Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe voorkom je diefstal tijdens proefrit? - Forum Wereldfietser

Hoe voorkom je diefstal tijdens proefrit?

Ik heb een vakantiefiets van een A-merk die ik wil gaan verkopen. Hij is zo goed als nieuw dus best nog wat waard. Nu ben ik eerlijk gezegd bang dat hij kan worden gestolen tijdens een proefrit.

Kan iemand mij tips geven over hoe dat te voorkomen? Kopie van paspoort vragen? Formuliertje maken en laten ondertekenen?

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee en weet niet wat de gebruikelijke gang van zaken is.
Dank!
Mischien mee fietsen?

anders zou ik net als bij een autoproefrit zorgen dat ze of een id kaart of eventueel hn autosleutels achter laten
Het geldbedrag laten betalen en dan pas de fiets mee geven voor een proefrit.
Dennis1987 schreef:Het geldbedrag laten betalen en dan pas de fiets mee geven voor een proefrit.
Dat is een manier, maar ik zou dat zelf als koper erg vergaand vinden. Mijn duurste tweedehands aanschaf van een fiets betrof een Santos waar ik meer dan 2000 euro voor heb neergeteld. Ik ga echt geen 2000 euro cash op zak nemen als ik nog niet zeker ben of ik een fiets ga kopen.

Identiteitskaart achterlaten of autosleutels (als ze met de auto zijn) in combinatie met waarborg of meefietsen lijkt me werkbaarder. En logisch dat men de nodige voorzorgsmaatregelen neemt (niet iedereen is te betrouwen), maar vergeet niet dat de grote meerderheid van de potentiële kopers gewoon eerlijke mensen zullen zijn.

Renaat
Kijk in de ogen van de man/vrouw en vraag een geldige legitimatie. Bij ons is dat tot nu bij de duizenden testritten altijd goed gegaan.

Als je het toch niet vertrouwt, kijk dan op de legitimatie en vraag hoe oud hij/zij is. Vervolg met de vraag "in welk jaar ben je geboren?" Iemand die liegt over zijn leeftijd zal -meestal- niet zo een-twee-drie het juiste geboortejaar weten.

En zo zijn er nog wel wat meer handige vragen die je kunt stellen ter verifiering. Denk er maar eens over na. Maar ik zet ze niet allemaal op een forum. Ik wil het graag zo houden zoals het nu is.

(NB ik moet er wel bij zeggen dat wij alleen laten laten testrijden als er een voornemen is om daadwerkelijk bij ons een fiets te gaan kopen. We zijn gewoon te vaak misbruikt. Niet iedere fietsenwinkel heeft zo veel vakantiefietsen en ze sturen dan soms mensen naar ons door :D . Zie het maar als een gentlemans agreement waarbij je niet gebonden bent tot aankoop.)
headlight schreef:anders zou ik net als bij een autoproefrit zorgen dat ze of een id-kaart of eventueel hun autosleutels achter laten
Met de papieren erbij natuurlijk, anders zit je met een onverkoopbare auto. :twisted: Als je een identificatiebewijs wil achterhouden, vraag je die persoon wel de wet te overtreden als hij/zij geen tweede bewijs (en hoeveel mensen gaan de deur uit met een rijbewijs en een paspoort, bijvoorbeeld?) bij zich heeft om mee de straat op te nemen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daarvan gediend is.
Eric Schuijt schreef:Als je het toch niet vertrouwt, kijk dan op de legitimatie en vraag hoe oud hij/zij is. Vervolg met de vraag "in welk jaar ben je geboren?" Iemand die liegt over zijn leeftijd zal -meestal- niet zo een-twee-drie het juiste geboortejaar weten.
Iemand die een vals legitimatiebewijs meeneemt om een fiets te gaan stelen, zal toch wel vooraf even goed kijken wat voor gegevens erop staan?

Carl
headlight schreef:anders zou ik net als bij een autoproefrit zorgen dat ze of een id kaart of eventueel hn autosleutels achter laten
De dief die zijn auto om de hoek geparkeerd heeft laadt dan de fiets in de achterbak en rijdt met de reservesleutel weg, met zijn echte id op zak.
Als er eenmaal een (zeldzame) rotte appel langskomt wordt het al snel penibel.
Wanneer je als particulier via een advertentie een dure vakantiefiets of bijvoorbeeld een auto wil verkopen is daar sowieso vertrouwen in de medemens voor nodig. Dat moet je zelf afwegen.

In het geval van vakantiefietsen lijkt het me dat dit forum een minder risicovolle plaats is om te adverteren dan bijvoorbeeld marktplaats.

Hans
Heel raar. Maar meestal komen deze personen met zijn 2en :)
Carl schreef:Iemand die een vals legitimatiebewijs meeneemt om een fiets te gaan stelen, zal toch wel vooraf even goed kijken wat voor gegevens erop staan?
Je hebt dan wel een hoge dunk van dit soort dieven.
M276 schreef:Heel raar. Maar meestal komen deze personen met zijn 2en :)
Als deze twee komen mag je wel uitkijken.
http://www.moovie.cc/images/movies/1662/1.jpg

Even samen van tevoren een foto van het gezelschap maken is ook een mogelijkheid. Wil de potentiële koper dan ineens graag naar huis laat hem dat dan maar doen.

(geen idee waarom de afbeelding niet zichtbaar is als ik img-tags gebruik)
Leon schreef:
Carl schreef:Iemand die een vals legitimatiebewijs meeneemt om een fiets te gaan stelen, zal toch wel vooraf even goed kijken wat voor gegevens erop staan?
Je hebt dan wel een hoge dunk van dit soort dieven.
Ik heb weinig verstand van dat soort praktijken, maar mij leek het wel logisch om een vals identiteitsbewijs goed uit je hoofd te leren. Misschien spreekt mijn naïviteit voor me. :wink:

Carl
Carl schreef:Als je een identificatiebewijs wil achterhouden, vraag je die persoon wel de wet te overtreden als hij/zij geen tweede bewijs (en hoeveel mensen gaan de deur uit met een rijbewijs en een paspoort, bijvoorbeeld?) bij zich heeft om mee de straat op te nemen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daarvan gediend is.
Nu we toch zo heerlijk gedetailleerd bezig zijn: je hoeft volgens de Nederlandse wet geen legitimatiebewijs bij je te hebben op straat. De enige wettelijke verplichting is dat je het aan een bevoegd ambtenaar moet kunnen tonen als die daarom vraagt. Dus zolang je niet staande wordt gehouden door de hermandad of de boswachter, mag je rustig je proefrondje maken zonder legitimatiebewijs op zak.
Als ik een fiets bij iemand zou kopen en die persoon wilt een foto van me nemen en verlangt dat ik mijn legitimatiebewijs en autosleutels afsta, m'n geboortedatum uit m'n hoofd weet en/of dat ik het volle bedrag betaal voordat ik een proefritje maak .. dan hoef ik die fiets niet meer. En niet omdat ik die fiets zo graag wil stelen maar omdat ik niet meedoe met die waanzin.

Als je niemand meer vertrouwt dan kun je toch ook je fiets via een winkel/verkooppunt verkopen?
Helemaal eens met Yopie. Al heb ik als potentiële koper wel eens aangeboden mijn ID als onderpand achter te laten toen ik een proefrit op een dure tweedehands maakte.
Revanho schreef: vergeet niet dat de grote meerderheid van de potentiële kopers gewoon eerlijke mensen zullen zijn.

Renaat
*Duim onhoog*

Laten we dat inderdaad niet vergeten!
Ach ja, als iemand een fiets komt proefrijden waarmee die de wereld rond kan, dan heb je toch al snel in de smiezen dat bijvoorbeeld die dikke bierbuik haaks op de tweewieler staat
Vroeger wist je in het dorp wel wie het was die voor je oude fiets kwam en als die niet terugkwam dan ging je daar wel achteraan en anders vertelde je het zijn baas, het schoolhoofd of de dokter. Maar dat gebeurde allemaal niet want hij wist ook wel dat je hem kende.

Dat is nu niet meer zo, maar nu heb je Google, Maps, Streetview, Telefoonnummer zoeken, facebook, Linkedin etc. die je voor hetzelfde doel kunt gebruiken.
Afgaan op je intuïtie. Komt vast wel goed. 't Is geen glimmende automobiel van een courant merk...
Jurr schreef:Afgaan op je intuïtie. Komt vast wel goed. 't Is geen glimmende automobiel van een courant merk...
Ik lees (bron) dat er tegenwoordig nog maar iets boven de 10.000 auto's per jaar worden gestolen in NL, tegen ergens boven de 500.000 fietsen. (bron).
Er zijn dan wel 3x zoveel fietsen in NL als dat er auto's zijn, maar bij elkaar is de kans dat een willekeurige fiets wordt gestolen dus wel 15 à 20 x groter dan de kans dat een willekeurige auto wordt gestolen. Met de nieuwprijzen van de fietsen die hier op dit forum heel normaal zijn (€3000 is niets bijzonders meer) is het dus wel iets om bij na te denken.
Jurr schreef:Afgaan op je intuïtie. Komt vast wel goed. 't Is geen glimmende automobiel van een courant merk...
Zou ik niet te veel op vertrouwen. Weliswaar niet met een fiets, maar een neef van me was vorig jaar zo een bestelwagen kwijt. Kandidaat koper, deftige heer, twijfelde tussen twee wagens. Deed proefrit met verkoper naast zich. Na de tweede test, zou hij dan toch maar de vorige nemen. Toen verkoper even uitstapte, reed de wagen weg. Ook de sleutels van de vorige waren weg. Die werden wat later een 40 tal kilometer verder als borg achtergelaten om een motor te testen. Wagen met motor er nog in, werd in de buurt van Malaga door de politie vastgezet. Eind goed al goed? Nee, want beide eigenaars wachten nog op de vrijgave!
Toen ik enkele jaren geleden in een fietszaak in het Leuvense kwam informeren voor een fiets, mocht ik na wat uitleg een fiets testrijden. Bij het buitenrijden vroeg ik spontaan of ik geen bewijs oid moest voorleggen? "Nee hoor, we werken hier op vertrouwen" was het antwoord. Uiteraard hingen er camera's in de zaak, maar toen wist men nog niet wie of wat ik was ...
De fiets heb ik uiteindelijk gekocht, mét vertrouwen ... :wink: