Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tunnels in Noorwegen - Forum Wereldfietser

tunnels in Noorwegen

Ik kwam toevallig deze website tegen met informatie over tunnels in Noorwegen:
http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml
Die tunnels vragen inderdaad om een redelijk goede planning, want ze zijn lang niet allemaal toegankelijk voor fietsers, en zelfs als je er door mag kunnen ze angstig donker zijn (met heel slecht wegdek), ook als je goed licht hebt.
Wim bedankt voor de link, van wat ik zo zie is er in de meeste rode gevallen een alternatief door bijvoorbeeld een lokale weg te nemen. Van de witte iconen is tot op heden weinig of niets bekend en dat maakt het lastig, zeker als er geen oude weg langs loopt. Ik ga het meemaken. Goede verlichting is; weet ik uit ervaring; essentieel in lange onverlichte tunnels, dan is donker ook echt donker, en als je verlichting op een dynamo hebt brand die niet meer voldoende als je stilstaat of langzaam fietst.
:idea: Laat je niet van de wijs brengen door verboden voor alle verkeer-borden bij ' sluip' wegen om tunnels te mijden.
Wij maakten aantal jaar geleden die fout op de weg van Odda naar Edland, waar we de fietsroute nr 3 oppakten weer richting Kristiansand.
Voor een 7 km lange tunnel was een onverhard pad waar een slagboom voor stond met een verbodsbord. Zo braaf als ik ben/was :evil: wilde ik dat onverharde pad niet nemen met als gevolg dat we 7 km met flinke steigingspercentage hebben gelopen in de gitzwarte tunnel met langsrazend verkeer. Lopen omdat op de weg te gevaarlijk was. Eens en nooit weer.
Ergens halverwege was een open gat waar we mensen zagen lopen/fietsen op dat pad waarvan wij dachten dat het verboden was.

denk met name ook aan heel goede achterverlichting.
Denk niet alleen aan goede achterverlichting, maar ook aan goede reflectoren op je tassen en je fiets, en aan Hi-Vi hesjes met reflectiebanen. Gezien worden is minstens zo belangrijk als zelf zien...
Toen wij in Noorwegen fietsten was er bij lange tunnels altijd wel een weg bovenlangs. Bovenlangs fietsen is toch ook een reden om naar Noorwegen te fietsen. En bij korte tunnels geldt: goede verlichting etc. Maar dat is ook wel een open deur hoor.

Afbeelding
Boven de Haukelitunnelen

Afbeelding
Boven de Røldalstunnelen
willem.m schreef:
Afbeelding

Afbeelding
Prachtig daar!
Mooie foto's willem.m. Herkenbare plekken voor mij, in juli 2014 heb ik daar ook gefietst samen met m'n vriendin. Mooie herinneringen komen weer boven drijven. :D

Terwijl het verkeer door de tunnels raast is het heerlijk vertoeven op de oude wegen om de tunnels heen. Op wat andere toeristen na kom je er niemand tegen. Zo zie je Noorwegen toch op zijn mooist, rust en ruimte.
AfbeeldingOld road around around Røldalstunnelen by tragefietser, on Flickr

De oude wegen zijn niet altijd goed onderhouden, maar in het algemeen prima begaanbaar.
AfbeeldingOld road around Haukelitunnelen by tragefietser, on Flickr

Langs de oude wegen zijn ook veel mooie kampeerplekjes te vinden. Zo verbleven wij bijvoorbeeld een nachtje langs de oude weg om de Haukelitunnel (eerste foto, als ik me niet vergis). 's Ochtends nog een verfrissende duik genomen in een meertje (brr!). Toen ik het water weer uit kwam bleek ik aanbidders te hebben :shock:. Of ze waren gewoon geshockeerd, en wie zou het ze kwalijk nemen?
AfbeeldingAn unexpected audience by tragefietser, on Flickr
Prachtige plekjes Trage! Die weg ziet er zo slecht uit, dan je zeker weet dat er geen gewone personenwagens komen. Dat geeft toch een lekker gevoel. En zo'n kampeerplek is top!

Hieronder -omdat het kan- nog twee kiekjes van 'oude' wegen boven resp. naast een nieuwe autotunnel:

Afbeelding
Boven de Vagslidtunnelen

Afbeelding
Langs het Eidfjordvatn