Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke binnen en buitenband voor mijn stadsfiets? - Forum Wereldfietser

Welke binnen en buitenband voor mijn stadsfiets?

Hoi,

Ik probeer al dagen uit te zoeken welke binnen en buitenband maat ik moet hebben voor mijn velg, Op mijn velg staat het volgende:
T6 Etrto 622x 19 din.

Zover ik kom is 37x622 de beste optie voor mijn velg, klopt dit?
En wat zijn de beste buitenband opties voor een stadsfiets? Ik twijfel tussen Schwalbe road cruiser, range cruiser en silento.

Alvast bedankt.
Mvg, Sjoerd
622x19 is een standaard 28" velg van 19mm breed, waarop je (in theorie) banden tot wel 50mm breed kwijt moet kunnen. Maar dat past waarschijnlijk niet in je frame (onder je spatbord) zonder dat de boel aan gaat lopen. 42mm past regelmatig nog een een stadsfiets, 37mm is de standaard voor stadfietsen, 32mm gebruikt men vaak op sportieve modellen.

Wat betreft de bandenkeuze: het lijken allemaal instapmodellen te zijn zonder grote verschillen. Ik heb geen ervaring met deze banden, maar als je naar reviews zoekt op google kan je een hoop informatie vinden. De iets duurdere banden lopen vaak wat lichter of hebben betere grip, maar of je dat voelt op een stadsfiets?

Als binnenband kan je gewoon een standaard 28" binnenband pakken, die van de HEMA werken ook prima, het type van Schwalbe is nummertje 17. Let er wel op dat je het juiste ventiel pakt. In Nederland hebben vrijwel alle stadsfietsen Dunlop ventielen, dus niet een autoventiel of zo'n dun 'frans' ventiel.
Ooh..., op dit forum heb je ook nog naar adviezen gehengeld! Maar het wordt dus Marathon Plus. Neem zo breed mogelijk!
Ah, je had Sjoerd al ontmoet?
sjefke schreef:Ooh..., op dit forum heb je ook nog naar adviezen gehengeld! Maar het wordt dus Marathon Plus. Neem zo breed mogelijk!
Haha, ja was zo hopeloos op zoek naar een antwoord... Bedankt heren voor de hulp. Misschien dat er iemand nog een advies heeft voor remblokjes? Huidige zijn namelijk versleten. Kelly's powerstop v-brake lijken me toch prima?
ErikB81 schreef:622x19 is een standaard 28" velg van 19mm breed, waarop je (in theorie) banden tot wel 50mm breed kwijt moet kunnen. Maar dat past waarschijnlijk niet in je frame (onder je spatbord) zonder dat de boel aan gaat lopen. 42mm past regelmatig nog een een stadsfiets, 37mm is de standaard voor stadfietsen, 32mm gebruikt men vaak op sportieve modellen.

Wat betreft de bandenkeuze: het lijken allemaal instapmodellen te zijn zonder grote verschillen. Ik heb geen ervaring met deze banden, maar als je naar reviews zoekt op google kan je een hoop informatie vinden. De iets duurdere banden lopen vaak wat lichter of hebben betere grip, maar of je dat voelt op een stadsfiets?

Als binnenband kan je gewoon een standaard 28" binnenband pakken, die van de HEMA werken ook prima, het type van Schwalbe is nummertje 17. Let er wel op dat je het juiste ventiel pakt. In Nederland hebben vrijwel alle stadsfietsen Dunlop ventielen, dus niet een autoventiel of zo'n dun 'frans' ventiel.
Ik weet niet of mijn fiets wel een echte stadsfiets is, het gaat om de Gazelle Bahia en ik rijd er aardig hard mee.
sjoerd013 schreef:Ik weet niet of mijn fiets wel een echte stadsfiets is
Dat doet er niet toe.
Het ligt eraan wat je er mee doet:
* heel erg veel glas op de weg: Marathon plus. Maar die rijdt niet lekker, zeker niet op onvlak wegdek als straatstenen en kasseien, maar is nauwelijks lek te krijgen.
* af en toe echt wel glas op de weg: Marathon standaard. Rijdt niet heel soepel maar het gaat. Goed lekbestendig.
* nauwelijks rommel op de weg: koop een soepelere band. Dat kunnen ook de goedkopere versies zijn.

Weeg je meer dan 100 kilo koop dan geen goedkope band en daarbij wel een band die je hard kunt oppompen. (4,5 bar voor een band van 37 breed is dan krap)

Breedte:
* Rijdt je vaak boven 25 of 30 km/u op mooi asfalt: koop 37 breed. Op die velgen 19 moet je geen smallere zetten.
* Rijdt je vaak onverhard en zelden boven 20 km/u zet dan een zo breed mogelijke band op de fiets. (Hoewel ik er aan twijfel op maat 42 nog prettig voldoende speling geeft bij je spatborden.

Binneband: let naast de wielgrootte en de dikete op het type ventiel en op de lengte daarvan. Ik heb goede ervaringen met de binnenbanden van Schwalbe. Bezuinigen is het prijsverschil niet waard.
Leon schreef:
sjoerd013 schreef:Ik weet niet of mijn fiets wel een echte stadsfiets is
Dat doet er niet toe.
Het ligt eraan wat je er mee doet:
* heel erg veel glas op de weg: Marathon plus. Maar die rijdt niet lekker, zeker niet op onvlak wegdek als straatstenen en kasseien, maar is nauwelijks lek te krijgen.
* af en toe echt wel glas op de weg: Marathon standaard. Rijdt niet heel soepel maar het gaat. Goed lekbestendig.
* nauwelijks rommel op de weg: koop een soepelere band. Dat kunnen ook de goedkopere versies zijn.

Weeg je meer dan 100 kilo koop dan geen goedkope band en daarbij wel een band die je hard kunt oppompen. (4,5 bar voor een band van 37 breed is dan krap)

Breedte:
* Rijdt je vaak boven 25 of 30 km/u op mooi asfalt: koop 37 breed. Op die velgen 19 moet je geen smallere zetten.
* Rijdt je vaak onverhard en zelden boven 20 km/u zet dan een zo breed mogelijke band op de fiets. (Hoewel ik er aan twijfel op maat 42 nog prettig voldoende speling geeft bij je spatborden.

Binneband: let naast de wielgrootte en de dikete op het type ventiel en op de lengte daarvan. Ik heb goede ervaringen met de binnenbanden van Schwalbe. Bezuinigen is het prijsverschil niet waard.
Top uitleg voor verschillende screnario's.

Mijn situatie: veel glas en zooi op de weg, regelmatig oneffenheden op de weg, maar niet extreem. Mijn snelheid ligt tussen 20-25 km/u en ik weeg 90 kilo. Momenteel heb ik de Schwalbe DV17 binnenband welke perfect lijkt te zijn voor een 37-622 band.

Voor mij lijkt dus de Marathon Plus de beste optie.
Welke van de andere Schwalbe banden zijn een aanrader? De road cruiser en range cruiser?
sjoerd013 schreef:
sjefke schreef:Ooh..., op dit forum heb je ook nog naar adviezen gehengeld! Maar het wordt dus Marathon Plus. Neem zo breed mogelijk!
Haha, ja was zo hopeloos op zoek naar een antwoord... Bedankt heren voor de hulp. Misschien dat er iemand nog een advies heeft voor remblokjes? Huidige zijn namelijk versleten. Kelly's powerstop v-brake lijken me toch prima?
Mijn advies: BBB Tristop. Remmen goed, niet blokkeren en hebben ook wat extra "vlees". Ze verslijten zelf, dus niet je velgen. De Bahia is een stadshybride, dus een stadsfiets met kettingversnelling.
Ik rij in de winter met de Marathon + en in de zomer met de Marathon racer.
De Marathon racer is iets sneller en voelt wat prettiger aan, maar gemiddeld 1 lek per 3000 km. Daarom in de donkere, natte en koude maanden de Marathon +, want dan wil ik niet lekrijden.