Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring en rolweerstand metingen Marathon Supreme 2016 - Forum Wereldfietser

Ervaring en rolweerstand metingen Marathon Supreme 2016

Ik deel mij eerste indruk met de nieuwe Schwalbe marathon supreme 2016. Ik fiets al 2 manden – ong. 2000km. Maat 42x700C
De naam is verwarrend. De rubber compund is verandered - hetzelfde als race banden Schwalbe One en vergelijkbaar met Continental black chilly componund and Vittoria grafene en specialized xxxx –allemaal racebanden. Dit is de eerste tour band met soortgelijk rubber mengsel. Profiel is ook veranderd. Hoogwaarschijnlijk karkas is ook veranderd??? Volgens Conti ontwikkelaars van GP 4000S – het nieuwe mengsel vereist een nieuw karkas. Trouwens de Conti GP4000S ontwikkelaars zijn naar Specialized gegaan
Met een zin - Ik ben helemaal tevreden – comfort, grip op verharde wegen, rolt naar mijn mening goed. Voor review liefhebbers –

http://www.bicyclerollingresistance.com ... preme-2016

Review komt overheen met mijn ervaring. Ik rij met bandenspanning tussen 5 en 6 bar

PS: Ik heb geen aandelen bij Schwalbe en ik heb geen zin om niet constructieve discussie over rolweerstand metingen te maken.
Het eerste dat ik op de site zie is een foto van een band die kennelijk op een traanplaat rolt.
Wielrenners in een droomwereld fietsen uitsluitend op vlak asfalt. De werkelijkheid heeft hier niet zo veel mee te maken.
Doei!
10000 km met de Almotion banden gereden en nu zo'n 5000 met de Marathon Supreme's het zijn dan wel de 2015 banden maar als deze op zijn heb ik geen twijffel dan koop ik de nieuwe Supreme banden. Belangrijkste reden voor mij is dat de Supreme banden meer ontspannen rijden zal wel komen omdat de compount iets zachter is.
Dat is ons ook overkomen. Andere banden op de fiets en het rolt anders.
Ik denk dat je beter Wim Schermer je bandentesten uit kan laten voeren,
http://wimschermer.blogspot.nl/search/label/bandentest Die is onafhankelijker en uitgebreider met zijn testen. Al zal hij niet snel 700c banden testen.
Miro, dank voor je test. Hoe zit het met de wang van de nieuwe Supremes? De wang van de 2015 Supreme is dunner dan die van de AlMotion of Mondial. En zeker bij slecht wegdek kan dat een nadeel zijn

Bij mijn laatste tocht (Panama, Costa Rica en Nicaragua) scheurde de wang door scherpe keien. Gelukkig heb ik altijd buitenbandplakkers in mijn fietstassen.

Ik reed overigens op de 2015 Supremes en heb ze nog niet vergeleken met de nieuwe. (ook al zou ik dat vanuit mijn professie wel moeten doen :oops: )

Groet,

Eric

Afbeelding
Wij hebben ook een wang van een supreme gesloopt binnen 5000 km, maar of dat constructie of mishandeling was durf ik niet te zeggen. Mijn vrouw laadt zeer regelmatig bijna 150kg op die fiets (twee kids+booddschappen+zijzelf), en ddat is wel zwaar op de onderdelen.

Ik zelf heb nu bijna 10k zonder issues met de supremes gereden dus ik heb zelf wat meer mazzel gehad.
Ik kan niet de absoluut warde van de wanden geven maar de ze zijn dun. Zelf “DENK IK/niet gemeten” dunner dan 2015 model.
Mij ervaring is dat Schwalbe Racer en Supreme hebben dunne wanden. Een dunne wand bied lagere roolweerstand en comfort maar ook problemen zoals jij zeg. Trouwens Schwalbe Racer Evo is niet meer leverbaar in 2016 – performance line nog wel.

Arno van
http://www.bicyclerollingresistance.com ... preme-2016
heeft de absoluut waardes.

Total Tire Thickness Sidewall 0.70 mm

Hij kwantificeert ook de lekbestandheid.

Puncture Resistance Test Results

Puncture Resistance Test Result (higher is better)

Puncture Resistance Tread 15
Puncture Resistance Sidewall 4
Puncture Factor Tread * 75
Puncture Factor Sidewall * 3

Arno gebruikt de huidige “State of the art” test methodes.

Continental / Michelin en Schwalbe gebruiken soort gelijk methodes in hun R&D afdeling. – zoals rolweerstand en lekbestandheid

Qua ervaring met Supreme/Racers- ben ik niet representatief.
Als een wielrenner ben ik altijd zuinig met de dunne wanden.
De 2015 supremes gaan (behalve die ene wang) best lang mee. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat met een zachtere compound, normaal gesproken slijt dat dan ook weer harder.
loknor schreef:Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat met een zachtere compound, normaal gesproken slijt dat dan ook weer harder.
Geen ervaring. na 2000km kan ik nog niks zeggen.
In teorie "One star compaund" is hetzelfde als compound in raceband Schalbe One 23/25mm 700C - en daar gaat lang mee.
De legendarische race clincher Continental GP4000s was het eerste met dat soort nono-particle rubber. GP400S was/is een benchmark clincher band in amateur wielrenner wereld voor laste 10jaar.
Dan kwam Shwalbe One, dan Vittora Graphene en Michelen is het lasts.
Marathon almotion was de eerste tourband met nano-compound.

BTW: Vittora Graphene banden zijn naar aanbiedeing bij rose. Test dagen - https://www.rosebikes.nl/vittoriagraphene

volgens mij Continental Balck Chilly Compound, Schalbe One star compound en Vittoria Graphene is hetzelfde material. Oooo ja Specialized maak ook zoits band - Continental top-onwikelars zijn naar Specialized gegaan.
Jep gp4000s is bij mij achter ook 4-5000km en dat zijn deels wedstrijdkilometers (dan wordt er wat wilder geremd/bochten genomen). Voor haal ik al snel het dubbele. Maar ik ben niet zo zwaar, dus dat telt ook wel mee.

Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.
Wij rijden al 'n tijdje op Kojak's met de tandem. Iemand een idee waar deze in de ranglijst in passen?
Nog wat kilometers verder. In tussentijd even gereden met Almotion 40x622.
Op verharde wegen zijn
#1 Supreme 2016 not-tubeless 42x622 – duidelijke winner. Rolt goed, soepel/comfortabel op kasseien, ight/447gr/, Uitstekend grip. Echt gemeten 40mm breed 40mm hoog.

#2 Greenguard 40cx622 – Roolt goed, slecht grip bij rechtdoor en goed grip bij de bochten. Goedkoop, duurzam,lekbestandig

#3 Almotion 2015 nontubeless– de slechte van allemaal. Positief – uitstekend rijkomfoort/evengoed als Supreme 2016. Negatief – Duidelijk meer rolweerstand dan Greenguard en Supreme op asfalt
Neutraal – grip rechtdoor en bochten. Redelijk goede rolweerstand op kasseien. Kortom een mooie bejaarden band.

Mij keuze – #1. Supreme/Racer #2. Greenguird #3. Almotion als ik alweer aanbieding vind /25 euro/

Let op Supreme 2016 is totaal andere band dan de oude Supreme!
Afgelopen zaterdag ook de 2016 Supremes gemonteerd. Eerste ervaringen vangen op klinkerwegen nog meer trillingen op, rijden geruisloos en de rolweerstand is ietjes lager dan het oude model, kortom een aanrader voor wie veel op verharde wegen rijdt.
Leon schreef:
Het eerste dat ik op de site zie is een foto van een band die kennelijk op een traanplaat rolt.
Wielrenners in een droomwereld fietsen uitsluitend op vlak asfalt. De werkelijkheid heeft hier niet zo veel mee te maken.
Doei!
Het zou idd beter zijn om die rol te tegelen, stukje kassei erin enz. :D
Je moet toch op een bepaalde manier vergelijken, ook al zit ie er ten opzichte van de werkelijkheid naast omdat daar hobbels zijn, je hebt nu wel een idee hoe ze zich verhouden tov elkaar.
rogierbloem schreef:Wij rijden al 'n tijdje op Kojak's met de tandem. Iemand een idee waar deze in de ranglijst in passen?
In de ranglijst van de Fietsersbond van enkele jaren terug (laatste update 08-12-14) heeft de Kojak (35-622) 13% meer weerstand dan de Vittoria Voyager Hyper folding (37-622). Dat is minder goed dan de Racer, Marathon (7%) en de Big Apple (3%). Ik rij zelf o.m. ook met de Kojak 50-559: heeft wel een geweldige grip, dat is ook wat waard. En lekke banden, verrassenderwijs, blijven ook uit.
sjefke schreef:
rogierbloem schreef:Wij rijden al 'n tijdje op Kojak's met de tandem. Iemand een idee waar deze in de ranglijst in passen?
In de ranglijst van de Fietsersbond van enkele jaren terug heeft de Kojak (35-622) 13% meer weerstand dan de Vittoria Voyager Hyper folding (37-622). Dat is minder goed dan de Racer, Marathon (7%) en de Big Apple (3%). Ik rij zelf o.m. ook met de Kojak 50-559: heeft wel een geweldige grip, dat is ook wat waard. En lekke banden, verrassenderwijs, blijven ook uit.
Zodra, de eerste lekke band als gevolg van slijtage van het loopvlak (niet een zelden voorkomende glassplinter of spijker) zich heeft voorgedaan wordt het echter wel tijd de band te vervangen, tenzij je vaker de band wil plakken. Verder inderdaad een prima band, jammer genoeg niet voorzien van een reflectiering. (je hebt er trouwens ook een vouwversie van (handig als de oude band echt op is onderweg)
Ik heb nu recent 2 fietsen ontdaan van 50-622 banden (cst zeppelin) die echt als door de modder fietsten, omdat het stadsfietsen zijn, 'normale' maat Marathon Plus erop en een deel is al opgelost (nexus 7 nog lozen). Ik snap de dikke banden hype niet en de meesten hier fietsen volgens mij 37-42mm van verschillende merken, als ik naar de rolweerstandmetingen kijk, klopt dat niet met mijn gevoel van 'door de modder fietsen'. Bandenspanning meestal 1 bar onder max.
Shadow schreef: Het zou idd beter zijn om die rol te tegelen, stukje kassei erin enz. :D
Je moet toch op een bepaalde manier vergelijken, ook al zit ie er ten opzichte van de werkelijkheid naast omdat daar hobbels zijn, je hebt nu wel een idee hoe ze zich verhouden tov elkaar.
Dan ga je er (volgens mij onterecht en zonder onderbouwing) vanuit dat de verschillen in rolweerstand zich op 'echt wegdek' op dezelfde manier verhouden als op een gladde metalen rol.

Fietsen in los zand is een extreem voorbeeld van een situatie dat een brede band met lage druk fundamenteel anders zal scoren in een weerstandtest op een metalen rol dan in werkelijkheid.
En een velg zonder band zal ook zeer goed scoren in een weerstandtest op een metalen rol.

Renaat
Daar zeg je iets :?
Nu fiets ik eigenlijk 95% verhard en ga ik na de Marathon Plus die er nu op zitten de Supreme eens proberen...