Additionally, paste this code immediately after the opening tag: derailleur wieltjes vervangen - Forum Wereldfietser

derailleur wieltjes vervangen

Ik moet binnen kort mijn cassette en ketting vervangen. Waar ik nooit over nadacht is: moet ik dan ook mijn derailleur wieltjes vervangen.

Mario
Nee, als het nog lekker schakelt daarna dan hoeft het niet.

Als de achterderailleur met de nieuwe ketting niet lekker schakelt, het ligt niet aan de afstelling en (normale) derailleurwietjes zitten er al zo'n 15000 km op dan is het wel een goed idee.
Het is wel verstandig om even te checken of je de derailleurwieltjes nog los kunt draaien en de bout waar ze mee vast zitten, goed in te vetten. Vorig jaar wilde ik de derailleurwieltjes op mijn fiets vervangen, maar het onderste wieltje bleek muurvast te zitten. Ook met kruipolie krijg ik het niet meer los.
Ook met volkomen versleten derailleurwieltjes kan het nog best schakelen, maar als je tandjes inmiddels (bijna) weg zijn, zou ik toch vervangen.

Wat Kees heeft, had ik ook bijna. Let er ook op dat je die boutjes niet meegeleverd krijgt met een nieuw setje wieltjes. Ik gebruik montagepasta op die boutjes, dan komen ze over het algemeen wel weer los.
Travelmaster schreef:Ook met volkomen versleten derailleurwieltjes kan het nog best schakelen, maar als je tandjes inmiddels (bijna) weg zijn, zou ik toch vervangen.
Ik heb toch al een aantal malen meegemaakt dat nieuwe derailleurwieltjes het enige waren dat baatte (en goed ook) bij een slecht schakelende achterderailleur, zelfs zonder dat de tandjes ver versleten waren. Waar het hem precies in zit weet ik niet.
Telkens bovenste en onderste wieltje omgewisseld 8) ?
Travelmaster schreef:Telkens bovenste en onderste wieltje omgewisseld 8) ?
Denk je dat ik na het vervangen van ketting, cassette en kabels 's-nachts slaapwandel en dan zonder dat ik het weet de deraileurwieltjes verwissel, om de dag erna erachter te komen dat de fiets niet meer goed schakelt en vervolgens maar nieuwe wieltjes monteer? :lol:

Ofwel: je maakt een denkfout: de zaak schakelt niet goed en dán koop ik nieuwe wieltjes; niet andersom.
Leon schreef:Denk je dat ik na het vervangen van ketting, cassette en kabels 's-nachts slaapwandel en dan zonder dat ik het weet de deraileurwieltjes verwissel, om de dag erna erachter te komen dat de fiets niet meer goed schakelt en vervolgens maar nieuwe wieltjes monteer? :lol:
Ik sluit niks op voorhand uit. :wink: .
Derailleurwieltjes onder en boven zijn anders: niet verwisselen.