Additionally, paste this code immediately after the opening tag: S&S couplers - Forum Wereldfietser

S&S couplers

Zijn er mensen die een fiets hebben met S&Scouplers? Gebruiken jullie het systeem uiteindelijk veel?
Ik ga op mijn gemak een nieuwe fiets aankopen en twijfel tussen een vouwfiets en een fiets met S&S couplers of gewoon een normale fiets. Ik wil wat meer info inwinnen over het tweede systeem.

Ik wil graag kunnen afwisselen, niet de hele tijd fietsen als het wat druk wordt. We gaan bijvoorbeeld naar India. De fiets moet daar gemakkelijk op de trein kunnen. Ook op het vliegtuig lijkt klein verpakt me een pak handiger.

Ik lees overal dat het niet zo eenvoudig is om je fiets terug in elkaar te steken. Op een video van co-motion lijkt het dan weer best eenvoudig, mits de juiste tools (= extra gewicht).

Wat is het voordeel?
Wat is het nadeel? Zijn deze kaders even sterk als diegene zonder de couplers?

Bedankt!
Sinds kort heb ik een fiets met S&S-koppelingen (zie dit topic). Ik heb deze fiets thuis al een keer losgekoppeld en weer in elkaar gezet. Uit elkaar halen was zo gepiept, in elkaar zetten duurde wat langer, maar dat komt vooral omdat ik het niet eerder had gedaan. De meeste tijd was ik overigens kwijt aan het bedenken van de handigste manier om de beide fietshelften in een hoes te krijgen, waarmee de fiets in een TGV zonder fietsplekken meegenomen kan worden.
Hoe vaker je zoiets doet, hoe handiger en sneller het zal gaan. De koppelingen zelf werken feilloos: die had ik zo weer in elkaar geschroefd. Wat meer tijd had ik nodig voor het herkoppelen van de rem- en vernellingskabels. Voordat je zo'n deelbare fiets in een bus of trein meeneemt, moet je een handige manier bedacht hebben om beide delen te verpakken en de loshangende kabels zo op te bergen, dat ze tijdens het transport niet beschadigd worden en je ze later weer snel vast kunt maken.

Voordeel van dit systeem is dat je je fiets heel compact kunt maken terwijl wielen, dragers en spatborden niet gedemonteerd hoeven te worden (doe je dat wel, dan zou zo'n fiets met 26 inch wielen zelfs in een reiskoffer kunnen passen, als je een kleine framemaat hebt). Frames met goed vastgemaakte S&S-koppelingen zijn net zo sterk als gewone frames.

Het grootste nadeel is de prijs van zo'n fiets en de beperkte keuze in dealers. In Nederland heb ik 3 adressen gevonden waar je zo'n fiets kunt krijgen: m-gineering bouwt ze, Van Nicholas maakt ze met een titaniumframe en bij de Vakantiefietser zie je wel eens een klant met een S&S-versie van de Surley Long Haul Trucker de winkel uitkomen (scroll naar de foto van Vera).

Het enige extra gereedschap dat je nodig hebt, is een haaksleutel met een gewicht van circa 100 gram.
Ik lees overal dat het niet zo eenvoudig is om je fiets terug in elkaar te steken. Op een video van co-motion lijkt het dan weer best eenvoudig, mits de juiste tools (= extra gewicht).
Rond een half uur zou moeten lukken met enige ervaring.
Wat is het voordeel?
Kleinere verpakking. Minder kans op schade wanneer je in stevige koffer verpakt. En kan € schelen wanneer je frequent vliegt/ reist. Ook meenemen in een auto met beperkte laadruimte is handiger. Op het internet zijn er verschillende topics te vinden met aanwijzingen over het in- en uit elkaar halen (http://www.sandsmachine.com/index.html#pack). Bijvoorbeeld: http://www.sandsmachine.com/p_i_seq.htm
Wat is het nadeel?
Aanschafwaarde en paar honderd gram zwaardere fiets?
Zijn deze kaders even sterk als diegene zonder de couplers?
http://www.sandsmachine.com/testdest.htm (show that a coupling is stronger than a Reynolds 531 tube)
http://www.sandsmachine.com/testnond.htm (show that a BTC™ is stiffer than a Reynolds 531 tube)

Voor meer over S & S:
http://www.sandsmachine.com/index.html#magazine
Voor een klant uit Longyearbyen (dat is Spitsbergen) krijgen wij deze of volgende week een Pioneer met S&S koppeling binnen.

Het leek mij zo leuk dat ik er ook een voor in de winkel heb besteld.
Twee nadelen: de levertijd is lang en de fiets word 'ietsje' duurder.
Oei Eric, dan hoop ik toch dat het niet de bedoeling is dat die klant zo een prachtige fiets uitsluitend daar zal gebruiken. :lol: Dat zou toch wel zonde zijn.

Rondom Longyearbyen ligt amper pakweg 10 km gravelweg en daarbuiten is het afhankelijk van het seizoen zompige toendra en eerder fatbike terrein.

Dat worden anders wel erg eentonige ritjes van Bjorndalen langs de luchthaven vervolgens een lusje door het dorpje en een stukje Adventdalen in en weer terug en weer terug en weer terug... :roll:

Greetz,
Bram
Zou dat nou niet júist de reden zijn geweest een fiets met deelbaar frame te bestellen?
Ik kan wel uitleggen waarom, maar ik vind dat niet netjes ten opzichte van de klant.
Als die koppelingen nou íetsje goedkoper waren, zou ik ze zo in één van mijn fietsen laten inbouwen. Kan best eens handig zijn. Maar het is nogal een investering, zeg. Wel mooi spul, hoor.
Eric Schuijt schreef:Ik kan wel uitleggen waarom, maar ik vind dat niet netjes ten opzichte van de klant.
Laat me raden: Hij mocht van zijn vrouw niet nog een fiets, nu gaat hij hem in de kast verstoppen?
Grappig. Ik heb wel eens een klant gehad die vroeg of ik een andere rekening wilde schrijven, want zijn vrouw mocht niet weten dat hij zo'n goede (en daardoor dure) fiets had gekocht.

Maar euh, zei ik dat het een 'hij' is? :D