Reizen is op zoek gaan naar het onbekende en als Wereldfietser laat ik me graag verrassen en neem de teleurstellingen op de koop toe. Ofwel, ik ben het in de praktijk gaan uitzoeken. Hoewel....? Gran Canaria zou de meeste mogelijkheden bieden. Maar allemachtig, in Las palmas zonk de moed me accuut in de schoenen. Wat een dramastad! Men is er in niet ingesteld op reizigers, op de rest van het eiland overigens ook niet. Wel op toeristen uiteraard, maar in dat circuit weiger ik mij te begeven. Er schijnen trips per boot naar Marokko te worden georganiseerd. Maar welk reisbureau je ook binnenstapt, men weet er van niets, laat staan dat ze je kunnen vertellen of je enkele reis met fiets die kant op kan. De toeristeninfo was op z'n Spaans gewoon dicht, en later terugkomen wanneer het hen eens uit komt, nou nee dank. Pfff. Wegwezen!
De enige reden dat er geen veerdiensten zijn is heel simpel: Er is tot nog toe onvoldoende belangstelling voor. Politieke problemen zoals gesuggereerd zijn er niet (meer) tussen Spanje en Marokko. Een vliegverbinding is er wel: Binter Canarias onderhoudt een wekelijkse dienst op Laayoune. Zie
www.binternet.com
Plaats is er altijd, ook voor de fiets, het vliegtuig waar ik mee ging was voor 80% leeg!!
Vliegen is wat mij betreft geen reizen en voor degene die dat met mij eens zijn is er wel hoop. In Marokko heb ik mij laten vertellen dat er zeer binnenkort een veerdienst komt. Vanuit Tarfaya. Naar welk eiland wiste de beste man die het in de krant gelezen had, mij niet te vertellen. Als ik meer weet zal ik het melden.