Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koken

Misschien de Trangia Mini.

Specificaties:
+ is een spiritus stoof
+ weegt 330 gr (zonder brandstof!!!)
+ heeft een pannetje 15cm
+ een kookpotje van 0,8 l
+ prijs tussen €35 tot €45 (inclusief eventuele port)
Priem schreef:Ik was verder nog aan het kijken naar dit product:
http://gizmodo.com/5927089/you-can-safe ... ter-bottle
Want dan kan je het kookpannetje ook voor iets ander gebruiken, namelijk als waterfles, en dat leek me wel vrij handig.
Als je vooral water wilt verhitten om rijst in te koken of instantmaaltijden wilt bereiden dan werkt zoiets vast prima, maar een uitje fruiten lijkt me geen pretje in zoiets. Daarbij zit mijn pannetje gewoon vol met brander, handgreep, zout, peper, etc, dus het is geen verloren ruimte.

Veel succes met de voorbereiding; ik vind dat gepuzzel met spullen één van de leuke dingen van fietsreizen. Oh, en wat betreft je opmerking over 'de aandacht hebben bij het fietsen': zelf koken maakt dat voor mij veel gemakkelijker. Als ik weet dat ik eten kan maken wanneer ik het nodig heb, zit ik veel minder te stressen over openingstijden, geschikte plekken om eten te kopen, enz. Maar zoek vooral je eigen weg daarin; iedereen doet het anders :)

Wat betreft de mini-trangia: ik heb met het maatje groter (1L pannen) al beide pannen nodig voor een volle maag na een lange fietstocht, dus die zou voor mij iig te klein zijn...
FooFaFie schreef:Oh, en wat betreft je opmerking over 'de aandacht hebben bij het fietsen': zelf koken maakt dat voor mij veel gemakkelijker. Als ik weet dat ik eten kan maken wanneer ik het nodig heb, zit ik veel minder te stressen over openingstijden, geschikte plekken om eten te kopen, enz.

Ja daar heb je sowieso gelijk in!

Het klopt inderdaad dat die potjes altijd helemaal vol kunnen, dus op die manier is het ook niet zonde van je ruimte. Koken met gas lijkt me sowieso wat fijner, gewoon wat beter beheersbaar...
Heb alleen een ander uitgangspunt; ik ga m'n best doen onder de 0,75 liter in totaal te blijven, inc. olie specerijen, brandstof. We zullen zien;)
Echt veel compacter dan b.v. gastankjes kom je niet zonder andere grote nadelen. Brandstofblokjes geven enorme roetaanslag. Daarbij heb je al snel een vorm van pannetje nodig, je wilt in ieder geval water kunnen koken lijkt me. Alcoholbrandertjes zijn kleiner, maar je zit al snel vast aan een halve liter brandstof (als je mazzel hebt). Dan heb je allerlei soorten terreinen waar ze gewoon specifieke regels voor koken/vuur hebben, en gas is relatief vaak toegestaan.

http://www.campz.nl/outdoor-uitrusting/ ... 35227.html

Hier past precies een standaardgastankje in, heb je nog ruimte voor het brandertje over, en een schuursponsje of twee. De heatexchanger vinnen werken echt, wat brandstof scheelt en je water sneller laat koken. Kan ook met een alcohol/spiritusbrandertje en drie haringen. De vinnen werken al als een (gedeeltelijk) windscherm. De onderkant past precies in een Struik soepblik, dat op zijn beurt weer in het pannetje past, dit bied dus mogelijkheden voor een soepblikwindscherm. Ik heb soortgelijke pannetjes gezien met nog twee dekseltjes erbij, dat lijkt mij beter, zal nog een even kijken.

Anyway, het pannetje is als alle pannetjes hol dus er kan vanalles in.

Deze schijnt ook geweldig te zijn:
http://www.bever.nl/jetboil-brander-zip ... olour=5806

edit: eerste en laatste alinea erbij, herschikken.

edit 2: gevonden!, alhoewel met één dekseltje
http://www.pinguincz.cz/en/product/solo-x/p-4379
http://www.kauf.sk/q/Pinguin%20Solo%20n ... AD/?min=12
The White Box Stove heb ik ook gezien op de beurs. Ziet er mooi compact en Functioneel uit. Toch moet je de winst tov een Trangia niet overschatten aangezien de Trangia compleet met pannen is ( die je ook nog vol kan stoppen met van alles. Voor mij dus de Trangia! En zonder gaan: zeker niet. Ga ik nu koffie zette. In de tent hier in DK.
Toch wel een aardig stukje van een medeforumgebruiker:

http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Grappig, ik zat hier ook net aan te denken.

Koken is toch best wat gedoe, terwijl je je koolhydraten ook gewoon uit brood kunt halen (ipv gekookte paste of rijst), vetten en eiwitten uit kaas of noten.

Meer ervaringen hiermee?
Voor een vakantie van een week is daar natuurlijk minder bezwaar tegen. Voor een wereldreis van maanden dreigen dan denk ik wel vrij snel tekorten op bepaalde vlakken. Als er één overeenkomst is in alle voedingsvoorlichtingen is het toch wel : eet gevarieerd.

Persoonlijk zou ik er ongelukkig van worden vanaf de eerste avond.
Shrek schreef:Grappig, ik zat hier ook net aan te denken.

Koken is toch best wat gedoe, terwijl je je koolhydraten ook gewoon uit brood kunt halen (ipv gekookte paste of rijst), vetten en eiwitten uit kaas of noten.

Meer ervaringen hiermee?
Bijv. Drie weken fietsen op IJsland op alleen brood en noten?

We hebben de eerste IJslandreis wel eens beknibbeld op eten. Nou, dat hebben we geweten. We kwamen continu energie te kort, en waren behoorlijk afgevallen. De tweede en derde keer hadden we steeds voldoende proviand - overdag en 's avonds (lekker koken) - en was ons fietsplezier een stuk groter.
willem.m schreef:
Shrek schreef:Grappig, ik zat hier ook net aan te denken.

Koken is toch best wat gedoe, terwijl je je koolhydraten ook gewoon uit brood kunt halen (ipv gekookte paste of rijst), vetten en eiwitten uit kaas of noten.

Meer ervaringen hiermee?
Bijv. Drie weken fietsen op IJsland op alleen brood en noten?

We hebben de eerste IJslandreis wel eens beknibbeld op eten. Nou, dat hebben we geweten. We kwamen continu energie te kort, en waren behoorlijk afgevallen. De tweede en derde keer hadden we steeds voldoende proviand - overdag en 's avonds (lekker koken) - en was ons fietsplezier een stuk groter.
Met de meet eens. een aantal weken op de fiets vreet energie. Wij vinden het ook erg fijn om savonds te koken, pasta met een pakje gedroogde soep en....gedroogde vis. Alleen daarom al willen wij weer naar IJsland