Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langdurige Ketting/cassette/kettingblad test - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Langdurige Ketting/cassette/kettingblad test

157 berichten
Leon schreef:
RonaldvdBoon schreef:Het is een kosten plaatje.
Gebruik je 3 kettingen en 1 cassette dan kost mij dat +/- 135 euro. En rij ik daarmee meer dan 15000km.
Ga ik met 1 ketting en 1 cassette rijden en rij dan bijv. maar 5000km kost me dat 85,- euro. en per 15000km 255 euro.

Is toch een leuke kosten besparing vind ik.
Dat verklaat wel wat.
Ik heb de afgelopen 25 jaar aardig wat verschillende types kettingen geprobeerd en op een slechte uitzondering na nauwelijks een verschil in kettingen kunnen ontdekken.
Meer dan 15 euro voor een ketting geef ik dan ook niet uit. Na zo'n 1500 à 3000 km zegt mijn rohloffkaliber dat het einde nadert en gaat er een nieuwe op. Ondertussen druppel ik er af en toe wat olie op. Schoonmaken van een ketting van 15 euro ... echt niet!
Met de cassette (8sp 20 euro) doe ik zo 5000 à 10.000 km, met de voorbladen (Alivio, 45 euro met trapas erbij) 15.000 km.
Leon

(edit: woord vergeten..)
Goed punt. Ik verwacht ook niet dat de enne ketting beter is dan de ander.
En ik sleutel graag tijdens mijn pauze aan mijn fiets. Leuke hobby vind ik.
Dus vind het niet er om de boel een beetje schoon te houden.
_Peter_ schreef:Precies Leon, en tijd is ook niet gratis. Een voordeel wat ik heb is dat ik betaald wordt om naar de baas te trappen, zij het in mijn eigen tijd, al is dat laatste ook wel eens anders geweest.
Helemaal mee eens, ik krijg ook een reiskosten vergoeding. Ben ik zeer blij mee.
Maar zoals ik al schreef, ik hou van sleutelen :D
den boete schreef:Interessant om lezen, toch een kleine bemerking.
Tot nog toe gaat iedereen er van uit dat kettingen van een bepaald merk en type een constante kwaliteit hebben.
De producenten van kettingen nemen echter zo weinig staal af, dat zij niet rechtstreeks bij de staalfabrikant kunnen kopen, maar aangewezen zijn op zogenaamde 'steel service centra'.
Het staal dat hen wordt aangeleverd verschilt in de tijd licht in mechanische eigenschappen en in dikte.
Door dit gegeven kan het zijn dat vandaag Miche als beste uit een test komt, maar volgende week met een identieke test KMC of Shimano de winnaar is.

Ter info : ik werk op de kwaliteitsdienst van een staalbedrijf.
Goed punt, ik denk dat de een niet onder doet voor de ander. Maar de rest van de consument ziet dat wel zo.

Bedankt voor je toevoeging.
miro schreef:Pet af.
na 2x34km/forenzen heb ik geen zin om een ketting/fiets schoonmaken.

Een vraag - waarom test je met een Dura ace cassette - Dura ace 9000 cassette is met Titanium cogs.


Persoonlijk - heb ik hetzelfde ervaring als Leo. Ontelbare kettingen en tandwielen op forensfiets. Mooi weer race en vakantie fiets is een ander verhaal.

Op mijn forensfiets zit ik naar de andere kant van spectrum - Shimano nexus/SA tandwiel - 1,5...2 euro. Ketting 10...20euro. Voor winterseizoen – meest tevreden van een moderne kettingkast zoals hesling/Idworx delgado - het tandborsteljes zorgen voor schoonmaken tijden het rijden.

Over de ketting schoonmaken - Ik ben supporter van Sheldon Brown. Ketting onderhoud is een religieuze vraag.
In mij belevingswerld geloof/kerk - er ik niks beter dan originele vet. Een volledig schoonmaken van een ketting is lastig. Meer mensen komen met een schoon ketting bij mij, dan doe ik de ketting in ultasonic bak+ detergent. - er komt nog aardig wat zwart van binnen. Dan nog een keer met verse detergen. Mij conclusie is zelf met apparatuur die ik heb, krijg ik een ketting nooit schoon. Altijd blijf iets binnen. Dus over de levensduur twijfel ik wat is beter – een vuile niet onderhouden ketting of een perfect schone ketting van buiten. Dus open voor verse stof naar binnen :-)
Qua schakelcomfort efficiëntie en geluid een schone ketting is beter
Verschillende kerken verschillende meningen 



success
Bedankt voor je opmerkingen, ik zal me er is op inlezen.
Uiteraard krijg je een ketting nooit helemaal schoon. Maar als maar het meeste vuil dat in contact komt met een kransje/tandwiel weg is.

Ik gebruik een Dura ace omdat ik hem voor een redelijke prijs kon kopen.
RonaldvdBoon schreef:Uiteraard krijg je een ketting nooit helemaal schoon. Maar als maar het meeste vuil dat in contact komt met een kransje/tandwiel weg is.
Het rare is dat het meeste vuil helemaal niet in contact komt met kransjes en tandwielen. Het zijn namelijk (vrijwel) alleen de rollen van de ketting die in aanraking komen met kransjes en tandwielen, en die zijn messtal gewon schoon. Ook is het alleen de rommel die op de slijtvlakken binnenin de ketting zit die in metaal-metaal-contact komen.
In die zin is rommel aan de buitenkant van de ketting juist gunstig: de rommel die je ziet is nu eenmaal rommel die *niet* meedoet aan de slijtage.

Slijtagemetingen zijn een waar wespennest aan factoren.

Leon
Tegenwoordig bestaan deze meters.De kracht, je vermogen, die op de ketting wordt uitgeoefend krijg je in grafiekjes zien. De kracht die op een ketting wordt uitgeoefend zal ook van invloed zijn op de slijtage. :wink:
Je verhaal is duidelijk. Je uitvindingen zij zeker interessant voor grote groep van mensen.
De groep van MTB en race fietsers met een ovaal ring en titanium cassettes XTR/Dura ace is enorm groot. Ze zou zeker kiezen van je oplossing – een cassette/ovaal ring + meerdere kettingen.

PS: Ik woon vlakbij Loonse en drunnense duinen – weekenden zie ik vaak /en veel/ zulke technische vonders – Carbon/ titanium/magnsium aero/ultalight frames. Carbon wielen, ovaal kettingrings, titanium cassettes en DI2 shifters.

Maar vandaag heb ik allen scholieren gezien.
Deep respect van je –
1. Jij fiets met een dure group in alle weersomstandigheden.
2. Jij besteed tijd om schoon te maken – een pro rijder heeft mechanicus en ontelbaar reserve onderdelen.

@ Leo – Ik ben eens met je. Maar Ik respeekteer van meeing van andere. Ik weet het wel dat kettigonderhout is religie

@ Wim – ketting krachten zijn minimaal. Een ketting slijt wel maar rekt niet. Uitreken is gevolg van slijten.
miro schreef:@ LeoN – Ik ben eens met je. Maar Ik respeekteer van meeing van andere. Ik weet het wel dat kettigonderhout is religie
Religie begint waar kennis eindigt.
Leon schreef:
RonaldvdBoon schreef:Uiteraard krijg je een ketting nooit helemaal schoon. Maar als maar het meeste vuil dat in contact komt met een kransje/tandwiel weg is.
Het rare is dat het meeste vuil helemaal niet in contact komt met kransjes en tandwielen. Het zijn namelijk (vrijwel) alleen de rollen van de ketting die in aanraking komen met kransjes en tandwielen, en die zijn messtal gewon schoon. Ook is het alleen de rommel die op de slijtvlakken binnenin de ketting zit die in metaal-metaal-contact komen.
In die zin is rommel aan de buitenkant van de ketting juist gunstig: de rommel die je ziet is nu eenmaal rommel die *niet* meedoet aan de slijtage.

Slijtagemetingen zijn een waar wespennest aan factoren.

Leon
Bedankt voor een heldere uitleg, leer ik weer van :D

Mee eens, maar in ieder geval is er een kleine vorm van controle op deze manier.
miro schreef:Je verhaal is duidelijk. Je uitvindingen zij zeker interessant voor grote groep van mensen.
De groep van MTB en race fietsers met een ovaal ring en titanium cassettes XTR/Dura ace is enorm groot. Ze zou zeker kiezen van je oplossing – een cassette/ovaal ring + meerdere kettingen.

PS: Ik woon vlakbij Loonse en drunnense duinen – weekenden zie ik vaak /en veel/ zulke technische vonders – Carbon/ titanium/magnsium aero/ultalight frames. Carbon wielen, ovaal kettingrings, titanium cassettes en DI2 shifters.

Maar vandaag heb ik allen scholieren gezien.
Deep respect van je –
1. Jij fiets met een dure group in alle weersomstandigheden.
2. Jij besteed tijd om schoon te maken – een pro rijder heeft mechanicus en ontelbaar reserve onderdelen.

@ Leo – Ik ben eens met je. Maar Ik respeekteer van meeing van andere. Ik weet het wel dat kettigonderhout is religie

@ Wim – ketting krachten zijn minimaal. Een ketting slijt wel maar rekt niet. Uitreken is gevolg van slijten.
Ik hou ook gewoon van leuke spullen op mijn fietsen.
Mijn MTB waar ik de bossen mee afrag heeft ook een Dura Ace cassette en Oval kettingblad, en rijd super lekker.

Leuk om bij de Loonse en drunnense duinen in de buurt te wonen. Ben jaloers.
Prachtig gebied, kom er graag maar is al weer lang geleden. Helaas
Probeer me te overtuigen, is de belasting van de ketting laag zullen de rollen en tanden net zo hard slijten als een ketting die zwaar wordt belast.
Uitrekken helemaal eens. Had moeten staan een ketting wordt langer door slijtage.
WimB schreef:Probeer me te overtuigen, is de belasting van de ketting laag zullen de rollen en tanden net zo hard slijten als een ketting die zwaar wordt belast.
Uitrekken helemaal eens. Had moeten staan een ketting wordt langer door slijtage.
Voorbeelden van mid belast kettingen
- Harley Davidson – oil bad chain 100PK++ levensduur 100,000mile==170,000km
- High end cars e.g. BMW, Volvo kiezen voor ketting aangedreven nokkenas = levensduur 300,000km++
Zwaar belaste kettingen
- Industrie en mine toepassingen – 24h/7day werking voor 1 jaar.
Laag belasting
- Cristopher Frome = 450W gedurende 1uur = , 20,000km/jaar, relatief dikke 11speed ketting.
- Keukenmixer – 400W af en toe lopen, toch meer dan jij fiets. Klein plastic onderdelen.
-
Leon schreef:
miro schreef:@ LeoN – Ik ben eens met je. Maar Ik respeekteer van meeing van andere. Ik weet het wel dat kettigonderhout is religie
Religie begint waar kennis eindigt.
Ik stem voor
Fiets ketting slijtage = 10% kennis + 90% religie

Wat denk jij, kom ik in de buurt?
WimB schreef:Probeer me te overtuigen, is de belasting van de ketting laag zullen de rollen en tanden net zo hard slijten als een ketting die zwaar wordt belast.
Basisuitgangspunt in de tribologie (slijtageleer) is dat de slijtage evenredig is met de afgelegde ("schuur")afstand en met de uitgeoefende normaalkracht.
Daarna is er maar één ding zeker en dat is dat alles onzeker is.
Dus je zou in bepaalde omstandigheden gelijk kunnen hebben, maar dat is wel extreem.
Nog een extreem scenario: Als de slijtage bijvoorbeeld bestaat uit het aangroeien van een corrosielaag gedurende stilstand en het daarna gedurende kortdurend gebruik wegvegen van die laag, dan is de slijtage afhankelijk van de tijd in plaats van de kilometers. Of als die laag een maximum dikte heeft dan is de slijtage evenredig met het aantal fietsritjes in plaats van met kilometers of tijd.

Je kunt daar een stroomschema van maken, maar alle pijltjes komen altijd uit bij het vakje "In de slijtageleer is niets zeker, begin bij Start" :D
Leon schreef:
WimB schreef:Probeer me te overtuigen, is de belasting van de ketting laag zullen de rollen en tanden net zo hard slijten als een ketting die zwaar wordt belast.
Basisuitgangspunt in de tribologie (slijtageleer) is dat de slijtage evenredig is met de afgelegde ("schuur")afstand en met de uitgeoefende normaalkracht.
Daarna is er maar één ding zeker en dat is dat alles onzeker is.
Dus je zou in bepaalde omstandigheden gelijk kunnen hebben, maar dat is wel extreem.
Nog een extreem scenario: Als de slijtage bijvoorbeeld bestaat uit het aangroeien van een corrosielaag gedurende stilstand en het daarna gedurende kortdurend gebruik wegvegen van die laag, dan is de slijtage afhankelijk van de tijd in plaats van de kilometers. Of als die laag een maximum dikte heeft dan is de slijtage evenredig met het aantal fietsritjes in plaats van met kilometers of tijd.

Je kunt daar een stroomschema van maken, maar alle pijltjes komen altijd uit bij het vakje "In de slijtageleer is niets zeker, begin bij Start" :D
lol :D
Hallo,

Interessant om het verloop, onderhoud en vooral de levensduur van de diverse materialen te volgen.
Momenteel fiets ik ongeveer 3 à 4 maal per week woon-,werkverkeer (enkel 22 km) en dit met een omgevormde MTB.
De fiets is uitgerust met een triple vooraan en dit in combinatie van een 9 speed achteraan, shimano XT.
Ik denk om de fiets om te vormen tot een 1 maal 9 , welk type cranckstel raden jullie me aan.

Sportieve groeten,
[quote]Hallo,

Interessant om het verloop, onderhoud en vooral de levensduur van de diverse materialen te volgen.
Momenteel fiets ik ongeveer 3 à 4 maal per week woon-,werkverkeer (enkel 22 km) en dit met een omgevormde MTB.
De fiets is uitgerust met een triple vooraan en dit in combinatie van een 9 speed achteraan, shimano XT.
Ik denk om de fiets om te vormen tot een 1 maal 9 , welk type cranckstel raden jullie me aan.

Sportieve groeten,[/quote]

Ikzelf gebruik een triple crankset van XT.
BCD104 steek en daarvoor kan je veel 1x narrow wide ketting bladen vinden. De Wolftooth is wel de betere die ik heb gebruikt tot nu toe. En ik heb al meerdere merken gehad.

In princiepe is en crankstel met losse bladen om te bouwen. Zet het enkele blad wel in de middelste positie voor een mooie ketting loop
welke is jouw favorite ketting? zelfs niet van deze test.

Over 1 mand moet ik alweer een ketting/tandwiel wisselen.
woestijn5 schreef:De fiets is uitgerust met een triple vooraan en dit in combinatie van een 9 speed achteraan, shimano XT. Ik denk om de fiets om te vormen tot een 1 maal 9 , welk type cranKstel raden jullie me aan.
Hetzelfde en behoud van de voorderailleur (kan wel zonder kabel) en een TA single blad op de middenpositie of een narrow-wide blad op de middenpositie zonder voorderailleur.