Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets verschepen - Forum Wereldfietser

Fiets verschepen

Momenteel maak ik samen met mijn vriendin een fietstocht door Thailand, Laos en Cambodja. (We zitten nu in Luang Prabang) Dit is onze eerste fietsvakantie, goede fietsen hadden we nog niet (alleen een paar gammele fietsjes voor de stad). Om kosten voor de heenweg te besparen en aangezien fietsen in Thailand goedkoper zijn, hebben we onze fietsen in Bangkok gekocht.

Na 3 maanden fietsen en 2000 km op de teller te hebben, zijn we zo gehecht geraakt aan onze fietsen en aan het fietsen op zich, dat we onze ijzeren rossen graag mee terug nemen naar Nederland.

De fietsen (Merida crossway 8500) hebben inclusief accessoires beide een nieuwwaarde van zo'n 400 euro (in Bangkok, in Nederland zo'n 550). Voor veel bezoekers van deze site misschien goedkope fietsjes, maar ze bevallen ons erg goed.

Nu komt echter het probleem:
We vliegen met Biman, deze supergoedkope, maar verder waardeloze maatschappij wil onze fietsen wel meenemen, als oversized luggage voor zo'n 22 euro per kilo.....Daarmee worden de fietsen wel erg duur.
Ook bij Biman moet de bagage aan een afmeting van 158cm in totaal voldoen, de fiets als bagage meenemen lijkt ons dus een te riskante optie.
In Bangkok hebben we lopen shoppen naar andere mogelijkheden. Een andere optie is verschepen. Een kist van een kuub met een limiet van 380 kilo krijgen we voor ongeveer 200 euro de haven dan Amsterdam binnen. Dit lijkt ons betaalbaar voor de fietsen, maar dan moeten de kosten in Amsterdam niet meer hoog oplopen.
Van medereizigers hebben we gehoord dat je bij de haven en de douane nog wel eens voor hele grote en dure verassingen kunt komen te staan.

De vragen:
Heeft iemand ervaring met het verschepen van fietsen en de eventuele kosten die daar overheen kunnen komen?
Heeft iemand nog andere tips of een alternatieve optie om de fietsen in Nederland te krijgen?
Natuurlijk zou het fijn zijn om een paar vakantiegangers te strikken die met een andere maatschappij vliegen en onze fietsen goedkoper mee kunnen nemen, maar wie neemt het risico om een grote doos van een onbekend persoon mee in het vliegtuig te nemen?

De allerlaatste optie is natuurlijk om de fietsen in Bangkok te verkopen en in Nederland een paar goede 2e handsjes op de kop te tikken, maar aangezien we nu een paar fietsen hebben die ons goed bevallen en waar we een prachtige reis mee hebben gemaakt, kunnen we dit vooruitzicht niet met droge ogen aanzien.... :(

We kijken uit naar een paar goede, geruststellende antwoorden. Voor meer details over onze prachtige reis, kijk op www.coraeneelke.nl

Beste,

De ervaring die ik heb is niet recent maar er zal niet veel verandered zijn in de procedure. Wij hadden toen in Tailand 2 porceleinen vazen gekocht. Omdat we met de rugzak waren hebben we toen deze vazen op laten sturen naar Nederland. In de winkel werd dit helemal verzorgd inpakken etc. Wij hoefden er niets aan te doen en het versturen was niet zo duur. Tot mijn verbazing moesten we naderhand in Nederland niet alleen accijns en douanerechten betalen over het aankoopbedrag van de vazen maar ook nog over de kosten van inpakken en verschepen. Over dit totale bedrag werd dus douanerechten berekend. Verder kwamen er ok nog opslagkosten bij zolang de vazen bij de douane stonden. Al met al was de prijs van onze goedkope vazen zowat verdubbeld.

Ik heb geprobeerd om op de site van de belastingdienst actuele infornatie te vinden maar het enige wat ik kan vinden is dat op reizigersbagage van buiten de EEG er 3,5% douanerechten wordt geheven en hierover nog BTW. Jullie fietsen plus verzenden en verpakken komen daar dik boven. Misshien kun je een mail sturen naar de belastingdienst, die moeten dat natuurlijk wel weten.

Bedankt voor de reactie. De douane is helaas niet te mailen, alleen te bellen. Mijn vader heeft hiermee al contact gemaakt en we zijn nog in afwachting van een antwoord. Tegen de tijd dat we terugreizen zijn de fietsen al behoorlijk gebruikt, we hopen dan ook niet btw over de nieuwprijs te betalen, het antwoord van de douane zal ik op het forum plaatsen.

Eelke schreef:Bedankt voor de reactie. De douane is helaas niet te mailen, alleen te bellen. Mijn vader heeft hiermee al contact gemaakt en we zijn nog in afwachting van een antwoord. Tegen de tijd dat we terugreizen zijn de fietsen al behoorlijk gebruikt, we hopen dan ook niet btw over de nieuwprijs te betalen, het antwoord van de douane zal ik op het forum plaatsen.
Het magische woord is TARIC De taric code voor een fiets is 8714, en voor zover ik kan nagaan is het invoerrecht vanuit Thailand pardon 680 : 4.7 %. Daar komt dan nog 19% btw overheen. ALs je zelf naar schiphol kunt gaan om de goederen bij de douane in te klaren kan het de moeite zijn, een vrachtbedrijf moet een paar honderd euro hebben voor deze handelingen (kun je zelf ook, de eerste keer is een uurtje werk maar je krijg een prachtig theater met formulieren, beambten en stempels ;)

voor een eerste doorkijkje in de wondere wereld van de douane:
http://tarweb.minfin.fgov.be
http://ec.europa.eu/

Ik heb wel eens een oude auto ingevoerd. Ja je moet invoerrechten betalen, en daarover en over de waarde (eigenlijk ook inclusief transport) van je fiets nog btw. Heel onredelijk is dat niet.
De film begint bij het vaststellen van de waarde. Hoe lager, hoe minder invoerrechten en btw je moet betalen. De praktijk is dat als je dat door een afhandelingsbureau in Nederland (dwz op Schiphol of in de haven) laat invullen de douane al snel akkoord gaat met een heel lage waarde. Als je fiets flink gebruikt is, en er ook zo uit ziet, dan kun je best een erg lage waarde opgeven. Per slot is een tweedehands mtb in Nederland niet veel waard. Het is wel een heel gedoe, en samen met de kosten van vervoer loont het misschien wel niet - dat zal afhangen van de vraag hoe goedkoop je de fietsen naar Nederland kunt vervoeren.
Wim

De kosten voor het vervoer van de fietsen zijn inclusief de papierwinkel in Bangkok, inladen, houten kist, fumigation, verzekering etc. zo'n 200 euro.
Op zich nog redelijk te doen, maar dan moeten de kosten in Nederland niet te hoog worden.

De fietsen zijn behoorlijk gebruikt, en dat is ze ook wel aan te zien (ritje achterin een auto in Cambodja levert helaas wel wat lakschade op...)

Lopen we het risico dat het vrachtbedrijf de boel ongevraagd in gaat klaren en dat we dus de kosten van een paar honderd euro kunnen krijgen? (M-gineering) of doen ze dat alleen als je ze daar toestemming voor geeft? Zelf inklaren wil ik best doen, ik deins niet terug voor wat formuliertjes, als de beloning er maar is.

Willem, hoe zit het dan met zo'n afhandelingsbureau waar jij het over hebt? is dit in principe beter te doen dan zelf? of rekenen die ook weer hoge kosten?

Hoi,

Misschien kun je iemand strikken die met China Airlines vliegt. Mijn ervaring met CA is dat ze tot 30 kg meestal wel accepteren.

Een andere optie is .... naar huis fietsen.

Maar weet je wel zeker dat de fietsen echt zo goed zijn als je denkt. De (fiets)spullen die ik in Thailand heb gekocht vallen altijd tegen. Het ziet er goed uit maar de levensduur valt altijd tegen. Ik heb het vermoeden dat fietsen veelal met imitatie spul worden afgemonteerd om zodoende de prijs te drukken. Geef mij maar liever een goede 2-de-hands uit Nederland.

Ik heb altijd begrepen dat als je het een en ander zelf de grens over mee neemt en er gebruikt uitziet en 'normale' bagage is wordt veelal aangenomen dat je het eerst als persoonlijke bagage hebt uitgevoerd en mag je het normaliter weer gewoon invoeren zonder kosten. Stuur je materiaal per post of koeriersbedrijf is een klein bedrag vrij om in te voeren. Kom je daarboven moet je BTW en mogelijk invoerrechten etc betalen. Dat geld strikt genomen ook als je boeken of CD's in het buitenland besteld. Voor relatief kleine pakjes van amazon etc kom je er vaak nog wel mee weg, ik denk dat het voor twee fietsen in een kist heel erg moeilijk wordt deze kosten te voorkomen.

Ik heb tien jaar geleden ook een heel goedkope fiets gekocht omdat m'n fiets 1 dag voor vertrek naar Thailand gestolen was. In Bangkok gekocht en anderhalve maand later in Ayuthaya voor bijna dezelfde prijs weer verkocht aan een guesthouse dat fietsen verhuurde. Dat lijkt mij een handigere optie als versturen van de fietsen. Maar uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie van afwegen wat de kosten zijn en of dat opweegt tegen de emotionele en economische waarde van de fietsen.

Zoals al eerder in het draadje gesuggereerd een goede oplossing is naar huis fietsen. Dit is per slot de wereldfietser:)

mvg
Wilco
Ik kreeg vandaag een mail van iemand die wilde weten hoe het afgelopen is, daarom hierbij nog even een update:

We hebben de fietsen in de winkel in Bangkok, waar we ze hadden gekocht, uit elkaar gehaald. Daar kregen we een fietsdoos waar we de frames en nog wat onderdeeltjes in hebben gedaan (tot net geen 20 kilo).
Dit hebben we verstuurd met de thaise post, als expres-pakket. De wielen hebben we goed verpakt en in het vliegtuig meegenomen.
Na drie weken was het pakket goed aangekomen in Nederland. We hadden een waarde opgegeven van zo'n €200 en hierover moesten we BTW betalen. Samen met de inklaringskosten was dit zo'n €50, dit moesten we direct aan de postbode betalen.
Ik weet niet meer precies wat de verzendkosten waren van het pakket, volgens mij iets van 6000 à 7000 bath (€120 à 140) ...Kijk hiervoor op de site van http://www.thailandpost.co.th/
Het was in ieder geval goedkoper dan via een van de koeriersdiensten (upc etc.)
We hadden van te voren goed gekeken op de website van de thaise posterijen wat de regels waren omtrent de maten van het pakket. Deze mocht l+b+h niet groter zijn dan een bepaalde maat (3 m???)en de lengte van de langste zijde moest ook aan een maximum voldoen (168 cm???). De site doet het bij mij nu niet, dus de precieze maten kan ik nu niet achterhalen. Een 'normale' fietsdoos voldoet als het goed is wel aan deze eis. Een pakket naar Nederland mocht maximaal 20 kg wegen.

Bij het postkantoor moesten we de beambtes wel overtroeven met onze kennis omtrent deze regels, want in eerste instantie wilden ze ons pakket vanwege de afwijkende maat niet accepteren. (was het postkantoor in een smal straatje vlakbij de Mac Donalds aan het eind van Kao San Road). Helaas konden we het pakket om dezelfde reden niet verzekeren, gelukkig bleek dit in ons geval achteraf ook niet nodig.

Ook hebben we het pakket nog apart voorzien van een brief waarin we de douane nog eens de precieze inhoud van het pakket hadden uitgelegd en daarbij ook dat de hele inhoud gebruikt was. Of hier enige aandacht aan is besteed, weten we niet. Waarschijnlijk is er alleen naar de waarde op de pakbon gekeken. Zorg dus dat deze in ieder geval geloofwaardig is, maar ook niet te hoog.

De fietsenwinkel waar we de fietsen en de fietsdoos vandaan hadden, was een klein winkeltje, vlak bij Chinatown.

Cycle Sport CO., LTD.
167 LUANG ROAD, POMPRAB BANGKOK 10100
THAILAND

Het personeel is erg aardig en behulpzaam en zullen je zeker van een doos willen voorzien, zorg wel dat je er de tijd voor kan nemen, want normaliter pletten ze alle dozen, dus ze hebben niet altijd iets voorradig..

Aan het Lumpini park is ook een fietsenwinkel genaamd Pro-Bike http://www.probike.co.th/ (ten noorden van het park geloof ik....). Hier hadden ze ons verteld dat ze de fietsen tegen een bedrag van zo'n 600 Baht voor je in kunnen pakken. We zijn uiteindelijk naar de andere shop gegaan omdat ze betere info en betere fietsen hadden.

Al met al heeft het ons wel even wat tijd gekost om alles uit te zoeken, in te pakken en in Nederland weer in elkaar te zetten, maar afgelopen weekend hebben we in het vroege lentezonnetje weer een prachtige fietstocht kunnen maken op onze (voor ons) zeer speciale fietsen.

We hebben dus geen moment spijt gehad van de keuze om de boel op deze manier te verzenden.

Wanneer je alleen bent, past je hele fiets natuurlijk ook in een pakket van 20 kg. In ons geval wast het noodzakelijk in ieder geval de frames op te sturen, omdat die, vanwege het formaat, niet als 'normale' bagage mee konden.

Mocht je luchtvaartmaatschappij je fiets tegen een schappelijk bedrag accepteren, dan is dit mijns inziens nog altijd de meeste eenvoudige en veilig oplossing. In ons geval zou het €20 per kilo kosten en dus een erg dure grap worden.