Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw crankstel (crank) - Forum Wereldfietser

Nieuw crankstel (crank)

Beste techneuten,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb een vraag. Heb twee maanden geleden een oude Giant Freerider 21v gekocht om deze zomer mee op vakantie te gaan. Nu ben ik met groot onderhoud bezig om deze klaar te maken voor de vakantie.
Ik wil het crankstel vervangen i.v.m. versleten kettingbladen. De kettingbladen zijn vastgeklonken aan de crack dus moet compleet vervangen worden. Echter weet ik niet welk crankstel ik nodig heb. (huidige crankstel is niet meer leverbaar.)

Huidige onderdelen/gegevens:
Crankstel: Shimano FC-TX70
Voor derailleur: Shimano Acera
Achter derailleur: Shimano STX
Cassette: CS HG70
Gemeten trapaslengte: 118mm
Gemeten kettinglijn: 47.5mm

Huidige cranklengte is 170mm, de nieuwe crank zou ik graag in lengte 175mm hebben.
Zou onderstaande crankstel passen?
https://www.bike24.com/p2104678.html
Het crankstel is geschikt voor een 123mm trapas. Echter heb ik een 118mm trapas. De kettinglijn van Shimano Tourney TX FC-TX801 is 50mm. Klopt mijn gedachtegang dat als ik deze monteer op mijn trapas de kettinglijn 47.5 (zoals gewenst) wordt?

Alvast dank voor het meedenken!

Groet,

Gerard.
Als je dat crankstel op je huidige trapas zet is de kans groot dat de achterkant van je trapstel tegen je kader zit.
Beste BM,

Dank voor je reactie.
Kun je dat toelichten/uitleggen? Ik weet dat er zoiets bestaat als een Q-factor, heeft dat er mee te maken? En weet je misschien een ander crankstel wat wel zou passen.

Alvast bedankt!
Bij de info over crancksets op die site (en elke goede verkoopsite) staat vermeld welke lengte trapas je moet hebben. Als de gebruikte trapas te kort is kan het zijn dat bladen of ketting tegen het frame lopen en/of dat je derailleur het bereik niet heeft. Als je trapas te lang is kan het zijn dat de derailleur niet ver genoeg naar buiten gaat. De perfecte kettinglijn is in die zin nog minder belangrijk, want een paar mm meer of minder is daar geen ramp.

Je kunt nu op zoek gaan naar een cranckset voor je huidige as zoals deze: https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=2
Maar die is 170 mm.

Het is dus een afweging tussen lang zoeken, levertijd en prijs wat je moet doen. Je kunt ook gewoon de bijpassende nieuwe trapas bestellen. In dit geval waarschijnlijk BSA draad, vierkante einden.
Gerard1 schreef:Beste BM,

Dank voor je reactie.
Kun je dat toelichten/uitleggen? Ik weet dat er zoiets bestaat als een Q-factor, heeft dat er mee te maken? En weet je misschien een ander crankstel wat wel zou passen.

Alvast bedankt!
Het probleem zijn die kleine "vleugeltjes" aan het binnenblad (hier goed te zien)

https://nodari.com.ar/i/Platopalanca_FC ... grande.jpg

De bedoeling is om de ketting op te vangen mocht die tussen trapstel en kader vallen, maar ze zorgen er ook voor dat je geen kortere trapas kan gebruiken dan opgegeven door Shimano.
B M schreef:Het probleem zijn die kleine "vleugeltjes" aan het binnenblad (hier goed te zien)
https://nodari.com.ar/i/Platopalanca_FC ... grande.jpg
De bedoeling is om de ketting op te vangen mocht die tussen trapstel en kader vallen, maar ze zorgen er ook voor dat je geen kortere trapas kan gebruiken dan opgegeven door Shimano.
Als dat het enige probleem is dan heb je natuurlijk een vijl.

Als je echter twee problemen hebt, dan is daarna nog eentje over. (à la Johan Cruijff)
@Leon
Dank voor je reactie.
Punt waar ik tegen aan loop is de relatie kettinglijn en trapaslengte. De huidige trapas heeft een lengte van 118mm, de huidige kettinglijn is 47.5. Een crankstel wat aan deze eisen voldoet (en als het even kan een cranklengte van 175mm) kan ik niet vinden. Vandaar mijn idee om een crankstel te monteren die een grotere maat kettinglijn heeft en een geschikt is voor een langere (123mm) trapas. Door deze op een kortere trapas te monteren “schuift”de kettinglijn 2.5mm op naar 47.5mm. Hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf…
Jouw link heeft volgens mij dezelfde specificaties als de door mij genoemde… (kettinglijn 50mm, trapas 123mm)

@B M
Dank voor je reactie.
Daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Ik heb zojuist de crank weer even gemonteerd en zie dat de “vleugeltjes” om het brackethuis vallen. Bij het monteren van een crank (geschikt voor een langere trapas) op een kortere trapas zouden de “vleugeltjes” dus 2.5mm opschuiven (klopt dat?). De huidige “vleugeltjes” zouden nog wel 2.5mm kunnen opschuiven. De vraag is hoe lang de “vleugeltjes” van een andere crank zijn…. Zou dat problemen kunnen opleveren?
quote="Gerard1"
>Punt waar ik tegen aan loop is de relatie kettinglijn en trapaslengte.
> De huidige trapas heeft een lengte van 118mm, de huidige kettinglijn
> is 47.5. Een crankstel wat aan deze eisen voldoet (en als het even
> kan een cranklengte van 175mm) kan ik niet vinden.
Een van deze misschien:
https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:667940
https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:809320
https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:667946
Nogmaals dank Leon!
Helaas ook deze 3 voor trapas 123mm en kettinglijn 50mm.
Ga dan toch één van bovenstaande cranks (trapas 123mm en kettinglijn 50mm) bestellen en eventueel de "vleugeltjes" weg slijpen.
Die vleugeltjescrank past met z'n 123mm-as ongetwijfeld in een 73mm bracketpot. Prop je 'm met een 118mm-as in een 68mm bracketpot (hoogstwaarschijnlijk heeft jouw fiets die), dan schuift alles aan alle kanten evenveel naar binnen, en is er dus geen vuiltje aan de lucht. Ik zou zeggen: gewoon doen.
Alien, dank voor de aanvulling.
Bracketpot is inderdaad 68mm dus gaat helemaal goed komen!