Additionally, paste this code immediately after the opening tag: donsjas op de fiets in alaska en de rockies??? - Forum Wereldfietser

donsjas op de fiets in alaska en de rockies???

Ik zit nog een beetje met een dilemma wat voor jas ik nu mee ga nemen naar alaska en de rockies. Een donsjas is lekker warm en voelt lekker aan, maar is die ideaal om te fietsen ? Ik weet dat hij niet echt nat mag worden, maar dat valt op te lossen door er een gore-tex jasje overaan te doen als het regent. In dit geval ben ik ervan af met enkel die donsjas te kopen; fleece en thermo-ondergoed heb ik.
Of zou een dure softshell in combinatie met thermo ondergoed, een fleece en een gore texregenjasje ook voldoende bescherming bieden ?
Natuurlijk ken ik het laagjes-principe, maar ik blijf me afvragen of dat op koude dagen / grote hoogtes en tijdens afdalingen voldoende zal zijn....
en is die dunne gore-tex jas dan voldoende, of moet daar dan best een dikkere gore-tex voor in de plaats komen ..... ?
alle advies uitermate geaprecieerd.

Koenie
Ik heb tussen kerst en oud en nieuw een rondje ijsselmeer gefietst. het was toen best koud; volgens mij een graad of 4 onder nul. afgezien van mijn voeten (in de voorbereiding heb ik daar geen aandacht aan gegeven; ik moet toegeven dat ik er gewoon niet aan gedacht heb) heb ik het absoluut niet koud gehad.
1. craft onderhemd
2. een dunne fleece
3. jeantex T3000 (ala gore tex) (regen)jas die voorzien is van een dunne fleece bodywarmer (kan je er ook uithalen als het moet).
zolang je in beweging bent gaat alles prima, een korte stop is ook geen probleem. pas als je langer stil staat ga je het koud krijgen.
Eerlijk gezegd lijkt een donsjas mij te warm.
Besteed vooral veel aandacht aan je voeten want die koelen erg snel af. Ik heb erg veel gelopen om het bloed weer een beetje door mijn voeten te laten stromen. Kijk ook eens op www.icebike.org.
Neem 2 paar handschoenen mee; het is erg prettig om die halverwege de fietsafstand te kunnen wisselen om dat ze toch nat worden van het zweten. ik fietste met dunne binnen en gewone buitenhandschoenen wat ik als zeer prettig heb ervaren
Succes

Hangt er wel vanaf wanneer je naar het noorden gaat, lijkt me. Ik ben deze januari in Canada geweest, en dat was knap koud. Mijn goretex jack met ingeritst fleece was niet echt warm genoeg. Het was maar voor kort, en alleen in zakenhotels etc, dus het gaf allemaal niet zo, maar als het echt menens wordt zou ik zeker iets van dons willen hebben. Je kunt misschien een dons bodywarmer kopen en onder een goretex jack met fleece dragen. Dan kun je wat varieren.
Wim

Misschien is het interessant voor je om eens naar de Icebreaker jassen te kijken. Naar wat ik overal lees, is hun Merino-wol zeer goed in het isoleren van lichaamstemperatuur.

Gr. Marco

mmm, ik weet niet hoe het zit met fietsen in de kou (mijn grootste probleem daar is een bevroren ga..., euh, zitvlak :) ). Maar bij het wandelen is het zo dat je best een systeem voorziet van lagen (zoals al gezegd), meer bepaald:
-In geval van zeker constant droog weer, beneden 0, neem een donsjas. en draag hierover een pac-lite.
-Als je in een wisselend klimaat rijdt, waar er nogal wat vochtophoping kan ontstaan in het dons (zweet, regen, mist), hou je de donsvest voor tijdens de pauzes. Er bestaan zeer compacte donsjassen, die je kan opproppen. Voor tijdens het fietsen zelf zou ik gaan voor een softshell met goretex in en voldoende verluchtingsgaten, daaronder een polartec 200, daaronder een polartec 100, daaronder een thermisch onderhemd. Voor de benen een paclite broek met eronder een fleece broek. Door de vele lagen kan je makkelijk wisselen ifv de temp.