Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Case]Spaaklengte, overgang naar naafdynamo - Forum Wereldfietser

[Case]Spaaklengte, overgang naar naafdynamo

Hallo!

Een broodnodig onderhoudsbeurt wacht mijn fiets.
Dus, ik ben mijn tweewieler nagegaan en besloten welke onderdelen aan vervanging toe zijn. Heel lijstje waarvan het meeste niet van belang is voor dit topic. (Mocht er interesse zijn wil ik het lijstje wel opschrijven! :P)

Het enige wat mij nu nog weerhoudt de boel te bestellen is een uitdaging m.b.t. de lengte van spaken.
Na veel zoekwerk heb ik het e.e.a. kunnen uitvogelen over wat ik momenteel heb en wat de afmetingen zijn van de naafdynamo die ik er graag op wil zetten. Tot op heden heb ik altijd nog een flankdynamo, maar ik wil nu wel eens overstappen.
Ik ben een poosje fietsenmaker geweest, echter was mijn leidinggevende/leermeester niet erg capabel, dus heb ik vrijwel alles zelf mogen onderzoeken. :P
Ergo, mijn kennis is dus beperkt tot wat ik toevallig voor taak had, wat ik uit en in elkaar kon halen/zetten en wat ik daarover (zo gedetailleerd mogelijk) kon lezen via betrouwbaar ogende bronnen op het internet.
Ik zeg dus absoluut niet dat ik een expert ben!

Momenteel heb ik een 28" 'Mach1 110' velg. (http://www.mach1.fr/en/rims/110-143)
36 spaaks, ERD is 609mm. Velgdikte is 4mm, als ik de grafiek op die website goed begrijp.
Er zit nu een "IL Joytech" naaf op. Zo'n heel simpel naafje, zeer minimalistisch. Hiervan kan ik geen afmetingen vinden, maar die zijn volgens mij ook niet belangrijk.

Op de webshop waar ik nu mijn lijstje bij elkaar heb, hebben ze een Shimano DH-3N20-NT waar mijn oog op valt. Verschikkelijk hoe weinig technische data er beschikbaar is, zelfs via Shimano's dealer manuals zelf. Via verschillende websites heb ik deze info bij elkaar kunnen rapen:
O.L.D.: 100mm
Left flange ø: 74 mm
Right flange ø: 74 mm
Centre to left flange: 28,35 mm
Centre to right flange: 28,35 mm
Spoke hole ø: 2,5 mm
Er vanuitgaande dat het gehele apparaat symmetrisch is, denk ik dat de afstand van flange tot locknut 21,65mm aan beide kanten is.

Op http://www.sapim.be/spoke-calculator ingevuld krijg ik;
Spoke length non-gear side: 293 mm
Spoke length gear side: 293 mm
Side-note; geen idee waarom deze calculator nog over 'gear side' spreekt als je aangeeft dat het om een voorwiel gaat.

Op http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator/ krijg ik;
Left spoke length: 287,9
Right spoke length: 287,9
Bij deze moet ik de 'center to flange' afstand afronden, omdat de calculator slechts 1 decimaal achter de komma accepteert.

Ik begrijp dus niet helemaal welke lengte spaken ik nu moet mee bestellen.
Heeft iemand tips, advies, antwoorden, feedback?
Ik spaakte net zelf een nieuwe naafdynamo in voor de ligfiets.
Tip 1: bekijk eens de meetresultaten van die dynamo's op Fahrradzukunft. Probeer dan in te schatten of het verschil in vermogen (wat je zelf moet leveren voor eenzelfde output) het prijsverschil waard is. Ik koos voor een Shutter Precision van bij Gambiet.
Tip 2: mijn bron voor de spaaklengte was de site van Sapim. Het uitgangspunt was dit: ik had een set spaken en een velg ter beschikking. Met de maten van SP voor de naafdynamo kon ik kiezen tussen kruis 2 (spaken te lang) en kruis 3 (exact de juiste lengte). In mijn geval kwam het alleszins goed uit.
Tip3: liever iets te lang. Mocht het nodig zijn, dan kort je ze in en met een draadroller maak je nieuwe draad op de spaken. Als ze te kort zijn...

Enne: Sheldon-Brown is nog steeds een prima referentie om eraan te beginnen.

O, ja: 'gear side' om het makkelijk te maken bij de beschrijving. Komt overeen met de rechterkant, als je het wiel vanaf de achterkant bekijkt. Dat is van belang voor de trekkende en duwende spaken.

Succes met het wiel!
Die DH-3N20-NT is een prima naafdynamo maar wel een zware. Ik heb hem daarom juist UIT mijn vakantiefiets gehaald. Het verschil was 605 gram.

(Deze naafdynamo weegt volgens Rose.nl 825 gram.)
Daar zeg je zo iets: weegt zowat een halve kg meer dan de SD-8 die ik inbouwde :shock:
Veel hangt uiteraard af van het doel, de wensen en het budget, maar voor die halve kilo kun je al heel wat batterijen meeslepen.
Ik heb zelf een DH-3N20 naafdynamo in mijn stadsvoorwiel.

-Kruis over drie gespaakt

-Velghoogte (dubbelwandig): 23 mm

-Spaaklengte: 278.

Heb je daar iets aan?
Bedankt voor alle reacties! :D
CapoJan schreef:Ik spaakte net zelf een nieuwe naafdynamo in voor de ligfiets.
Tip 1: bekijk eens de meetresultaten van die dynamo's op Fahrradzukunft. Probeer dan in te schatten of het verschil in vermogen (wat je zelf moet leveren voor eenzelfde output) het prijsverschil waard is. Ik koos voor een Shutter Precision van bij Gambiet.
Tip 2: mijn bron voor de spaaklengte was de site van Sapim. Het uitgangspunt was dit: ik had een set spaken en een velg ter beschikking. Met de maten van SP voor de naafdynamo kon ik kiezen tussen kruis 2 (spaken te lang) en kruis 3 (exact de juiste lengte). In mijn geval kwam het alleszins goed uit.
Tip3: liever iets te lang. Mocht het nodig zijn, dan kort je ze in en met een draadroller maak je nieuwe draad op de spaken. Als ze te kort zijn...

Enne: Sheldon-Brown is nog steeds een prima referentie om eraan te beginnen.

O, ja: 'gear side' om het makkelijk te maken bij de beschrijving. Komt overeen met de rechterkant, als je het wiel vanaf de achterkant bekijkt. Dat is van belang voor de trekkende en duwende spaken.

Succes met het wiel!
De website die je linkt is volledig in het Duits, ik heb best moeite om uit te vogelen wat er nou staat. :P Van de grafieken kan ik opmaken dat de reviewer slechts een beperkt aantal naafdynamos in zijn test heeft opgenomen. Diegene die ik op oog heb staat er niet tussen, denk niet dat ik wat aan die testresultaten heb?
En even ter verduidelijking;
"Probeer dan in te schatten of het verschil in vermogen (wat je zelf moet leveren voor eenzelfde output) het prijsverschil waard is."
Dit gaat om verschillende naafdynamos, en niet het verschil tussen een flank dynamo en naafdynamos, toch? :)

Ik begreep wel dat 'gear side' rechts is, maar niet wat dat voor belang had voor een voorwiel, dankjewel.
Leon schreef:Die DH-3N20-NT is een prima naafdynamo maar wel een zware. Ik heb hem daarom juist UIT mijn vakantiefiets gehaald. Het verschil was 605 gram.

(Deze naafdynamo weegt volgens Rose.nl 825 gram.)
Tis voor een woon-werk fiets voor gebruik tussen een afgelegen dorp en de normale buslijn 3km buiten 't dorp. Daarnaast wil ik een poging trachten om regelmatig eens een stukje te gaan fietsen om in beweging te blijven. :D
Geen lange afstanden, alhoewel ik wel het doel heb om de 14/15km naar de nabijgelegen stad te kunnen fietsen, reken ik dat niet als een hele lange afstand qua afstemming materiaal.
Haak ik meteen even in op de volgende quote;
CapoJan schreef:Daar zeg je zo iets: weegt zowat een halve kg meer dan de SD-8 die ik inbouwde :shock:
Veel hangt uiteraard af van het doel, de wensen en het budget, maar voor die halve kilo kun je al heel wat batterijen meeslepen.
Budget is inderdaad een issue. Ik wil zo kosten-effectief en goedkoop mijn fiets opknappen. Ik begrijp dat er wel een hoop subjectief is aan ervaring met specifieke onderdelen.
Batterijen heb ik liever ook niet, daar ik die ondertussen wel beu ben geraakt. :P
Ik heb liever een set stevige verlichting dat op een goede dynamo draait.
B M schreef:Ik heb zelf een DH-3N20 naafdynamo in mijn stadsvoorwiel.

-Kruis over drie gespaakt

-Velghoogte (dubbelwandig): 23 mm

-Spaaklengte: 278.

Heb je daar iets aan?
Hmm, is dat op een 28" wiel? Die lengte lijkt me erg kort voor wat ik elders aan data krijg met mijn huidige velg.
Bucket,
Wat je moet gebruiken is, in goed Engels, een spoke calculator.
Twee goede zijn:
http://www.sapim.be/spoke-calculator
https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/

Heel simpel is het niet en het komt erg precies. Met één mm er naast kun je met het spaken al in de problemen komen. Zo heb ik bij nader inzien het voorwiel waar ik het over had maar kruis-over-twee gespaakt in plaats van kruis-over-drie. Voor een voorwiel zonder schijfrem maakt dat gelukkig niks uit.

Misschien is het beter om gewoon een compleet wiel te bestellen? Je zou daar wel eens goedkoper mee uit kunnen zijn, de kans meeberekend dat je iets verkeerds besteld en er mee blijft zitten.
Hmm, is dat op een 28" wiel? Die lengte lijkt me erg kort voor wat ik elders aan data krijg met mijn huidige velg.
Yes, 28".

Calculators durven wel eens rare resultaten geven, vandaar dat ik elke keer als ik een wiel bouw de gegevens van de velg, spaken en naaf in een tabel zet om later raad te plegen.

(of je zoekt een wiel met dezelfde naaf en je meet de spaaklengte, verschil in velghoogte trek je af/tel je op).
Leon schreef:Bucket,
Wat je moet gebruiken is, in goed Engels, een spoke calculator.
Twee goede zijn:
http://www.sapim.be/spoke-calculator
https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/

Heel simpel is het niet en het komt erg precies. Met één mm er naast kun je met het spaken al in de problemen komen. Zo heb ik bij nader inzien het voorwiel waar ik het over had maar kruis-over-twee gespaakt in plaats van kruis-over-drie. Voor een voorwiel zonder schijfrem maakt dat gelukkig niks uit.

Misschien is het beter om gewoon een compleet wiel te bestellen? Je zou daar wel eens goedkoper mee uit kunnen zijn, de kans meeberekend dat je iets verkeerds besteld en er mee blijft zitten.
Die van sapim heb ik al gebruikt; zie mijn OP.
https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator <- deze geeft ook 287,9mm. Dat is hetzelfde resultaat als die tweede in mijn OP, maar altijd nog een andere uitkomst dan die van sapim.

Ik heb even rondgekeken op een drietal webshops, maar de meeste hebben niet veel keuze aan voorwielen met naafdynamo. De prijzen zijn behoorlijk hoog. Mijn huidige velg ziet er nog prima uit en het spaken kan ik zelf, het ziet er dus niet naar uit dat een compleet wiel bestellen goedkoper zou zijn.
Nu is het ondertussen vrij duidelijk. Voor de afstanden die je voor ogen hebt, maakt het rendement van de dynamo niet echt uit. Ook kwalitatief zijn er wel verschillen, maar niet in die mate dat ze, met jouw doel voor ogen, een meerprijs verantwoord maken. Die 3N20 is dus prima.

Mocht je voldoende tijd hebben: vlecht het wiel met de spaken die je recycleerde. Meet hoeveel ze te lang zijn en dan weet je wat je nodig hebt. Mijn ervaring is dat het niet op een mm steekt, zo lang ze te lang en niet te kort zijn. Met een dubbelwandige velg heb je wel wat speling. Het belangrijkste gevolg van die werkwijze is dat je het wiel waarschijnlijk twee keer moet maken.

En in mijn geval was het inderdaad geen 28" (622) wiel, maar een 24" (507). Maar dat doet er niet toe, want de naafdynamo was ook een andere, waarbij de flenzen links en rechts zelfs verschillen in diameter. Toch gaf Sapim eenzelfde spaaklengte op en dat werkte ook prima in de praktijk.

Voorwiel compleet: hier bijvoorbeeld.
Bedankt voor je samenvatting!

Ik volg niet hoe het recyclen van die spaken als gevolg dubbel werk oplevert?

Je link naar die webshop was een goede, dat zijn acceptabele prijzen voor een compleet wiel!

Ondertussen heb ik besloten om de gehele onderhoudsbeurt op te breken in meerdere bestellingen/sleutelweekendjes, ook om de kosten uit te spreiden.
O.a. twee Big Apple Plus buitenbanden, wat draadbanden zijn. Voor versturing hebben ze die wel in een 8 gevouwen, maar vervolgens in een doos geforceerd die als nog iets te klein is, waardoor er een paar scherpe knappen in de hieldraad zitten in beide banden. (Alhoewel 1 er erger aan toe is dan de ander.)

Iemand hier ervaring mee? Is zo'n knik prima zelf op te lossen, of is het veiliger dat ik ze retour stuur?
Afhankelijk of dit een incident is of standaard praktijk om banden op die manier te versturen, neem ik het geld retour of vervangende items. Tenzij ik over het hoofd zie dat het een simpele fix is.
Bucket schreef: Ik volg niet hoe het recyclen van die spaken als gevolg dubbel werk oplevert?
Dat hoeft niet, maar het kan. Stel dat je het wiel vlecht, met die oude spaken, en het blijkt dat ze pakweg 5 mm te lang zijn, dan moet je het weer uiteen halen, de spaken inkorten, draad rollen en het wiel opnieuw spaken.
Het kan natuurlijk ook meteen goed zijn.
CapoJan schreef:
Bucket schreef: Ik volg niet hoe het recyclen van die spaken als gevolg dubbel werk oplevert?
Dat hoeft niet, maar het kan. Stel dat je het wiel vlecht, met die oude spaken, en het blijkt dat ze pakweg 5 mm te lang zijn, dan moet je het weer uiteen halen, de spaken inkorten, draad rollen en het wiel opnieuw spaken.
Het kan natuurlijk ook meteen goed zijn.
Ah, als ze te lang zijn. Oke!
Bucket schreef: O.a. twee Big Apple Plus buitenbanden, wat draadbanden zijn. Voor versturing hebben ze die wel in een 8 gevouwen, maar vervolgens in een doos geforceerd die als nog iets te klein is, waardoor er een paar scherpe knappen in de hieldraad zitten in beide banden. (Alhoewel 1 er erger aan toe is dan de ander.)

Iemand hier ervaring mee? Is zo'n knik prima zelf op te lossen, of is het veiliger dat ik ze retour stuur?
Afhankelijk of dit een incident is of standaard praktijk om banden op die manier te versturen, neem ik het geld retour of vervangende items. Tenzij ik over het hoofd zie dat het een simpele fix is.
Bij mij doen ze het juist andersom, een veel te grote doos en niet opgevouwen. Ik zou met de leverancier contact opnemen en het met hem bespreken, iedere klacht is een mogelijkheid tot het nog beter plezieren van een klant tenslotte.
_Peter_ schreef:Bij mij doen ze het juist andersom, een veel te grote doos en niet opgevouwen.
Probleem bij draadbanden is dat ze niet geschikt zijn om te vouwen. Die kun je dus alleen in zo'n 8 vouwen zonder dat je ze beschadigd. Dat hebben ze dan ook goed gedaan, maar vervolgens hebben ze beide banden op de bodem van de grote doos geduwd, zodat die draden flink geknakt zijn.
Ironisch genoeg; ik keek of ik dezelfde doos kon gebruiken om ze retour te sturen zonder ze te vouwen (anders lijkt het als of het door mij kwam, krijg ik daar misschien heibel over), blijkt dat ze prima rechtopstaand in de doos kunnen en dat deze slechts minimaal gebogen worden bij het sluiten van de doos...
Er zat nog een plastic tasje met alle andere kleinere onderdelen die ik mee besteld had, dus misschien dachten ze dat het niet anders zou passen.

EDIT: Ik bedoel hier uiteraard niet-vouwbare draadbanden. De terminologie omtrent die mogelijkheid werkt verwarrend. Beide types zijn draadbanden, maar diegene met een soepele draad worden ook dikwijls "vouwbanden" genoemd, zo ver ik weet.
_Peter_ schreef:Ik zou met de leverancier contact opnemen en het met hem bespreken, iedere klacht is een mogelijkheid tot het nog beter plezieren van een klant tenslotte.
Ga ik zeker doen, bedankt!