Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Roland Carrie M - Forum Wereldfietser

Roland Carrie M

Zoals beloofd een korte review van de Roland Carrie M aanhangwagen. In dit geval is het discutabel of dit bij een wereldfietser hoort (ik vind van niet, daar is de kar gewoon te lomp voor), maar ik deel het toch omdat ik denk dat hier wel publiek voor is. Mocht dat niet zo zijn snap ik het direct als de mods het weghalen.

Wij hebben al meerdere aanhangwagens gebruikt.

De BOB Yak (onlangs verkocht)
De Oxtail v1

De eerste is erg goed, maar past alleen achter derailleur fietsen. De tweede is simpeler, en past achter elke fiets, mits je ruimte genoeg hebt bij je achterdrager (de draagstang kan daar tegen aankomen als je een hoge bagagedrager hebt).

Hoewel we veel plezier hebben gehad aan deze systemen was het probleem om ze passend te krijgen achter onze fietsen mij een doorn in het oog. Onze Chariot (Thule) kinderkar heeft een Weber koppeling en die bevalt erg goed. Het sluit erg goed en past op vrijwel elke fiets, zonder de beperkingen van bovengenoemde modellen.

Er moest dus een nieuwe kar komen maar welke? Types die ik heb bekeken:

1. De Radical Design Cyclone: https://www.radicaldesign.com/

Voor verre reizen verreweg de beste optie. Maar als we de kinderkar meenemen is het niet zo noodzakelijk een super lichte aanhangwagen mee te nemen. En als de kinderen gaan fietsen blijven de e-bikes thuis en pakken we de Santos fietsen waar de Oxtail prima achter past.

Nadeel: Je moet zelf de koppeling erop schroeven, er is geen standaard Weber koppeling. Radical Designs (een Nederlands bedrijf) is wel bereid een trek stang zonder schroefdraad aan te leveren zodat het erop knutselen van een Weber koppeling goed te doen is.

2. De Burley Flatbed/Nomad https://burley.com/product-category/cargo-and-pets/

Zie #1, maar dan minder mooi. Hier zijn Weber koppelingen voor verkijgbaar (via Weber).

Aardige karren,

3. De carry Freedom: http://www.carryfreedom.com/

Leuke wagen, met meerprijs leverbaar met Weber. Je moet er zelf een tas/doos bij zoeken.

4. De Roland Carrie M http://roland-werk.de/fahrradanhaenger/ ... arrie-m-e/

De "kitchen sink"oplossing. Groot, veel accessoires, standaard Weber koppeling, schreeuwend duur.

Ik neigde sterk naar de Roland omdat we al iets hebben voor langere trektochten en ik als niet auto bezitter best wel eens grote dingen wil vervoeren. Toen ik op MP een kale Roland zag voor 350,- was ik verkocht.

En toen ik hem ophaalde kreeg ik een blije verassing: De verkoper was een fietsenzaak... de Roland zat nog in de doos en was nooit opgehaald door iemand die hem had besteld. Dus een koopje met gewone winkel/fabrieksgarantie.

De Roland werd meteen uitgepakt en naar huis gereden (60 km!). Dat was dus een dag van 120km, waarvan 60km met een lege Roland. Alles op één acculading!

In eerste instantie heb ik geholpen het huis van de moeder van een vriend uit te ruimen. Je krijgt vreemde gezichten als je een wagen vol laadt met een enorme berg zooi en dan grijnzend wegrijdt. Ik deed dit met de flatbed en een stel spanbanden.

Later in het jaar heb ik de bordwanden erbij gekocht. Twee stel+de alu deksel+het handvat (absurd duur ding). Dat deed wel even pijn in de portemonnee, maar dit is het resultaat (zie je ook het Henge zadel^^).

Afbeelding

Hoe het rijdt? Tsja, net als een goede kinderkar (iets beter, je pakt minder wind en je bagage zit stil^^). De Big Apple bandjes maken het allemaal goed te doen met de E-bike. Zonder E-bike is het niet zo lollig, maar daarvoor heb ik hem ook niet gekocht.

Het op en afbouwen is 5 minuutjes (rustig aan) en is in gedemonteerd erg compact (allemaal platte onderdelen die je tegen de muur kan zetten).

Qua laadvloer is het ding ideaal: compleet plat en erg stabiel. Met ombouw erom kan je van alles erin smijten, in platte staat is het een platform voor grotere dingen. Op het internet kan je genoeg inspiratie vinden!

Kwalitatief is het allemaal heel Duits: erg netjes en stevig.

Een heerlijk ding. Mijn vrouw is hem nu aan het gebruiken om 6 vuilniszakken met kleren weg te brengen naar de Zak van Max. Who needs an automobile?

En in de vakantie gaan we dit jaar op een "gezins"camping staan dus pappa gaat hem gewoon volgooien met plaids, opblaasbadje, water pistolen en kinderfietsen en speert ermee naar de camping. Dat wordt weer genieten van de gezichten die je krijgt als mensen zien wat je kan doen zonder auto :+

Oordeel:

++ Ruimte
++ Veelzijdig platform met veel accessoires.
++ Kwalitatief hoogwaardig

+ rijdt heel netjes
+ In gedemonteerde staat compact
+ bouwt makkelijk en snel op

- Gewicht

-- Prijs. Hoeveel zegt u dat die accessoires kosten???
Altijd weer een genoegen om jouw postings te lezen .
Dit is waar een fietsersforum over moet gaan ; goede info ,delen van praktijk ervaring ,
kort en bondig beschreven ,
Hulde ,
Groet.
Ik ga mee met ANDO. Mooi geschreven, ook al is het misschien niet "wereldfietserproof";). Wat dat dan ook moge zijn.