Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht veldbed - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht veldbed

Ik ben op zoek naar een comfortabele manier van slapen (voor zover mogelijk) in de tent. Momenteel gebruik ik de Exped synmat UL7, maar heb veel last van mijn rug en stramme spieren. Nu zag ik de lite cot van Helinox, en de luxury ultralite cot van Thermarest. Beiden lijken me erg comfortabel. Prijzig ook, maar dat zou ik ervoor over hebben.
Iemand ervaring met een lichtgewicht veldbed zoals deze?
Bol schreef:Ik ben op zoek naar een comfortabele manier van slapen (voor zover mogelijk) in de tent. Momenteel gebruik ik de Exped synmat UL7, maar heb veel last van mijn rug en stramme spieren. Nu zag ik de lite cot van Helinox, en de luxury ultralite cot van Thermarest. Beiden lijken me erg comfortabel. Prijzig ook, maar dat zou ik ervoor over hebben.
Geen ervaring. Maar heb je als een geprobeerd om (gewoon in huis) op een niet-lichtgewicht veldbed te slapen? En biedt dat wel het nodige comfort?

Heb je enig idee wat de oorzaak is van de last die je van je rug hebt en de stramme spieren? Want als je dat niet hebt dan is het maar de vraag of een (lichtgewicht) veldbed het nodige comfort zal bieden.

Renaat
Ik heb de oerversie van het Helinox veldbed en die bevalt prima. Er bestaat ook een Chinese kopie die veel minder kost. Of die van een fatsoenlijke kwaliteit is weet ik niet.

[Edit] Deze bedoel ik dus: http://nl.aliexpress.com/item/Super-str ... 79860.html

[Edit2] Dit bed is overal en nergens te vinden als BRS MC1
Zijdelingse opmerking: Bij kou heeft een slaapmatje een isolerende werking. Kou uit de grond wordt dus grotendeels tegengehouden. Bij een veldbed lig je weliswaar boven de grond maar het zal je nog verbazen hoeveel kou uit de grond doorstraalt naar je ongeisoleerde ligbed. Je zult dus denk ik extra isolatie mee moeten nemen om op te liggen.
sonti schreef:Zijdelingse opmerking: Bij kou heeft een slaapmatje een isolerende werking. Kou uit de grond wordt dus grotendeels tegengehouden. Bij een veldbed lig je weliswaar boven de grond maar het zal je nog verbazen hoeveel kou uit de grond doorstraalt naar je ongeisoleerde ligbed. Je zult dus denk ik extra isolatie mee moeten nemen om op te liggen.

Klopt helemaal. Daarom heb ik er een dun schuimrubberen matrasje bij. In de zomer is het daarentegen een voordeel. Op een vochtige ondergrond is een voordeel dat de onderkant droog blijft.
Je tent wordt van een veldbed wel lager en het rondscharrelen tijdens het omkleden, zoeken en inpakken van spullen (bv als het regent) wordt vast ook niet gemakkelijker.
Leon schreef:Je tent wordt van een veldbed wel lager en het rondscharrelen tijdens het omkleden, zoeken en inpakken van spullen (bv als het regent) wordt vast ook niet gemakkelijker.

Hangt er een beetje vanaf wat voor veldbed je neemt. Een klassiek veldbed kan wel 40-50 cm hoog zijn. Ik neem aan dat de TS een lichtgewicht bed overweegt.

Afbeelding

Deze is 12 cm hoog. Exped matten zijn er in diktes tot 7 en 9 cm; het hoogteverschil met deze matten is maar enkele centimeters.
SanderNL schreef:
Leon schreef:Je tent wordt van een veldbed wel lager en het rondscharrelen tijdens het omkleden, zoeken en inpakken van spullen (bv als het regent) wordt vast ook niet gemakkelijker.

Hangt er een beetje vanaf wat voor veldbed je neemt. Een klassiek veldbed kan wel 40-50 cm hoog zijn. Ik neem aan dat de TS een lichtgewicht bed overweegt.

Deze is 12 cm hoog. Exped matten zijn er in diktes tot 7 en 9 cm; het hoogteverschil met deze matten is maar enkele centimeters.
TW wil inderdaad een lichtgewicht veldbedje zeggen. Maar in veel gevallen zal je dan nog extra isolatie nodig hebben om zo'n veldbedje comfortabel genoeg te maken en dat maakt toch weer enkele cm verschil.
En soms maakt enkele cm weer het verschil tussen recht kunnen zitten of niet. Of het verschil tussen genoeg hoofd en voetruimte hebben in de lengte of (net) niet.

Bovendien blijft de opmerking van Leon over manoeuvreren in de tent van toepassing. Op een matje kan je nog 'op het randje zitten' b.v. met een knie. Dat gaat op zo'n veldbedje niet.

In de drie verschillende filmpjes die ik het gezien over de luxury ultralite cot (https://www.youtube.com/watch?v=o7WmRe-zbrg en https://www.youtube.com/watch?v=7O-I94IbLCA en https://www.youtube.com/watch?v=mLARDnGBFlY wordt er op de twee randen van het omgedraaide bedje gestaan om het in elkaar te kunnen steken. Dat vraagt een behoorlijk hoge tent om dat binnen te kunnen doen (en wil je niet buiten moeten doen bij regenweer).

Ook lijkt het me wenselijk het grondzeil extra te beschermen tegen de piekbelasting van de pootjes van zo'n veldbedjes.

Als zo'n bedje het verschil maakt tussen slecht slapen (en zelf niet kunnen kamperen) en goed slapen dan zijn er voor die nadelen zeker oplossingen te vinden (waaronder een voldoende grote tent). Maar omdat er toch wat nadelen aan zitten lijkt het me wijs eerst na te gaan of zo'n veldbedje echt wel de oplossing is van het probleem.

Renaat
SanderNL schreef: Daarom heb ik er een dun schuimrubberen matrasje bij.
Dat helpt zonder twijfel. Maar bij mensen die nogal gevoelig zijn voor de koude en/of in (echt) koude omstandigheden zal een schuimrubberen matrasje niet volstaan als isolatie.

Renaat
Leon schreef:Je tent wordt van een veldbed wel lager (...)
Als je 'm ophangt aan het dak wel.