Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht van drie weken - Forum Wereldfietser

Fietstocht van drie weken

Dag Forum leden,

Ik heb drie weken vrij in april en wil mijzelf uitdagen op de fiets. ik heb nu het idee om naar Kroatië te vliegen en vanuit daar via de alpen naar Nederland terug te fietsen.

Ik train en koers regelmatig (7000 k/pj). Echter heb ik hier geen ervaring mee, en wil het mezelf niet te makkelijk maken maar het ook niet onderschatten.

Dus mijn vraag.. A) is mijn plan haalbaar en aan te raden. B) Wie weet een uitdagende route van Kroatie naar Nederland voor 3 weken.

Groetjes Gerben
Zagreb-Utrecht is 1300 kilometer met de auto, fietsend dus meer dan 1600 km. Oftewel 100 km per dag met een paar rustdagen. Dat is haalbaar voor de geoefende vakantiefietser, maar wel uitdagend. Let hierbij wel op dat elke dag fietsen met bagage iets anders is dan in het weekend met de racefiets een lange tocht maken. Nadeel van de route is dat je begint met heuvelachtig/bergachtig gebied; De eerste dagen is het vaak nog in het ritme komen en de conditie op het juiste niveau krijgen.

Ga je kamperen of in hotels overnachten? Kamperend is het uitdagender dan elke nacht in een hotel.

Er zijn vele routes, kijk bv. op europafietsers.nl voor veel lange afstandsroutes.
Vraag is waar in Kroatië, Zagreb, Osijek, Split, Pula of Dubrovnik? Nogal een verschil in afstand en een te bepalen route. Als je gaat houdt er dan rekening mee dat veel campings nog dicht zijn en ook hotelletjes en pensions zijn nog niet massaal open. Verder is het best mogelijk dat als je de alpen over wilt steken er een pas nog dicht zit. Op basis van je vertrekpunt kun je google maps best een paar suggesties laten doen op basis waarvan je zelf een plan trekt (fietsroutes worden in NL, DE en A getoond niet in SLO en HR).
Anderen kunnen onmogelijk bepalen wat voor jou uitdagend is. "Uitdagend" ligt namelijk op de grens van wat je (lichamelijk, geestelijk en qua rijtechniek) wel en niet aankan. Zelf weet je het beste waar die grens ligt. Voor mij bijvoorbeeld is alleen een tocht over onverharde wegen en paden door het hooggebergte nog uitdagend, terwijl anderen al een hele kluif hebben aan een tochtje langs de Rijn.

De meest uitdagende optie om van Zagreb terug te komen naar Nederland is offroad door achtereenvolgens de Alpen. de Jura, de Vogezen en de Ardennen/Eifel, om via Zuid-Limburg terug te keren in ons vlakke kikkerlandje. Maar dat is wellicht iets te hoog gegrepen en dat ga je ook zeker niet redden in drie weken...
@ Gep

Naast de site van de Europafietsers kun je ook ideeën opdoen via de sites van Paul Benjaminse (http://www.cyclingeurope.nl/gidsen.php) en Hans Reitsma (http://www.reitsmaroutes.nl/).
Je kunt prima verschillende routes combineren tot een mooie tocht van zuid naar noord.

Wat jij per dag aan kilometers kunt wegtrappen is door een ander moeilijk te bepalen.
Ben je goed getraind dan zal gemiddeld 100 - 120 km per dag geen probleem mogen zijn.

Jan