Met andere woorden alles is al door mij vermeld. Op dringend verzoek ook het merk banden vermeld, vond ik niet zo belangrijk.
Rolweerstand wat is dat dit dus.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Heb ik iets gemist? Ik snap er niets van wat je me probeert te vertellen.multiwgb schreef:Als er iets was moest ik van mijn werkgever met Feiten en Cijfers komen. Nog een standaard kreet van hem, wat zou je doen als je het zelf moet betalen.
Met andere woorden alles is al door mij vermeld. Op dringend verzoek ook het merk banden vermeld, vond ik niet zo belangrijk.
Rolweerstand wat is dat dit dus.
Het is dan ook niet het contactoppervlak met de weg dat zorg voor rolweerstand (het rubber dat contact maakt met de weg ligt daar gewoon lekker te liggen, dat kost geen energie), maar inderdaad het vervormen van de band:macdavid schreef:een brede band heeft steeds minder rolweerstand
ook als de brede band minder hard wordt opgepompt
de afdruk op de bodem wordt dan ongeveer even lang
is er dus evenveel weerstand ?
een band deformeert ook in de breedte en dit gaat "makkelijker" bij een brede band
Ben je daar nu bijna 3,5 jaar over aan het piekeren geweest?Shrek schreef:Het is dan ook niet het contactoppervlak met de weg dat zorg voor rolweerstand (het rubber dat contact maakt met de weg ligt daar gewoon lekker te liggen, dat kost geen energie), maar inderdaad het vervormen van de band:macdavid (op 2 oktober 2012!) schreef:een brede band heeft steeds minder rolweerstand
Het zijn in de wetenschap en in de "wetenschap" toch soms deze eenvoudige constateringen die het verschil maken.Carl schreef:Ben je daar nu bijna 3,5 jaar over aan het piekeren geweest?Shrek schreef:Het is dan ook niet het contactoppervlak met de weg dat zorg voor rolweerstand (het rubber dat contact maakt met de weg ligt daar gewoon lekker te liggen, dat kost geen energie), maar inderdaad het vervormen van de band:macdavid (op 2 oktober 2012!) schreef:een brede band heeft steeds minder rolweerstand
Carl
Wim schreef:Een Marathon Plus is niet alleen stug en oncomfortabel, maar ook langzaam
De fietsersbond heeft op z'n test gedaan: Hoewel je het beter zelf kan lezen wil ik toch een stukje quoten:AB schreef:Iemand moet gewoon eens met hartslagmeter of wattagemeter op een windstille dag op een glad asfaltparcour van ca 10km verschillende bandjes testen. Ben je van al het gespeculeer af. Kan iemand even Op Pad mailen.
Opvallend zijn de relatief lage rolweerstand voor De Marathon Plus en de Marathon. Dit zijn banden met een dikke antileklaag. Veel fietsers denken daardoor dat deze banden zwaar zullen rollen. Dat blijkt niet uit de test.