Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingkast vervangen - Forum Wereldfietser

Kettingkast vervangen

Ik heb een SNEL Safari die ik erg fraai vind. Op de kettingkast na. Die is wat mij betreft echt te groot. Het grootste blad is 44T maar deze kettingkast lijkt wel nog een flinke maat groter. Hieronder een vraag met betrekking tot het verwijderen van de kettingkast.
Afbeelding
Ik wil deze erop gaan zetten:
http://www.sks-germany.com/nl/producten ... ck-175-mm/

Mijn trapas ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding
Mijn punt is het volgende:
De plaat waarmee de huidige kettingkast vast zit zit zo te zien geklemd tussen bracket en trapas cup (of hoe noem je dat) Met het losmaken van trapassen heb ik geen best track record helaas en ben er daarom wat voorzichtig mee. Ik ging ervanuit dat het voldoende zou zijn om aan de zijde van de kettingkast het crankstel los te maken. Dit ging op zich prima. Alleen de poging tot losdraaien (rechtsom) van de trapas/cup met zo'n speciaal gereedschap had behalve een aantal krachttermen helemaal geen resultaat.

Mijn blonde vraag is nu: moet ik om die plaat los te maken ook eerst de linkercrank losmaken en de regelcup verwijderen en is dat de reden waarom ik de rechterkant niet los krijg?
AndreM schreef:... de poging tot losdraaien (rechtsom) van de trapas/cup met zo'n speciaal gereedschap had behalve een aantal krachttermen helemaal geen resultaat. Mijn blonde vraag is nu: moet ik om die plaat los te maken ook eerst de linkercrank losmaken en de regelcup verwijderen en is dat de reden waarom ik de rechterkant niet los krijg?
Hoi Andre,
Het eerst losmaken van de linkerkant neem de spanning weg die dit onderdeel eventueel op de draad aan de rechterkant uitoefent. Het is afaik goede praktijk om het zo te doen.
Heb je deze trapas er ooit uitgehad?
Deze krengen kunnen goed vastzitten. Ik ga altijd van achteren met mijn borst of buik over het zadel hangen zodat ik met redelijk gestrekte armen aan het gereedschap kan trekken en ik zo de kans minimaliseer dat ik uitschiet en mezelf verwondt. In mijn geval is het een los stuk speciaalgereedschap met een flinke bahco.
Eerst wat WD40 er tussen spuiten is altijd een goed idee.
Afhankelijk van het opzetstuk wat je gebruikt (er zijn meerdere verschijningsvormen) is het het beste om deze te borgen op de draad van de trapas. Hierdoor loop je minder kans de uitsparingen te slopen (zeker als ze van plastic zijn). Vroeger had je holle assen waar je een snelspanner van je achterwiel door kon steken.
Eerst proberen links los te draaien (rechtse draad, losdraaien naar het voorwiel toe).

Losdraaien doe je ook best door een schok te geven aan de cup, dus niet de belasting langzaam opbouwen maar een plotse stevige zwengel geven aan je sleutel, zodat die schrikt, zonder dat daarbij je tool uit de cup vliegt natuurlijk. Er bestaan ook stukken gereedschap waarbij de tool al vastzit aan een handvat. Die geven wat meer zekerheid op dat vlak dan een setup met ringsleutel/Bahco.

Houd er rekening mee dat die cups er in de fabriek met een compressor (slagmoersleutel) zijn ingedraaid, bijna altijd zonder montagepasta of kopervet. Met als gevolg dat ze muurvast kunnen zitten.

Als je geen resultaat hebt met spierkracht, zou ik naar de fietsenmaker gaan en vragen om even je cups los te zetten met hun compressor. Duurt normaal gezien 10 seconden ofzo. Als zij het niet kunnen, zit er niks anders op dan:

1) de kettingkaststeun te laten zitten.

2) aan de slag te gaan met de zware middelen. Als je geluk hebt zijn het plastic cups en kan je ze er uit beitelen. Eerst een cup eruit, dan as eruit kloppen met een hamer en daarna de andere cup eruit. Indien die van metaal is, moet je je metaalzaag zo installeren dat het zaagblad door de BB zit, dan kan je ze zo doorzagen.

Als beide cups vastzitten... :?

Maar bij optie 2 ga je sowieso de draad van je BB beschadigen en om die op te zuiveren heb je speciale taps nodig die jij niet hebt maar je fietsenmaker wel.

Dus, moraal van het verhaal, als de cups echt vastzitten, laat je je fiets best achter bij de fietsenmaker.

Succes ermee.
Op tal van plaatsen kun je lezen/leren hoe een (JIS) trapas te monteren en demonteren, incl. filmpjes. Het hoeft dus echt niet mis te gaan! Je bent nooit te oud om te leren.
B M schreef:Houd er rekening mee dat die cups er in de fabriek met een compressor (slagmoersleutel) zijn ingedraaid, bijna altijd zonder montagepasta of kopervet. Met als gevolg dat ze muurvast kunnen zitten.
Fabriek? Laat oude Fred Snel dit niet lezen.....

> Eerst proberen links los te draaien (rechtse draad,
> losdraaien naar het voorwiel toe).
Termen als 'naar het voorwiel toe' maken duidelijk dat iets duidelijk maken niet je sterkste punt is. Afhankelijk of je de bahco boven of onder de trapas houdt moet je namelijk altijd naar het voorwiel toe of - naar eigen keuze - naar het achterwiel toe trekken.
Ik zou vanaf de rechterzijde van de fiets gezien met de klok mee draaien om hem los te krijgen; ofwel: de rechterkant van de trapas heeft afwijkende draad.

>Losdraaien doe je ook best door een schok te geven aan de cup,
> dus niet de belasting langzaam opbouwen maar een plotse stevige
> zwengel geven aan je sleutel, zodat die schrikt,
Ik waag te betwijfelen of een handbediende schok uitmaakt. Laten schrikken doet men meestal met op zijn minst een rubber hamer, of een houten of en stalen, al is dat laatste meer een oplossing voor Jeremy Clarckson van Top Gear: https://www.youtube.com/watch?v=6xsVX6029rU. :wink:

> Als je geen resultaat hebt met spierkracht, ... niks anders op dan:
...
>2) aan de slag te gaan met de zware middelen. Als je geluk hebt zijn het
> plastic cups en kan je ze er uit beitelen.
Aan de rechterkant heb ik dat nog niet gezien.

> Eerst een cup eruit, dan as eruit kloppen met een hamer
Het is een catrtidge. Kun je daar de as uitkloppen?
Leon schreef: > Eerst een cup eruit, dan as eruit kloppen met een hamer
Het is een catrtidge. Kun je daar de as uitkloppen?
Leon, het is een as met daarop 2 (soms 3) industrielagers waar een metalen huls om zit geperst. Als je wilt kun je dat wel loskrijgen, dan zal het geheel wel eerst uit de fiets moeten zijn. Als je vervolgens alle onderdelen los hebt kun je ze in de kliko mikken want je kan er verder niks meer mee. :?
_Peter_ schreef:
Leon schreef: > Eerst een cup eruit, dan as eruit kloppen met een hamer
Het is een catrtidge. Kun je daar de as uitkloppen?
Leon, het is een as met daarop 2 (soms 3) industrielagers waar een metalen huls om zit geperst. Als je wilt kun je dat wel loskrijgen, dan zal het geheel wel eerst uit de fiets moeten zijn. Als je vervolgens alle onderdelen los hebt kun je ze in de kliko mikken want je kan er verder niks meer mee. :?
De as op de foto zal misschien industrielagers hebben, maar het zou me verbazen als er in een Snel geen doodgewone Shimano BB-UN-xx zat.
Ik heb er laatst een (een BB-UN dus) aan de hand van onderstaand filmpje een uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en er zaten beslist geen industrielagers in:
https://www.youtube.com/watch?v=lar7mIMmTRE
Leon, je hebt gelijk, dat filmpje had ik al eens gezien.
De inhoud van een BB-UN55 bestaat uit een as, een huls, 7 kogels aan elke kant in een plastic houder en een paar rubber ringen met vet om de boel tegen de elementen te beschermen en soepel te laten draaien.


Afbeelding

PS, eea lijkt nieuw en is dat ook, door een ongelukje :oops: echter is de as krom en was slopen in dit geval gerechtvaardigd.

De vierkante trapassen die je van andere merken tegenkomt hebben van wat ik heb gezien wel industrielagers, en waarschijnlijk ook iets meer kogeltjes, want 7 per kant is wel erg karig.
Dank jullie allemaal!

Het is gelukt. Inderdaad toch eerst de linker cup losgemaakt zoals Leon suggereerde. Die zit inderdaad om de unit heen gedrukt en gaf extra frictie. Links ging vrij eenvoudig. Deze was van kunststof. Vervolgens de rechterkant. Doordat ik de linker cup los had, de fiets nu beter gestabiliseerd had viel de rechterkant me heel erg mee. Was wel kracht maar geen geweld voor nodig. En dat is op zich ook in lijn met de overige onderdelen aan deze fiets die gewoon goed vast zitten maar altijd goed ingesmeerd waren en zich al aan normale kracht gewonnen gaven

Helaas kwam de linker cup er gekraakt uit. Dus ik vrees dat er alsnog een hele nieuwe unit in moet want ik neem aan dat dit deel niet gestandaardiseerd is. Enhet moet natuurlijk wel passen. Er zit een RPM 7420 - 68 in. Vandaag maar eens bij wat fietsenwinkels langs om te kijken of ze nog zoiets hebben liggen.
Neem de oude wel even mee om zeker te weten dat je de goede lengte koopt. Het hoeft natuurlijk niet weer een FSA te zijn (wat google suggereert dat de huidige is)
_Peter_ schreef:Leon, je hebt gelijk, dat filmpje had ik al eens gezien.
De vierkante trapassen die je van andere merken tegenkomt hebben van wat ik heb gezien wel industrielagers, en waarschijnlijk ook iets meer kogeltjes, want 7 per kant is wel erg karig.
SHimano en SKF hebben hetzelfde design. Wat kleinere fabrikanten gebruiken industrielagers.
Ik heb ooit /toen ik jong was/ de industriagers uigeperst. De lagers zijn met extreem klein kogels - klink logisch, heb je metaalbehuizing trapas, lager buiten kant, lager binnen kant en de as - er is klein ruimte voor kogels.
De industrielager is bjana niet verkrijgbaar. In de industriereld hij behoord van de categorie van ultra light ball bearings.
En dat klopt ook - de kracht van een Tour de France winnar is wat minder dan een keukenmixer.
Leon schreef: Termen als 'naar het voorwiel toe' maken duidelijk dat iets duidelijk maken niet je sterkste punt is.
Ik was vergeten waarom ik niet veel meer postte op internetforums maar nu weet ik het weer.
miro schreef:De industrielager is bjana niet verkrijgbaar.
Wel eens een Token JIS-as van dichtbij gezien?: lager nummer: 6002RS-16.
Hier te koop: http://www.lagerkoning.nl/kogellager-60 ... 2x9mm.html
sjefke schreef:
miro schreef:De industrielager is bjana niet verkrijgbaar.
Wel eens een Token JIS-as van dichtbij gezien?: lager nummer: 6002RS-16.
Hier te koop: http://www.lagerkoning.nl/kogellager-60 ... 2x9mm.html
Bedankt. Mij trapas was ook met ¨6002 ¨
Helaas geen fietsenmakers die een linkercupje voor me hadden. Alleen bottom brackets van een voor mij onbekend merk. Ik verwacht dat het er eentje uit deze serie wordt.

https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... _info_tabs

Is dat een goede keuze?
AndreM schreef:Helaas geen fietsenmakers die een linkercupje voor me hadden. Alleen bottom brackets van een voor mij onbekend merk. Ik verwacht dat het er eentje uit deze serie wordt.

https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... _info_tabs

Is dat een goede keuze?
Ja.
sjefke schreef:Ja.
+1
Mooi! Ben erin geslaagd de beschadigde cup er weer in te zetten. Dus voorlopig kan ik weer voort. Was verder nog in prima staat! Fiets is weer in (bijna) showroomstaat. Ik zal binnenkort nog even een fotootje plaatsen...

Tijd om 'm weer eens goed vies te maken :D