Spinnetje schreef:Maar is dat nou echt wel nodig die inenting?
Het geeft wat langer de tijd om alsnog een injectie te krijgen maar verder...
Honden zijn meestal schuw als ze besmet zijn. Hoewel ze natuurlijk ook al besmet kunnen zijn en geen verschijnselen vertonen.
Sterker nog: het virus kan twee weken na de dood van een besmet dier in het dode dier in leven blijven...
Ten tweede de verschijnselen: (...)daarna treden slik- en ademhalingsproblemen op, waarna men
altijd overlijdt.
Ten derde: het komt voor onder vee, huisdieren en andere zoogdieren: zoals vossen, honden, wolven, jakhalzen, apen en vleermuizen en komt - met uitzondering van Engeland, Ierland, Scandinavië, Australië en Nieuw-Zeeland-
overal ter wereld voor.
Ten vierde en wellicht het belangrijkste:
als je niet gevaccineerd bent, zul je, na een verdachte beet, een behandeling met specifieke immunoglobuline en
minimaal 5 rabiësvaccinaties (op dag 0, 3, 7, 14 en 30) nodig hebben. De immunoglobuline is een serum, gemaakt van menselijk bloed. Volgens het Vaccinatiecentrum in Wageningen zul je gerust aan het serum kunnen komen, maar van wiens bloed is het gemaakt???
En is dat bloed getest op HIV of andere ziektes?
Ben je reeds gevaccineerd, dan wordt in ieder geval
één herhalingsvaccinatie gegeven.
De keuze lijkt me duidelijk. Doe mij maar gewoon drie prikjes à 29 euro per stuk in Wageningen!
Groetjes,
Aaldrik
(ga 30 mei mijn laatste prikkie halen)
(bron: folder Rabiës van Hulpverlening Gelderland Midden)