door
Revanho » ma 18 jan, 2016 18:02
Ik ben ook een zeer tevreden gebruiker van de hierboven vermelde Care Plus-filter. Gezien het aantal liter waarvoor deze geschikt is, gaat die filter ook heeeeel lang mee.
Voor chemicaliën is deze inderdaad niet geschikt en heb je een koolstoffilter nodig (die dan wel weer regelmatig vervangen moet worden). Maar ik weet niet wat de garantie is dat zo'n filter allerlei mogelijke giftige stoffen (zware metalen, olieproducten, ...) wel uit het water weet te halen? Kan men dus het risico van het drinken van chemische verontreinigd water wel nemen met zo'n filter? (Op het www zal het antwoord vast en zeker te vinden zijn. Als zal het waarschijnlijk nodig zijn om het koren tussen het vele kaf van informatie te vinden.)
Wat virussen betreft hangt het er sterk van af naar waar men reist of zo'n Care Plus-filter volstaat. Als mijn geheugen me niet in de steek laat had ik begrepen dat op de meeste locaties er geen gevaarlijke vrijlevende virussen voorkomen. De meeste virussen zijn dus gebonden aan andere levende organismen en worden dus er ook uit gefilterd door de Care Plus-filter.
Op locaties waar toch problematische vrijlevende virussen voorkomen zou ik zelf eerder gaan voor de combinatie van een Care Plus-filter met een tweede systeem (b.v. een uv-waterzuiveraar, chloor, ...).
Dus enkel als je het filteren van chemische verontreiniging essentieel vind zou ik de optie van een koolstoffilter overwegen.
Ik weet dat er op dat gebied ook heel veel terug te vinden is (en kennis aanwezig is) op o.a.:
http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php
Je kan je licht (na gebruik van de zoekfunctie natuurlijk) ook daar eens opsteken.
Renaat