zadelbreedte

Ik wil zelf de breedte meten voor een ander zadel. Ik weet dat ik op een stuk golfkarton afdrukken moet maken. Rest de vraag: wat meet ik dan: de afstand tussen buitenzijde van de afdrukken, de binnenzijde of het centrum. Dat scheel namelijk nogal ...
Hangt af van jouw zitpositie. Je kan volgens mij redelijk veilig uitgaan van hart op hart, of je moet erg rechtop zitten.

http://www.fityourbike.nl/nieuws/De-myt ... eedte.html
Je zithouding maakt idd wel uit. Aangezien je zitbotjes van smal naar breed lopen afhankelijk van hoe je het bekken gewenteld hebt. Om die reden kunnen wielrenners vaak toe met een smaller zadel
Hart op hart.
Maar inderdaad wel in de fietshouding gaan zitten met de kleding waarin je fietst (anders krijg je niet de fietshouding te pakken.
Drie zaken zijn belangrijk voor de bepaling van de breedte:

- je zitbotjes
- de kanteling van je bekken
- je zithouding
sqlab rule
1. afstand center center
https://www.sq-lab.com/en/sqlab-ergonom ... ect-saddle
2. select zitpositie en optelen de cm.
https://www.google.nl/search?q=sqlab+sa ... QQAaAKM%3A

het werkt goed voor een sqlab zadels
Zoek je een fizik of selle italia - dan kies je andere meet methode. bijv. ID Match etc.
Je gaat rechtop zitten op een stukje golfkarton.
Je maakt een ' lapdance' op het golfkarton
Je meet daarna de afdruk van je zitbotje van hart tot hart.

Zit je heel diep (racefiets) dan heb je die breedte nodig voor je zadel.
Zit je kaarsrecht (stadsfiets) dan moet je vier tot vijf centimeter erbij op tellen.
Alles er tussen moet je extra/intrapoleren.

Meet ook de breedte van je zadel. Bijvoorbeeld een Brooks C17 is geschikt voor 15 centimeter en niet 17...
Ik wil inbrengen dat breedte minder zegt dan mensen wel denken, omdat je bij elk zadel anders zit. Ik geloof eerlijk gezegd veel meer in een fietsenmaker die je een zadel meegeeft voor 100km dan in zitbotjes meten.

Trouwens nog iets wat ik hierover kwijt wil: Ik geloof totaal niet meer in "wennen". In mijn ervaring zit een zadel direct goed. Zo niet ga ik niet een paar 100km martelen, maar kies ik een ander zadel.
Loknor, je zegt dat in jouw ervaring een zadel direct goed moet zitten. Dat kan vaak kloppen, maar niet altijd.

Want hoe verklaar je dan dat je een leren zal moet inrijden? Je ziet toch echt na verloop van tijd de kuiltjes in het leer ter hoogte van de zitbotjes zitten. Bij mij is het ene kuiltje net iets anders dan de ander omdat mijn zitbotjes ongelijk zijn. Pas na een paar honderd kilometer ging hij lekker zitten.

Daarnaast zijn er hele volksstammen die opeens gaan fietsen. Maar je moet wel je 'billen' eraan laten wennen. Als je mijn huid voelt ter hoogte van mijn zitbotjes, zul je voelen dat wanneer ik veel heb gefietst, dat de huid steviger aanvoelt. En dat ziteelt moet je 'verdienen'

Bij serieuze winkels mogen klanten hun zadel omruilen als dat niet bevalt (uiteraard onder bepaalde voorwaarden,want anders komt iedere vakantiefietser na drie reizen zijn of haar zadel omruilen :D )
En met een goede klachtomschrijving ('slaapmuts', ' slaapzak' enzovoort) kun je je dan een ander zadel laten adviseren.
Allereerst, de meeste mensen fietsen hier al een tijdje, dus ik ga wel uit van enig zitvlees ;)

Betreft leren zadels: Nog steeds ben ik van mening dat een leren zadel direct goed moet zitten. Ik heb teveel rauwe biefstukken gezien van gevorderde fietsers die lekker 2000 km een Brooks inreden.

Het advies om ff lekker door te zitten ("hoort zo, het is een brooks") heeft bijvoorbeeld een vriend van me een vakantie gekost. Ja, een leren zadel moet je inrijden, maar de basis vorm veranderd veel minder dan dat mensen denken.

Eerlijk gezegd komt dit ook omdat er teveel troep op de markt is met maar een paar merken die serieus over de fysiologie hebben nagedacht. Het is niet voor niets dat er een paar merken zijn die altijd weer naar voren komen als oplossing van chronische zadel problemen.
Dank voor de adviezen, het blijft lastig. Ik zit nu op een Brooks B17 waarvan een nagel voor is afgebroken. Omdat dat tijdens onze vakantie was heb ik daarop nog zo'n 3000 km verder gefietst met als gevolg dat de neus nu ruim scheef staat en er met geen mogelijkheid meer een nieuwe popnagel door het gat en het frame te krijgen is.
Ter vervanging denk ik nu aan een Gilles Berthould Mente, die nogal wat van mijn huidige zadel weg heeft en zo'n beetje in dezelfde prijsklasse valt. Maar 100 km proefrijden heeft op een leren zadel weinig nut is mijn ervaring. Als alternatief denk ik aan een SQlab 610 active maar op mijn toch wel klassieke Avaghon S26 vind ik de Berthould eigenlijk mooier ....
Iemand die hierin een wijs inzicht kan geven? Mijn zadel staat even hoog als mijn stuur en ik zit redelijk stil tijdens het fietsen.
Er zijn nogal wat theorieen over zadels. Kijk ik naar de zadels in de Rubriek Post eens een foto van je vakantie fiets krijg ik soms een hele grote vraagtekens. Maar ik moet toch aannemen dat die zadels prima zitten.
De Sq lab heb ik ook. Prima zadel maar een belangrijk nadeel dat ie deelt met veel andere kunststof zadels. In combinatie met mijn fietsbroek wordt het best warm. Zeker wanneer ik langer in het zadel zit wordt het vanzelf vervelend en rood enzo...
Ik ben geen fan van SQ-labs. Ik twijfel aan hun methodes en schat in dat het grotendeels marketing is. De reden dat ik dat denk is vrij simpel: Hun zadels zijn allemaal vrij zacht, terwijl dat bewezen de doorbloeding hindert. (ik snap dat ik hier wellicht alleen in sta)

Kunststof zadels die erkend goed zijn voor de doorbloeding (maar dat zegt niks over de pasvorm!) zijn Selle SMP (meer voor lange/diepe zit) en Specialized Body Geometry (Romin voor diep/lang en oa Henge voor meer rechtop). Deze beide merken hebben veel aandacht besteed aan de ontlasting van het perineum. Uiteraard is ontlasting van het perineum ook niet de heilige graal, het hangt weer net af wat bij je past.

En natuurlijk zijn de Brooks/Berthoud zadels prima, mits je een vorm eruit pikt die bij je past. Dat laatste is erg belangrijk, vooral niet aannemen dat een leren zadel zich wel aan je zal aanpassen.
@Loknor:
Dank! Die Specialized Henge is inderdaad een uitstekend zadel waar ik zelf nooit aan zou hebben gedacht.
loknor schreef:Ik ben geen fan van SQ-labs. Ik twijfel aan hun methodes en schat in dat het grotendeels marketing is. De reden dat ik dat denk is vrij simpel: Hun zadels zijn allemaal vrij zacht, terwijl dat bewezen de doorbloeding hindert. (ik snap dat ik hier wellicht alleen in sta)
Ik heb geen persoonlijke ervaring met SQ-labs zadels, dus kan niet goed oordelen hoe ze zitten. Maar uiteindelijk maakt de zachtheid op zich niet veel uit. Het gaat om de druk die wordt uitgeoefend de spieren rondom de zitbeenderen.

Met redelijke vormgeving van een zadel moeten die twee facetten best te combineren zijn. Het zadel zal alleen wat dikker worden om druk ter hoogte van de zitbeenderen op te moeten kunnen vangen, en tegelijk voldoende ruimte elders te bieden zodat de druk aldaar laag blijft.

Het probleem vaak wel bij dat soort zachtere zadels is dat gewicht van de bestuurder de anatomie van het zadel gemakkelijker teniet doet. Een wat zachtere padding is redelijk te doen voor fietsers die zo'n 60 - 70 kg wegen. Maar voor fietsers met een gewicht van 90 kg of meer is het toch snel af te raden.
Ter terugkoppeling: ik heb inderdaad een Specialized Henge aangeschaft en na een redelijk aantal uren hierop te hebben doorgebracht kan ik alleen maar zeggen dat het voor mij een prima zadel is. Er valt niets op te spannen, er vallen geen lichaamsonderdelen in slaap en na wat experimenteren staat het zadel in een prima stand.
Overigens: het zadel is een vervanging van aan B17 waarvan een popnagel gebroken was waarna het zadeldek scheef trok, zo erg dat er geen nieuwe nagel meer door het oorspronkelijk gat in het zadeldek kon worden doorgestoken in het frame.
Op aanraden van Marten Gerritse heb ik dat zadel 48 uur in een emmer water gelegd ("Je kunt er toch niets aan verliezen" ..) en was daarna in staat het dek weer opnieuw aan te spannen. Drogen is een kwestie van heel langzaam in een droge omgeving met rust laten. Maar dat blijft nu wel mijn reservezadel, Hengie bevalt prima.