Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met een op maat gemaakte fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ervaring met een op maat gemaakte fiets

Kees - dan bevestigd dat mooi mijn vermoeden. Ik hoop over een jaar of 5 voldoende te hebben gespaard om de Lamborgini van Rohlof te laten voorzien.
Ben erg benieuwd naar de detailfoto's.

Peter - dank voor de uitleg begin het nu een beetje te begrijpen.

Friso - goed idee. Lijkt me ook leuk alle verschillende Groningse stalen rossen bjj elkaar in 1 draadje te zien.
keesswart schreef:Tweemaal heb ik een maatframe besteld. De eerste keer was in 1990 bij Creafiets in Deerlijk (bij Kortrijk). Eigenaar Koen, die ik via een zus had leren kennen, kon mij toen voor een zacht prijsje (circa 400 gulden) aan een randonneurframe op maat helpen. Dit frame werd voor een deel afgemonteerd met onderdelen die ik in 1984 op mijn Gazelle Tour de France had laten zetten door Frans Balfoort, die toen Engelse randonneurs importeerde en goede fietsonderdelen (zoals TA cranks en Maxicar naven) kon leveren (ik had hem weer leren kennen tijdens de Great British Bike Ride, een fietsende milieudemonstratie die in 3 weken van het Schotse John o'Groats naar het Engelse Lands' End reed). Op de Creafiets heb ik 13 jaar gefietst. Enkele jaren terug heb ik hem aan mijn broer gegeven (geen vakantiefietser, maar wel een liefhebber van mooie klassieke fietsen met dunne stalen frames).
Zojuist vond ik nog een mooi plaatje van deze Creafiets. Hier met een gloednieuw frame, zadel, stuur, spatborden en bidons (de rest van de onderdelen is hier al 6 jaar oud, al zijn banden, ketting en tandwielen tussentijds wel vervangen) op zijn eerste tocht naar Praag in 1990. Ik had er ook een nieuwe gecombineerde voordrager/lowrider opgezet, die een maand later al zou breken (blijkbaar waren de dunne aluminium buisjes niet bestand tegen de achtertassen die ik er aan had gehangen). De pomp, die hier aan de bovenbuis hangt, heb ik later achter de zadelbuis gezet. Het beugelslot, dat hier nog aan de staande achtervork hangt, heb ik uiteindelijk met een adapter aan de bovenbuis gehangen.

Op deze foto is goed te zien hoe de bepakking nog op een houtje-touwtje manier aan de fiets hangt. Grote vormeloze fietstassen van het merk Great Adventure (ze maakten hun naam zeker waar!) bungelen aan de dragers. Achterop een 2-persoons noktentje (dat nauwelijks minder weegt dan de grote Nallo 3 GT die we nu hebben) en een spartaans slaapmatje van schuim in een grote plastic zak. Een leuk detail is het lijntje met wasknijpers aan de achtertas.

Afbeelding
Altijd leuk om te zien vind ik. Toen ging het ook best!