Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Erg herkenbaar. Toen ik met spiertraining begon dacht dat het wel goed zat met mijn benen. Ik ging met die gedachten er vol tegenaan: na de eerste training heb ik een week lang niet normaal kunnen lopen vanwege de enorme spierpijn in mijn bovenbenen.Yopie schreef:...Maar dat was fout gedacht. Had de eerste paar dagen behoorlijk brandende bovenbeenspieren, kon bv niet meer zo goed door de knieën zakken en rolde kreunend als een oud vrouwtje in en uit m'n tentje. Had mij daar dus echt in vergist, urenlang over rotsen klimmen en je fiets steil omhoog sleuren vraagt veel meer van je bovenbeenspieren dan fietsen. Dat helpt je niet, fietsen is zo beperkt/eenzijdig. Ook dus blijkbaar 't nogal zware fatbiken, het offroad, bergje op, door vette blubber trappen enzo. Had dat zelf niet verwacht eigenlijk.
nobbiomatic schreef:bikepacking?
volgens mij is dit het fatbike topic...alhoewel ik wel het idee krijg dat ik door een willekeurige sportschool wandel.....
Bedankt voor je reactie Yvon, fijn te lezen. Je hebt gelijk dat er geen haast is, zo zag ik het nog niet. Je kunt echt pas afscheid nemen als je er klaar voor bent, alleen denk ik nu dat dat moment nooit zal komen. Tis misschien wel het moeilijkste wat er bestaat, van iemand afscheid nemen en hem/haar missen. Misschien moet ik er ook wel een jaar mee wachten, weet het nog niet zo.snowfreakyvon schreef:
Uit mijn eigen ervaring inmiddels weet ik dat het na een jaar wel een beetje anders voelt, gelukkig.
Dus als het te pijn doet, het denken eraan, doe het dan pas als het goed voelt, het tijd is, er is geen haast. (en geen richtlijn).
Mooi verhaal Alma, zo zou ik het ook willen. Ik kan ook veel kwijt in het fietsen, zal mooi zijn als 't ook afscheid nemen en verdriet verwerken verlicht. Of een zware fietstocht daarvoor geschikt is heb ik nog wel de nodige twijfels over maar het zal zeker een speciale tocht worden.alma schreef:Yopie ,het verwerken van ienands dood lukt in mijn ervaring heel goed tijdens een fietsreis. Ik denk gewoon omdat je heel veel tijd hebt om na te denken. Mijn moeder -die net als ik heel veel van de bergen hield- overleed bijna vijf jaar terug vlak voordat ik de Transpirinaica ging rijden. Die hele reis heeft voor mij toen in het teken gestaan van het afscheid. Daardoor heeft die tocht in mijn herinnering nu een speciaal plekje. Weliswaar had ik geen as bij me om uit te strooien maar toch voelt het alsof mijn moeder me op die tocht heeft vergezeld.
As in tas, mooie titel. Zag net het fragment bij Dwdd over de schrijver, het boek en zijn wonderlijke vader. Het maakt me wel nieuwsgierig, niet zozeer naar de fietsreis maar meer de man erachter, wat een aparte vader zeg!Petervd schreef:Jelle Brandt Corstius heeft dat gedaan met de as van zijn vader.
http://www.jellebc.nl/
Peter.
Ik heb er alvast een paar:DouweFries schreef:Ps: waarom zijn er hier geen hug emoticons?!!
DouweFries schreef:Ligt er trouwens nog sneeuw waar jij woont en fiets je al zonder spikes? Jämtland toch?
Als je bilspieren naast je oksels zitten, doe je iets niet goed met die krachttraining Yopie.Yopie schreef: M'n bilspieren bv, nooit geweten waar die precies zaten. En precies naast de oksels, das pas echt erg.
Kan het zijn dat de auteur wijde kleding bedoelt in tegenstelling tot knellende kleding, in plaats van waar jij aan denkt, aansluitende kleding?Las net dat wijde kleding bij het lopen ideaal is, waarvoor is dat eigenlijk want op de fiets heb ik altijd alles strak?
Haha, ja zo komt het wel over! Blijft moeilijk hoor dat schrijven. Komt natuurlijk ook door de spierpijn, daar word je raar van. Vandaag zijn het de buikspieren die ik te hard heb aangepakt, fyfan wat een ellende zeg. Kan niet meer lachen en beweeg heeeeel voorzichtig. Wat een slappe hap, dacht dat ik een redelijke conditie had maar nej, dat wordt hard werken.Carl schreef:Als je bilspieren naast je oksels zitten, doe je iets niet goed met die krachttraining Yopie.Yopie schreef: M'n bilspieren bv, nooit geweten waar die precies zaten. En precies naast de oksels, das pas echt erg.
Heb ondertussen meer over ruimzittende kleding bij backpacken gelezen: dat zorgt voor ventilatie, zweet afvoeren, vrij kunnen bewegen en is gepaster in bepaalde situaties dan bv een strakke legging. Maar ben zelf erg tevreden over m'n strakke (fiets)kleding, vind het juist beter ventileren/isoleren, beweeg me vrijer en kom in de zweedse bergen toch geen moslims of andere gelovigen tegen die aanstoot nemen dat ik een lichaam heb. En anders hebben ze pech, kijken ze maar naar iets anders dan naar m'n sexy benen vol blauwe plekken en bloedige krassen van die rotpedalen.Kan het zijn dat de auteur wijde kleding bedoelt in tegenstelling tot knellende kleding, in plaats van waar jij aan denkt, aansluitende kleding?
Yopie schreef:Las net dat wijde kleding bij het lopen ideaal is, waarvoor is dat eigenlijk want op de fiets heb ik altijd alles strak?
Vrij zittende kleding is ook warmer onder koude omstandigheden dan nauw passende kleding. Tijdens het fietsen warm je toch wel van binnen uit op. Maar bij het lopen is dit effect veel minder, verlies aan warmte aan een tussenlaag aan lucht wat je geleidelijk opwarmt is dan wel prettig.Yopie schreef:Heb ondertussen meer over ruimzittende kleding bij backpacken gelezen: dat zorgt voor ventilatie, zweet afvoeren, vrij kunnen bewegen en is gepaster in bepaalde situaties dan bv een strakke legging.
Ik ken best wat mensen, o.a. op Papendal, die al jaren tweemaal per dag trainen en nergens last van hebben. Herstelcapaciteit is te trainen. Bij het rustig opbouwen en in balans trainen beperk je de risico's op blessures. Periodiseren is hierbij essentieel, met name van belang bij zgn. neuromusculaire training.Peter_K schreef: Overigens niet te fanatiek door blijven trainen als je spieren eenmaal op sterkte zijn. De rode spieren groeien het snelst. De witte bindweefsels groeien een stuk langzamer. Te snel door blijven gaan zonder de witte bindweefsels de tijd te geven om bij te benen kan tot overbelasting van pezen en dergelijke leiden, en dat zijn nare blessures.
Het is zelfs mogelijk je botten te beschadigen door te fanatiek aan spiertraining te doen.
Mooi gezegd Yopie!Yopie schreef:
En ik ga het gewoon proberen, sleur die fiets weer omhoog de bergen in en ga verder met een rugzak. Ja, klinkt stoer, nu alleen nog doen. Maar ik geloof zelf erg in 'Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid' en dat wordt m'n nordic wandelstok, daar hou ik me aan vast.
Ik heb ook geen baard hoor!DouweFries schreef:Nu alleen nog een fatbike en mijn baard laten staan.
O jee, ik herinner me een beloofd verslagje van de Vasaloppet. Was het een soort van vergeten, nou ja eigenlijk meer omdat ik er weinig over te zeggen heb. Maar zal 't nu echt, echt, echt van het weekend doen! Dan maar met veel foto's, om 't een beetje op te vullen.Maar eerst met een paar vrienden naar Zweden! We verblijven in Orsa en gaan een paar MTB-routes volgen. En de Vasalopet!
Was toevallig eergisteren met de fatbike op de skipiste, was echt waardeloos, spiegelglad, veel te steil en ben snel weggegaan. Maar ja, das het einde van de winter, dat bedoel je vast niet.Ben jij bekend met het Bikepark Yopie? oF lukt downhill niet met je dikke bike? Je hebt ook een MTB toch?
Jaaaaa met veeeeel foto's!! En Yopie .. rustig aan hoor, geniet eerst van je weekendje weg op de motor!!Yopie schreef:
O jee, ik herinner me een beloofd verslagje van de Vasaloppet. Was het een soort van vergeten, nou ja eigenlijk meer omdat ik er weinig over te zeggen heb. Maar zal 't nu echt, echt, echt van het weekend doen! Dan maar met veel foto's, om 't een beetje op te vullen.
Prachtige tip! Daar gaan we zeker naar toe! Thanx!Ik heb trouwens een tijd boven Orsa gewoond, bij Helvetesfallet, zeker een bezoekje waard!Zo ook Storstupet wat er circa 5km naast ligt. Het is een canyon met 30m hoge rotswanden waar de rivier Ämån doorheen buldert.
Ik schaam me best wel ja, want hier komt eindelijk 't beloofde verslagje van de Vasaloppet.Yopie schreef:O jee, ik herinner me een beloofd verslagje van de Vasaloppet. Was het een soort van vergeten, nou ja eigenlijk meer omdat ik er weinig over te zeggen heb. Maar zal 't nu echt, echt, echt van het weekend doen! Dan maar met veel foto's, om 't een beetje op te vullen.DouweFries schreef:Maar eerst met een paar vrienden naar Zweden! We verblijven in Orsa en gaan een paar MTB-routes volgen. En de Vasalopet!
In het zand ging het prima. Maar het had die nacht ook flink geregend waardoor het zand nat en hard was. Ik heb ook wel stukken zacht zand gehad en ook dat was geen probleem.Maurice schreef:Vertel eens Smitty, hoe ging dat met je fatbike op het losse zand?
Mooie foto's ook.