Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets en wandelbeurs - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fiets en wandelbeurs

Louis schreef: Enfin gelukkig heeft de lezing van Hera van Wiilick mijn weekend een boost gegeven, en hoop ik stiekem dat zij In Bussum nogmaals haar verhaal kan doen.
op 3 maart ook in Utrecht 19.00 bij Horizon Bicycles

En als ze er in Bussum bij is wordt het dringen :-)
De nieuwe Brevetfiets van M-Gineering? Niet gezien op zaterdag. Helaas.
Surly is mij wel opgevallen, ik vond de LHT in zandkleur de mooiste vakantiefiets van de beurs, maar ik houd van klassiek ogende technisch eenvoudige fietsen. (itt het peperdure turbo/SUV-gedoe van bijv Idworx)

De groep mensen die met de fiets op reis gaan is gewoon een kleine groep, en daarvan is het clubje 'echte' wereldfietsers nóg weer kleiner. Dus al met al zal zo'n beurs inderdaad het qua bezoekersaantallen moeten hebben van een bredere groep, en vergeet de grote groep wandelaars niet. Die hebben niks met fietsen.
Ik vond het ook wel wonderlijk dat de lezingen in het foldertje gesorteerd waren op zaalnummer. Dat is misschien hoe je het als beursorganisator opzet, maar als bezoeker wil je ter plekke gewoon weten welke lezingen over tien minuten en over een uur beginnen.
Nu ik de folder voor het maken van dit commentaaar even bekijk zie ik pas dat er rechtsboven in het blauwe vak nog meer lezingen staan.
jasmon schreef:
Louis schreef: Enfin gelukkig heeft de lezing van Hera van Wiilick mijn weekend een boost gegeven, en hoop ik stiekem dat zij In Bussum nogmaals haar verhaal kan doen.
op 3 maart ook in Utrecht 19.00 bij Horizon Bicycles
Hoe lang bestaat deze winkel? Ik kende hem niet en woon in Utrecht... :oops:

Over de beurs: ik was er de zaterdag en vond het eigenlijk niet iets té druk. Ik zou graag een hal zien met (lichtgewicht) campingspul, zeker omdat dit voor zowel wandelaars én fietsers interessant is. Maar misschien overschat ik het aantal kampeerders dat op de beurs rondloopt.
Ik vond het tegenvallen.

Zaterdagochtend voorlichting geven bij de Europafieter was leuk, al stond ik bij de Libertion route, en heb ik die nog nooit gereden. Maar ik kende de streken waar hij door heen gaat genoeg om een goed verhaal te kunnen houden, en met de auteur in de buurt, is het natuurlijk helemaal geen probleem. En m'n bordjes met OV vraagpunt trokken best wel wat mensen, dus ik kon een paar uur volop over m'n stokpaardje (fiets in trein) kleppen, dus dan ben ik altijd tevreden.

Maar.

Bereikbaarheid: ietsje beter dan RAI, maar niet veel
Opzet: stands waren dichter op elkaar gezet, waardoor het al snel vol en benauwd voelde
Klimaat: warm, te warm
Stands: net als anders, maar ik had graag meer kampeerspullen gezien persoonlijk
Lezingen: leuke onderwerpen, maar volkomen ontoereikende zalen qua capaciteit. Misschien niet eerlijk, want ik heb alleen zaal 1 gezien, maar die was veel te klein.

Maar: ik wilde zondag vooral de Spanje lezingen zien, en dat was afgeladen. Nu had ik op het vinketouw gelegen, en wist dus een stoel te bemachtigen bij de lezing van Clemens, en kon blijven zitten voor Bert. Daarna was ik wel een beetje gaar, maar de derde lezing had me ook leuk geleken. Alleen kwam iemand met een jaarbeursblousje alle mensen die wilde blijven zitten wegsturen, want 'anders was het niet eerlijk voor de mensen die buiten staan'. Het leek wel de kleuterschool. Het is dat ik al een beetje informatie overload had, en geen zin in gezeur, maar wat nou als ik al naar de lezing van Bert was gegaan omdat ik zag dat het druk was, en zeker wilde zijn dat ik daarna bij de lezing van Eric van den Boom kon zijn?

Maar om niet negatief te eindigen, ik heb me best vermaakt op het e-bike test parcours. Bruggetje, stukje zand, drempels, en het aparte mountainbike parcours was ook leuk. Alleen was er een beetje verschil tussen mij en wat oudere (om geen woorden als bejaarde e.d. te gebruiken die mensen verkeerd kunen opvatten) beursbezoekers die rustig een e-bike wilde uitproberen. Ik wilde weten hoe snel je uit de bocht accelereert, hoe scherp je kan sturen, en dat soort zaken, dus ik ging twee keer zo hard als de rest vaak. Maar er was genoeg ruimte om veilig mensen te passeren, dus dat gaf verder niets. En het speed-pedelec parcours was apart, dat was wel slim gedaan!
De vouwfiets met motor was helemaal leuk, en verbazingwekkend stabiel, ondanks de kleine wieltjes!
Beste wereldfietsers,

Even voorstellen ik een man van 54 jaar en rijdt motorfiets (30000 km/jaar woon werkverkeer) en ga evengoed met de fiets op vakantie door heel europa, dit jaar de kanaalroute van Cornwall naar Harwich.

Door deze koppeling ben ik zaterdag met mijn zoon op de motorbeurs geweest, beurskoopjes doen, en zondag met mijn vrouw naar de fiets en wandelbeurs, informatie en technische ontwikkelingen real-life zien .

Als men deze twee beurzen moet vergelijken, dan slaat het voordeel uit naar de motorbeurs. Dit betreft zowel de professionaliteit van de deelnemers en organisatie, als het gedrag van de bezoekers.
De reactie van Wim over de beschaafdheid van motorrijdersbeursbezoekers ten opzichte wandelaars/fietsers is geldt misschien in de trein. In de Jaarbeurs was het bij de motorbeurs gezelligger, vriendelijker en véél relaxter.
Zelden zoveel gestresste beursbezoekers bij elkaar gezien.

Daarbij viel mij op dat de overeenkomst tussen de bezoekers erg groot was, blank en gemiddeld boven de vijftig. Beide beurzen gaven jongerenkorting alleen bij motorrijders tot 15 en bij de fietsers tot 24 jaar. Dit laatste heeft relatief weinig omzet voor de organisatie gekost.

Conclusie jongeren komen voorlopig niet naar de beurs, alles staat op internet en wat daar niet te vinden is hoeft men niet te weten.

Met vriendelijke groet,
Cor
Ik denk dat je een uitzondering bent, Cor. Motorrijders in stoere jacks en 50-plusfietsers en -wandelaars in ANWB-fleecetruien zijn naar mijn idee twee volstrekt gescheiden werelden.
Georg schreef:De nieuwe Brevetfiets van M-Gineering? Niet gezien op zaterdag. Helaas.
Surly is mij wel opgevallen, ik vond de LHT in zandkleur de mooiste vakantiefiets van de beurs, maar ik houd van klassiek ogende technisch eenvoudige fietsen. (itt het peperdure turbo/SUV-gedoe van bijv Idworx)
Idem. Mooie, klassieke fiets en betaalbaar. En mijn volgende fiets, dat weet ik inmiddels zeker.

Ik ben afgelopen zaterdag ook geweest. Samen met mijn vriendin. Eerste en laatste keer.

Positief: Goed georganiseerd. Prima bereikbaar. En bijna alle bekende merken en bedrijven vertegenwoordigd. Wel miste ik Van Herwerden en Van Nicholas op de beurs. Verder de stand van Liberte Cycles bewonderd. Leuke spullen en hadden een erg fraaie randonneur staan… eh hangen. Ook m-gineering had een mooie fiets staan. Ik had wel wat meer willen zien, vond het een wel erg sobere stand.

Voor de rest vond ik het tegenvallen. E-bikes en pedelecs, onbetaalbare vakantiefietsen en aanbod van georganiseerde (groeps-)reizen vond ik enorm overheersen. Gezien de leeftijd van de gemiddelde bezoeker overigens niet heel verwonderlijk – veelal zestigers (en veel ouder) huppelden er rond. Ik had meer jongeren verwacht. Op de stand van Nigor nog gekeken naar de Wickiup 3, maar geen verkoper of adviseur gezien. Vond ik gek. Daarnaast had ik graag wat meer kampeerspullen/tenten/tassen/onderdelen/kleding gezien.

Al met al toch leuk om een keer te zijn geweest, maar niet voor herhaling vatbaar. Misschien vooraf toch verkeerde verwachtingen.
peter de rijk schreef:Ik denk dat je een uitzondering bent, Cor. Motorrijders in stoere jacks en 50-plusfietsers en -wandelaars in ANWB-fleecetruien zijn naar mijn idee twee volstrekt gescheiden werelden.
Dan behoor ik gelukkig ook tot die uitzondering, rij zowel motor als fiets en, oh ja, voor de goede orde, wij wandelen ook graag. Wen d'r maar aan!
Nogal wat beursgangers hebben kampeermateriaal gemist, zo lees ik hierboven. Maar daarvoor kun je elke dag toch naar Bever of de Zwerfkei? Daar vind je alles wat er te krijgen is. Maar als je een e-bike zoekt, is zo'n beurs wel handig: duizend e-bikes van een heleboel fabrikanten bij elkaar. Dat vind je niet in een winkel.
Wim schreef:Marten Gerritsen's nieuwe 650B brevetfiets viel te bewonderen

Erg fraai inderdaad ja.

Surly ook leuk om eens in levende lijve te zien, en even een proefrondje gemaakt op een 4.29 en X29. Best een verschil tussen die twee.
Iemand foto's kunnen schieten? :)
Onze huisfotograaf vd Boom liep rond bij de lezingen met een fototoestel(gehuurd,zoals hij opbiechte aan Frank van Rijn). De deelnemers werden op kleur gerangschikt in de zaal :D . Mogelijk dat hij ze kan publiceren?
Reinder schreef:Onze huisfotograaf vd Boom liep rond bij de lezingen met een fototoestel(gehuurd,zoals hij opbiechte aan Frank van Rijn). De deelnemers werden op kleur gerangschikt in de zaal :D . Mogelijk dat hij ze kan publiceren?
Misschien duurt dat even. Erik is immers niet een fotograaf die de foto's rechtstreeks van het geheugenkaartje op internet plopt.

Ik had alleen een foto voor Frank van Rijn gemaakt. De vinden op deze pagina van zijn website: http://www.frankvanrijn.nl/?page_id=7

Edit: Ik zie nu dat er meer foto's staan op https://www.facebook.com/fietsenwandelbeurs, maar daar moet je "officieel fan" van zijn en ik ben maar van één persoon officieel fan. :D
Ook ik herken wat Cor schrijft over de fiets- en wandelbeurs en de motorbeurs. Als fanatiek motorrijder in binnen- en buitenland, plezierfietser in binnen- en buitenland en wandelaar in binnen- en buitenland moest ik natuurlijk beide beurzen bezoeken. De motorbeurs met vrienden en de fiets- en wandelbeurs met mijn vrouw. Beide weer leuk om even gezien te hebben maar hoe sommige bezoekers van de fiets- en wandelbeurs zich gedragen vond ik gewoon lachwekkend. Bepakt met rugzak en wandelschoenen door je heen willen lopen om bij de juiste stand of lezing te kunnen komen. Gelukkig zijn motorrijders dan anders. Die nemen hun motor niet mee naar binnen om over je heen te rijden :wink: .
Voor de goede orde, dit gebeurde een paar keer bij mij en bij mijn vrouw, maar voor de rest heb ik me weer heerlijk vermaakt op de fiets- en wandelbeurs. Volgend jaar gewoon weer naar beide beurzen.
Ik erger me d'r al jaren aan, die ongekend bekrompen hokjesgeest die er van uit gaat dat je je als fietser alleen maar met fietsen mag bezig houden en idem, je als motorrijder alleen maar op de motor mag vertoeven en je met motorvolk mag ophouden!
Ik heb al menig maal moeten ervaren dat wanneer je tegen een fanatieke fietser zegt dat je als fietser ook motor rijdt of tegen een collega motorrijder zegt dat je ook fietst ze je aan kijken of je van andere planeet komt!
Waar komt toch die ongelooflijk ongenuanceerde wereldbeschouwing vandaan, en vrijwel altijd met een negatieve lading, kan iemand me dat nou eens uitleggen, ik dacht namelijk dat we de verzuiling al decennia geleden achter ons hadden gelaten.
Kunnen we weer on-topic? het draadje heet fiets en wandelbeurs…..

En als ik toch bezig ben, geweldig dat je voor het entreebedrag van een beurs ook nog de hele dag lezingen en workshops kunt bijwonen. Dat er niet alleen een verzameling winkels en producenten staan (das al een interessante beurs op zich), maar ook nog eens een meer dan 50 inhoudelijk interessante verhalen voor hetzelfde geld!!

een pluim voor de organisatie voor deze mooie beurs.

groet BertV
Vond de beursaanbieding van de SON importeur voor de Edelux 1 ook wel fraai.

Vorig jaar op de stand van De Vakantiefietser ook nog een hoop spullen te kriigen tegen leuke prijzen, dit jaar helaas een stuk minder. Ze zijn vast aan het opsparen voor volgend jaar :-)
avic schreef:En als ik toch bezig ben, geweldig dat je voor het entreebedrag van een beurs ook nog de hele dag lezingen en workshops kunt bijwonen.
een pluim voor de organisatie voor deze mooie beurs.
Vooral een pluim voor de lezinggevers die het meestal voor alleen een reiskostenvergoeding doen!
bonkers schreef:Ik erger me d'r al jaren aan ... dat wanneer je tegen een fanatieke fietser zegt dat je als fietser ook motor rijdt of tegen een collega motorrijder zegt dat je ook fietst ze je aan kijken of je van andere planeet komt!
Waar komt toch die ongelooflijk ongenuanceerde wereldbeschouwing vandaan, en vrijwel altijd met een negatieve lading, kan iemand me dat nou eens uitleggen, ...
Ik niet. Bij kampeerweekends van deze vereniging zijn al meerdere keren leden met de motor gekomen in plaats van met hun fiets. Die zetten hun motor dan uiteraard niet midden op het veld, maar ik heb geen vervelend woord gehoord.
Georg schreef:Twee jaar geleden voor het laatst geweest (RAI), naar mijn idee was het allemaal wat benauwder in Utrecht, erg druk en later ook een wat klamme atmosfeer.
Leon schreef:
Georg schreef:Twee jaar geleden voor het laatst geweest (RAI), naar mijn idee was het allemaal wat benauwder in Utrecht, erg druk en later ook een wat klamme atmosfeer.
Ik ken niet veel expositiecentra, maar de RAI springt er bij mij toch altijd uit qua licht, ruimte en atmosfeer met zijn hoge daken en daglicht.
Ik vond het in Utrecht ook erg warm en ook lawaaierig.
Ook ik was een paar jaar terug voor het laatst op deze beurs. De laatste jaren kwam ik alleen nog naar de RAI wanneer mij gevraagd was om daar iets te doen. Als typische introvert heb ik behoefte aan rust en ruimte om me heen en ben ik meer van de inhoud dan van de verkoop. Daarom heb ik de neiging om grote, drukke en erg commercieel opgezette evenementen te mijden. De veel kleinere Wereldfietserbeurs in Bussum vind ik qua sfeer veel fijner (net zoals ik liever bij een boer kampeer dan op een megacamping), al is het altijd wel weer leuk om op de 'grote' beurs bekenden tegen te komen.
Dit jaar zat ik weer een paar middagen aan een fietsers-informeren-fietsers-tafeltje als auteur van fietsgidsen en fietsreportages informatie te geven over gebieden waar ik de laatste jaren heb gefietst.
In de Jaarbeurs was ik nog nooit geweest. Even dacht ik op de Vakantiebeurs te zijn beland, toen ik in hal 3 tegen een stand van het Zillertal met luide hoempapamuziek aanliep. De meeste bezoekers liepen hier met een wijde boog omheen en tientallen meters verder werd het getoeter uit Tirol gelukkig weer overstemd door het geroezemoes van duizenden stemmen. In hal 4 was het zaterdag zo druk, dat het niet meer mogelijk was om vlot en doelgericht door de krappe gangpaden te lopen, waardoor je werd gedwongen om met de meute mee tussen de stands door te schuifelen en okselgeurtjes en huisstofmijten (ik kan slecht tegen de uitwerpselen van deze beestjes) op de koop toe te nemen. Ook vond ik deze hal vergeleken met de RAI een sombere bunker, waarin geen spatje daglicht door kan dringen.
Achter mijn tafeltje kon ik ook merken dat lang niet alle bezoekers hier konden vinden wat ze zochten. Sommigen waren op zoek naar informatie over wandelroutes in Wales of fietsvakanties met bagagevervoer in Noorwegen, info die ergens op deze beurs misschien wel was te vinden, maar niemand wist waar. Gelukkig kon ik de meeste bezoekers wel voorzien van bruikbare tips en antwoorden. In de RAI heb ik wel eens achter een tafeltje gezeten waar de meeste mensen van mij alleen maar wilden weten welke kant ze op moesten lopen voor een lezing van Frank van Rijn...
AndreM schreef:Ook de mooie nieuwe Snel fietsenlijn mogen aanschouwen. Ik hoop dat ze met het verscheiden van Fred Snel, vorig jaar nu niet al te drieste bewegingen maken.
Die fietsen zien er zeker mooi uit, maar ze hadden wel allemaal buitenboordlagers. Hopelijk kunnen voorstanders van vierkante trapassen ook nog terecht bij deze gerenommeerde fietsenbouwer. Zeker op hun prachtige stalen frames verwacht je dat ze voor de meest duurzame trapas kiezen en niet voor de lichtste.
bonkers schreef:Wordt er nog wel eens iets van Bart Aardema vernomen, auteur van de wereldfietsgids?
Zie dit leuke interview met deze eigenzinnige wereldfietser/zeiler/wandelaar. Zijn aversie tegen beurzen en voorliefde voor eenzame wegen en landschappen doen vermoeden dat ook hij een typisch introvert buitenmens is. (Off topic: zijn voorliefde voor het gymnasium kan ik echter niet delen: zelf heb ik 8 jaar lang op zo'n school rijtjes en feitjes moeten stampen - waarvan ik maar weinig heb onthouden - en dat waren op z'n zachtst gezegd niet de fijnste jaren van mijn leven...)