Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingkast Idworx openmaken - Forum Wereldfietser

Kettingkast Idworx openmaken

Eén van onze vakantie fietsen is een Idworx met kettingkast. Vandaag geprobeerd om het wiel eruit te halen. Wat een getob. Je kunt een klein gedeelte van de kettingkast redelijk gemakkelijk verwijderen. Maar om het wiel eruit te halen moet je de kettingkast verder open maken. Hoe doe je dat? Op de site van Idworx is er niets over te vinden. Op Youtube geen filmpjes. Ik moet er niet aan denken om in de stromende regen een lekke band met deze fiets te krijgen. Misschien is de gemakkelijkste optie de hele kettingkast eraf slopen.

HEEFT IEMAND RAAD?
Heb je al eens geprobeerd een mailtje naar Idworx te sturen?

Ik heb dat eens gedaan, en kreeg snel en duidelijk antwoord.
OOps, excuus, ik heb toendertijd gebeld.

Ik kan dus niets zeggen over de email, maar met bellen was het meteen geregeld.
(ik miste een afstandsringetje tussen trapper en crank)


edit: info was niet correct.
http://www.hesling.nl/delgado/specificaties.php

Ik begrijp je frustratie.
Een kettingkast is een kettingkast zoals dat een stadfiets is niet vakantiefiets en een vakantiefiets is niet recefiets.
Persoonlijk vind ik een moderne kettingkast ideaal voor “all weather Dutch riders” – woonwerkverkeer / polder/stadfiets.
Kale ketting voor MTB ATB race en 95% van vakantiefietsers – mooi weer vakantiefietsers.
Ketingsherm is een goed optie.
Hebbie chainglider volgt de gouden middenweg tussen kettingkast / kettingscherm/kale ketting
kwa schroeven hoef je alleen die nepschroef aan de achterkant te verwijderen (dat had je al gedaan) en de rest kan je klikken. Hij zit bovenaan bij de achteras een beetje lullig dus daar moet je 'm met beleid loswurmen/trekken.
Het hele achterste gedeelte - zeg de linker helft - blijft gewoon op je fiets zitten.

NB: Ze kosten 150 euri nieuw dan weet je dat vast.
Je kan het wiel uithalen als enkel het achterste kapje is verwijderd. Het achterste kapje verwijder je door de kunststof schroef (nieuwere modellen) of inox inbusboutje (oud model) te verwijderen. Het kapje moet je iets uit elkaar trekken zodat de ketting er tussen kan. Moest je buitenste helft van de kast willen verwijderen kan dat zoals Marko beschrijft (nieuw model) of met de boutjes boven en onder (oud model) te verwijderen. Om de binnenste helft te verwijderen moet de trapas er uit. Maar zoals gezegd, zowel binnenste al buitenste helft kunnen blijven zitten bij (de-)montage van het wiel. Het is zelfs eenvoudiger dan met een chainglider, als je de handeling beet hebt. Fiets ophangen of op z'n kop zetten helpt.
Ik deel je frustratie, het is best te doen om de Idworx kettingkast los te maken maar erg makkelijk toegankelijk is hij niet. Ik ken deze van de fiets van mijn vrouw, zelf heb ik ook een Idworx maar dan wel met een Hebie Chainglider. Reden:
- Ziet er mooier uit (vind ik)
- Veel eenvoudiger los te maken

De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ik inmiddels mijn tweede Chainglider heb gemonteerd. De eerste zat op een gegeven moment vast tussen de ketting :oops:
Heb wel het idee dat het model inmiddels flink verbeterd is.
Bedankt voor jullie reacties. Het is inmiddels gelukt om de "buitenkant" van de kettingkast te verwijderen. Was inderdaad wel een gepriegel.
Ronald van der Perk schreef:Bedankt voor jullie reacties. Het is inmiddels gelukt om de "buitenkant" van de kettingkast te verwijderen. Was inderdaad wel een gepriegel.
Vragen:
Schrijft Idworx voor hoe vaak je de ketting moet smeren en kan dat zonder dat de kettingkast open moet ?

Maakt het wat uit of je überhaupt zo'n ketting smeert en wat is tegenwoordig
de levensduur van die kettingen en hoe vaak moet je de ketting spannen ?

Over spannen gesproken; de nieuwe automatische/onderhoudsloze kettingspanner van IDbike zou best wel eens perfect kunnen werken tbv/icm een Rohloff naaf.

" The tensioner was developed and patented by IDbike and now is used by Giant in several electric bike models"

http://www.idbike.com/index.php/news
Roadster schreef:
Ronald van der Perk schreef: Schrijft Idworx voor hoe vaak je de ketting moet smeren en kan dat zonder dat de kettingkast open moet ?

Maakt het wat uit of je überhaupt zo'n ketting smeert en wat is tegenwoordig
de levensduur van die kettingen en hoe vaak moet je de ketting spannen ?
Wat Idworx voorschrijft weet ik niet maar zelf smeer ik zo om de 1000km, wat vaker als we veel in de regen gefietst hebben (of als de fiets in de regen heeft gestaan). Daar hoeft je bij de Idworx kettingkast alleen het achterste deel voor los te maken, dus 1 schroefje los en je bent er.

Het maakt zeker uit of je smeert, metaal op metaal slijt nu eenmaal zonder smering. Net zo belangrijk: de ketting gaat kraken en piepen als je het niet doet. Daarnaast wordt de weerstand van de ketting groter (en als hij kraakt lijkt dat nog veel erger).

Spannen moet je ook regelmatig blijven doen. Sowieso na de eerste 1000km en daarna regelmatig controleren (bij iedere smeerbeurt). Uit ervaring kan ik melden dat een hele slappe ketting in de Idworx kettingkast gaat aanlopen...
Soms kan het gebeuren dat de borstel die onderin zit, loslaat. Als idworx rijder heb je dan geen idee waar het geluid vandaan komt.
Dan zit er niets anders op dan de KK uit elkaar te halen, goed schoon te maken (ontvetten) en de borstel opnieuw vast te lijmen.
Eric Schuijt schreef:Soms kan het gebeuren dat de borstel die onderin zit, loslaat. Als idworx rijder heb je dan geen idee waar het geluid vandaan komt.
Dan zit er niets anders op dan de KK uit elkaar te halen, goed schoon te maken (ontvetten) en de borstel opnieuw vast te lijmen.
Borstel? Bij ons zit er geen borstel in. Of bedoel je dat stripje foamachtig plakband dat op de bodem is geplakt.
OP mijn Hesling zitten 3 borsteljes onder.
Ze hebben minstens twee functie.
1. geluid damping
2. Ketting schon en vettig blijven
Ze werken uitstend bij mij.

Ik heb een vrag - wat kun jij doen als de achterklepje uit is?
Ketting bijsmeren? dat deed ik met mij studenten fiets.

Bij een normale fiets wil je
1. Ketting spannen
2. ketting shoonmaken
3. Voor acter tandwielen schoonmaken
4. check voor rommel in de kettingkast.
direct naar de vrag hoe vaak - ik doe dat elke 1000km. alles volledig open schoonmaken inspannen etc.
miro schreef:OP mijn Hesling zitten 3 borsteljes onder.
Ze hebben minstens twee functie.
1. geluid damping
2. Ketting schon en vettig blijven
Ze werken uitstend bij mij.
Ken ik niet. Hoe lang bestaat dit systeem ? Wat is het effect qua ketting-onderhoud/-slijtage ? Is er ergens op internet een beschrijving/plaatjes ?

Ben wel aan het zoeken geweest naar nadere Idworx/kettingonderhoud voorschriften en kwam uit op : FAQ – oft gestellte Fragen:
http://www.idworx-bikes.de/nl/informationen/faq.php

1. FAQ: Aanbevelingen kettingolie
Geen echte info over hoe vaak je moet kettingsmeren want :
" Regelmatig, maar niet te vaak :?: bijsmeren – idworx-dealer vragen."
WAT is regelmatig ?
WAT weet een idworx-dealer wat wij nog niet weten ?

2. FAQ: Mijn kettingkast rammelt.
" Ketting spannen (kan elke 500 km noodzakelijk zijn; ten minste :shock: elke 2.000
km ).

Wat doe je in de praktijk met smeren en kettingspannen ? en hoe lang gaat dan een ketting (en tandwielen) mee ?
Ronald,

ik denk dat op die strip plakband ooit de borstel heeft gezeten. Echt waar!

Roadster,

een idworxdealer weet niet zo heel veel meer dan jullie, maar ziet wel veel idworxen terugkomen en leert daar van :D

Cijfers geven is altijd lastig, want het is van zo veel factoren afhankelijk; wat voor olie, welke ketting gebruik je, fiets je met veel kracht of trap je rustig door, met of zonder bagage, met of zonder KK. Dus een exact getal opgeven zal niemand zo snel doen, want er is altijd wel iemand die meer/minder/lichter/zwaarder fietst.

Kortom HET antwoord bestaat niet. Wil je ze toch wel? Nou hier dan:
Controleer de ketting- of riemspanning om de 500 kilometer (let op de KMC X1 ketting slijt eerst snel en daarna langzaam...)
Olie (niet dus op de riem:-)) bekijk je dan ook meteen. Is hij droog? Druppel er dan wat olie op. Bij voorkeur Boeshield.
Hoe lang gaat een ketting mee? Reken op 4000 kilometer. Als hij langer meegaat (die kans is groot) dan zal het alleen maar meevallen.
Hoe lang gaat een achterkransje mee? Als je hem omdraait 10.000 kilometer. Gaat hij langer mee dan valt het alleen maar mee.

Oh ja, hier kunnen geen rechten aan worden ontleend enzovoort :P