Ik ga dus mijn Gazelle Formula Randonneur-frame uit 1991 overspuiten en opnieuw opbouwen. Op zich kunnen de meeste onderdelen blijven zitten, maar de aandrijflijn is nu een rommeltje van Tiagra uit 2009 en originele onderdelen. Die wil ik wel vernieuwen.
Ik heb nog een Ultegra 6600 (2 x 10)-groep liggen. 20 versnellingen lijkt mij ook prima, maar met het compactcrankstel van die groep kun je voor geen kleiner tandwiel dan 33 tanden monteren. Dat lijkt me wat groot voor een vakantie met bepakking.
Met een ultracompact dubbel van bijvoorbeeld 28 / 42 kan ik met deze fiets prima uit de voeten. De fiets vervult nu een driedubbelrol als relaxte zondagmiddagracefiets, snelle vakantiefiets en cyclocrosser; voor zwaar bepakte vakanties waarbij ik de 22-34 kan gaan missen heb ik al een Snel Safari.
Een ultracompacte dubbel dus. Maar welk crankstel heb ik dan nodig?
Er zijn chique opties voor retro- of fixie-hipsters: Velo Orange Grand Cru, White Industries VBC. Deze passen op een vierkante trapas, die mooi bij de leeftijd van de fiets past en niet zo vaak vervangen hoeft te worden. Maar die VBC is belachelijk duur, en de VO wel érg retro. TA maakt (of maakte?) een Carmina-crank die hier ook erg op lijkt. De TA en White Industries zitten rond de 400 euro, wat me te veel geld lijkt voor deze fiets.
Ik kan ook een moderne MTB-dubbel nemen, bijvoorbeeld de Deore FC-M617, waar ik dan nog wel weer de juiste maat kettingbladen bij moet kopen zo te zien. Maar het schijnt bij MTB-crankstellen twijfelachtig te zijn of een weg-voorderailleur ver genoeg naar buiten kan om de ketting op het buitenblad te krijgen. En ze hebben Hollowtech II-lagers natuurlijk, wat ik een klein nadeel vind. Met een euro of 150 voor het hele pakket van cranks, tandwielen en trapaslagers is het wel goedkoop.
Dan is er ook nog de Sugino OX601D, een ultracompact waarmee je binnenbladen vanaf 24 tanden kunt gebruiken met Hollowtech II-lagers. Het is alleen niet goedkoop. Ook is niet duidelijk of en waar dat hier te bestellen is.
Als ik prijzigheid en Hollowtech II wil vermijden, kan ik ook nog een tripel-crankstel voor vierkante as bestellen en de buitenste positie ongebruikt laten. Er zijn naast lelijke Shimano Acera-crankstellen nog Sugino XD2-tripels te krijgen of een goedkopere kopie daarvan van SPA Cycles.
Vanwege de prijs, de vierkante as en de grote kans dat het werkt wil ik kiezen voor de Sugino XD-2-tripel met 2 kettingbladen.
Nou, snijdt deze redenering een beetje hout? Of zie ik nog opties en overwegingen over het hoofd?
Ik heb nog een Ultegra 6600 (2 x 10)-groep liggen. 20 versnellingen lijkt mij ook prima, maar met het compactcrankstel van die groep kun je voor geen kleiner tandwiel dan 33 tanden monteren. Dat lijkt me wat groot voor een vakantie met bepakking.
Met een ultracompact dubbel van bijvoorbeeld 28 / 42 kan ik met deze fiets prima uit de voeten. De fiets vervult nu een driedubbelrol als relaxte zondagmiddagracefiets, snelle vakantiefiets en cyclocrosser; voor zwaar bepakte vakanties waarbij ik de 22-34 kan gaan missen heb ik al een Snel Safari.
Een ultracompacte dubbel dus. Maar welk crankstel heb ik dan nodig?
Er zijn chique opties voor retro- of fixie-hipsters: Velo Orange Grand Cru, White Industries VBC. Deze passen op een vierkante trapas, die mooi bij de leeftijd van de fiets past en niet zo vaak vervangen hoeft te worden. Maar die VBC is belachelijk duur, en de VO wel érg retro. TA maakt (of maakte?) een Carmina-crank die hier ook erg op lijkt. De TA en White Industries zitten rond de 400 euro, wat me te veel geld lijkt voor deze fiets.
Ik kan ook een moderne MTB-dubbel nemen, bijvoorbeeld de Deore FC-M617, waar ik dan nog wel weer de juiste maat kettingbladen bij moet kopen zo te zien. Maar het schijnt bij MTB-crankstellen twijfelachtig te zijn of een weg-voorderailleur ver genoeg naar buiten kan om de ketting op het buitenblad te krijgen. En ze hebben Hollowtech II-lagers natuurlijk, wat ik een klein nadeel vind. Met een euro of 150 voor het hele pakket van cranks, tandwielen en trapaslagers is het wel goedkoop.
Dan is er ook nog de Sugino OX601D, een ultracompact waarmee je binnenbladen vanaf 24 tanden kunt gebruiken met Hollowtech II-lagers. Het is alleen niet goedkoop. Ook is niet duidelijk of en waar dat hier te bestellen is.
Als ik prijzigheid en Hollowtech II wil vermijden, kan ik ook nog een tripel-crankstel voor vierkante as bestellen en de buitenste positie ongebruikt laten. Er zijn naast lelijke Shimano Acera-crankstellen nog Sugino XD2-tripels te krijgen of een goedkopere kopie daarvan van SPA Cycles.
Vanwege de prijs, de vierkante as en de grote kans dat het werkt wil ik kiezen voor de Sugino XD-2-tripel met 2 kettingbladen.
Nou, snijdt deze redenering een beetje hout? Of zie ik nog opties en overwegingen over het hoofd?