Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietshelm - Forum Wereldfietser

fietshelm

hoi,

Ben nu toch van plan een fietshelm te kopen maar welke???
Gebruik: woon werkverkeer
Misschien deze in de lidl volgende weel 08/03 maar ik weet niet goed als ze degelijk zijn.
graag advies
mvg
carlo schreef:hoi,

Ben nu toch van plan een fietshelm te kopen maar welke???
Gebruik: woon werkverkeer
Misschien deze in de lidl volgende weel 08/03 maar ik weet niet goed als ze degelijk zijn.
graag advies
mvg
Helmen zijn niet degelijk: een keer vallen en ze zijn stuk :D Misschien dat ze ook nog wat bescherming bieden, maar dan hoofdzakelijk bij lage snelheidsongelukjes zoals omvallen bij het stoplicht. Voor confrontaties met auto's zijn ze absoluut niet ontworpen.
Een -zeldzame-helm met Snell goedkeuring is beter dan eentje met de zeer lichte EN keur
nee

Ik draag ook altijd een helm - en zeker in de stad. En nee, het helpt niet tegen een vrachtauto, maar wel tegen sommige andere dingen. Een tijdje terug reed ik met mijn zoontje terug van school naar huis. Hij reedt voor, en ik erachter. Ineens bleef zijn voorwiel ergens in steken of zo. In elk geval: hij sloeg over de kop. Ik zag hem voor mijn ogen de lucht in gaan, en met zijn hoofd naar beneden op de rand van de stoep terecht komen - met een (Amerikaanse) helm op. "Goh Pap, dat was een klap", was zijn commentaar. En dit was al de tweede keer dat hij een helm nodig had gehad. Ik voel me tegenwoordig die doodenkele keer zonder helm net zo onbeschermd als in een auto zonder gordels.
Tja en dan de vraag welke helm. Zoals Marten al zegt: de amerikaanse keurmerken zijn strenger, en dan vooral de Snell norm (zie o.a. http://www.bhsi.org/ voor meer informatie). In Nederland zijn het bij mijn weten vooral Specialized helmen die daaraan voldoen. Het is schandalig, maar de normen zijn zeker niet zo streng als ze zouden kunnen zijn. Net zo belangrijk in de praktijk echter is een goede pasvorm. Ik heb een groot en breed hoofd, en moest laatst constateren dat bij een echt goed gesorteerde winkel geen enkele helm paste. Uiteindelijk had een andere goede winkel wel een enkele passende helm (de Atlas II Large van Giro). Die heeft wel de gewone amerikaanse CPSC goedkeuring (het is een amerikaanse helm), maar niet het Snell keurmerk. Dat zou ik wel willen, maar als het niet past heb ik er niets aan. Ik heb nu tenminste weer een helm, en dat voelt prima. Mijn zoontje vindt bovendien dat het een vet coole helm is, dus ik kan me er ook mee vertonen.
Wim
Dit is wel een oud topic maar misschien aardig om op voort te borduren. Voor straks in de bergen voel ik mij toch comfortabeler als ik een helm draag. Mijn vraag is welke helm zou volstaan? Waar moet een helm aan voldoen? Welke criteria zijn er om een helm te kiezen. Wie kan er meer over zeggen?
goede pasvorm
goede beluchting
zo licht mogelijk
Eric Picard schreef:Dit is wel een oud topic maar misschien aardig om op voort te borduren. Voor straks in de bergen voel ik mij toch comfortabeler als ik een helm draag. Mijn vraag is welke helm zou volstaan? Waar moet een helm aan voldoen? Welke criteria zijn er om een helm te kiezen. Wie kan er meer over zeggen?
Hallo Eric,
De vereniging heeft een wiki met daarop over vrijwel elk zinnig onderwerp een pagina: http://wiki.vakantiefietser.be/index.php?title=Helm
Gaas bij de ventilatie openingen is ook handig. Bij mij vloog er eens een bij naar binnen die steek voelde niet prettig.
Hallo Eric,
De vereniging heeft een wiki met daarop over vrijwel elk zinnig onderwerp een pagina: http://wiki.vakantiefietser.be/index.php?title=Helm
Inderdaad of uiteraard! Daar staan handige tips. Tijdens het googelen werd mij de pagina niet voorgesteld. Aandachtspuntje :)
Naast de antwoorden die je in de wiki kunt vinden, zou je in het achterhoofd moeten houden dat een helm slechts bescherming biedt tot op zekere hoogte. Net als dat wanneer je met 200km in een auto tegen een flinke eik aanrijdt, je het waarschijnlijk niet overleeft is dat bij een fietshelm ook het geval (en dan al bij lagere snelheden en ook zonder eik).
Wat Bert van Sprang zegt + de laatste trend is 'MIPS', of het werkt is moeilijk te zeggen.