Additionally, paste this code immediately after the opening tag: problemen met polyester t-shirt (stinken) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

problemen met polyester t-shirt (stinken)

Thanks Whisky,
... en ik denk dat ik me toch maar aan Icebreaker vasthoud.
orelia schreef:Vermijd zwarte stof, zwart houdt de geur meer vast.
Dit is nieuw dat ik dit hoor.
Maar bedoel je daarmee het zwarte inkt-pigment in de kleding?

ja, dat heb ik ooit ergens gelezen en... ervaren.

Vermijd zwarte stof, zwart houdt de geur meer vast.
Hmmm, komt dat niet gewoon doordat een zwart T-shirt sneller warm wordt dan een wit Tshirt en je daardoor meer zweet en daardoor meer stinkt? Kan me haast niet voorstellen dat het aan de verf ligt....

Ik heb voor koud weer een zwart shirt met lange mouwen (warmt als het zonnetje even schijnt lekker snel op) en voor warm weer een grijs shirt met korte mouwen. Wit neem ik niet want daar zie je al die stofvlekken en zo op.

Ook heb ik slapen in een zwart T-shirt als warmer ervaren vergeleken met een wit T-shirt. Zou dat iets met conductie en zo te doen hebben?

Nou ja, welke kleur dan ook, geef mij maar wol...

Fiets de wereld (in zwart en grijs),
whisky

Ik zoek een alternatief voor coolmax ed. bij heet weer.
Coolmax werkt wel, zolang het ultrastrak zit, maar stinkt ook snel.
Een simpel dagelijks handwasje voorkomt de meeste stank maar na een week is het niet meer voldoende. :(
Bovendien zweet ik veel en dan ademt coolmax veel minder.

Een dun wollen fiets-shirtje lijkt mij wel wat.
bv
http://www.ibexwear.com/shop/Products_L ... php?LPID=1
Kent iemand nog andere wollen fietsshirtjes?
Misschien dat een van de wol liefhebbers een kleine update wil geven?
Of is wol toch niet geschikt voor heet weer?

Hoi, ik ben een vrouw maar ik fiets altijd met een man erbij (gezellig :wink: ). Bovendien zweet deze man ook xtreem.
Wij wassen onze shirtjes op vakantie altijd met het vloeibare wasmiddel van het kruidvat. Nergens last van ook als je je shirt eens langer dan één dag aan hebt. Ik heb nooit last van stinkluchtjes, dus wie weet is het de oplossing.

Ik heb een aantal fluo ployester t-shirtjes. Blauw en geel. Stinken wel na een paar dagen en je blijft er al het vuil op zien maar ze kosten echt niks. Dan heb ik nog een aantal merinowolle t-shirts en hemdjes. Die gaan pas miniem stinken na een halve week en kun je makkelijk een week aanhouden zonder dat het echt gaat storen. Ze zijn wel verschrikkelijk duur. Voor die prijs heb ik 6 polyester stinkers. Ademen doen ze evengoed, polyester zelfs nog beter en als je echt zweet zijn ze allebei nat aan uw rug zeker als je zoals ik met een camelbak rijdt. De polyester hebben hier iets minder last van, maar zijn rapper fris. Wol houdt de warmte beter vast en blijft ook warm als het nat is. Ik heb ook een lange witte t-shirt maar daar zijn zoveel vlekken op dat ik hem niet meer durf aan te doen. Ik ga ook maar voor grijs gaan denk ik. Mouwen los ik meestal op door gebruik te maken van mijn armstukken. Dan moet ik minder meezeulen.

In Op Pad nr.8 komt een item over ondergoed, waarschijnlijk dat daar nog wel wat interessants in staat.

Ikzelf ben ook niet zo op Coolmax, vind de naam zelfs wat misleidend.
Het ondergoed waar zilverionen in zijn verwerkt gaat werkelijk later stinken (Odlo Effect, maar er zijn ook anderen, als b.v. Patagonia). Deze functioneren goed, maar zijn ook net zo duur als de merino-wollen Icebreakers.

Ik ben eerlijk gezegd wel verslingerd geraakt aan de lightweight Icebreakers (140 gr/m), die gaan pas na ruim een week een beetje stinken en het zit heerlijk. Ook in het hete, klamme Venetië functioneerden ze geweldig en waren ze minder klam dan een gewoon "katoentje".

Zie ook eerdere postings!

Gewoon je stinkende kleren door een sopje met DETTOL slaan.
Dettol doodt die stinkbacterien.
Dettol is een eenvoudig desinfecterend middel.
gewoon verkrijgbaar bij de drogist.
Helpt ook tegen stinkende TEVA's.
Gewoon een nachtje in wegzetten.
Het is goedkoop.
Je ruikt de eerste kilometers alleen een beetje naar een medisch centrum.
niko

Hoe zit het met de droogtijd van een merino wollen shirt t.o.v. een synthetisch shirt en hoe was je een wollen shirt?

Mijn Icebreakers was ik in de machine inclusief centrifugeren. Officieel mag dat niet en ze zullen zeker (nog) wat sneller slijten maar vervilten is er zeker niet bij. Krimpt wel iets de eerste 2 keer of zo, maar minder dan je van wol zou denken. Droogtijd is wel een nadeel t.o.v. polyester maar voor mijn gevoel weer net wat gunstiger dan katoen.

Bij mij idem. Ik was ze gewoon in de machine, daarna kort centrifugeren. Droogtijd valt heel erg mee (bovendien kan wol 30% van z'n eigen gewicht aan vocht bevatten zonder dat het vochtig aanvoelt).
Op vakantie zou ik ze na het handwasje niet ontzettend gaan staan uitwringen, eerlijk gezegd. Dus inderdaad is kunststof daar in het voordeel. Echter: die Icebreakers hoef je lang niet zo vaak te wassen, daarmee kan je dus wachten tot een rustdag.

Ik weet dat ik komende zomer nog een extra shirt zal nodig hebben om door Spanje te kunnen trekken.

Tot nu toe heb ik heel vaak gereden met een Patagonia Capilene 1 shirt met lange mouwen. Echt een super shirt, ze is nog steeds als nieuw en heb ze al twee zomers voor meer dan de helft van de tijd aan. Helaas heb ik ze gekocht in een uitverkoop, en tot groot ongenoegen van mijn ouders is de oranje kleur niet echt mooi te noemen. Ik merk dat deze shirts nog steeds verkocht worden, maar in wat betere kleurcombinaties, dus waarschijnlijk wordt het de deze.

Weliswaar trekt het merk Icebreaker mij ook wel aan. Ik vind in hun collectie 2 modellen met lange mouwen: de ene met een aansluitende pasvorm (190gram), de andere met een losse pasvorm (140gram). Nu vraag ik mij af of de pasvorm ook wat doet aan de warmte afvoer... In ieder geval vind ik de minimalistische modellen van Icebreaker erg mooi.

Daarnaast zag ik ook nog de Craft Pro Cool, maar ik denk dat ik deze niet in aanmerking laat komen omdat ik vind dat de shirts ook in het gewone leven bruikbaar moeten zijn.

Zijn er nog opties? Odlo heeft volgens mij geen modellen met lange mouwen, en dat is echt wel een vereiste aangezien ik geen zonnecrème-fan ben. Vorig jaar had ik 3 shirts mee. Mijn 2 shirts zonder mouwen deed ik tijdens een hittegolf in Frankrijk bijna niet meer aan. Resultaat was dat ik ruim een week met Patagonia Capilene 1 shirt heb rondgereden. Ik kreeg echt geen last van geurtjes.

tsja, ik denk toch dat ik voor een odlo effect shirtje ga... en wel om de reden dat ik het niet erg vind om 1x per 2/3 dagen het shirt effe uit te spoelen. Met wasmiddel zou ik wel wat langer willen wachten.

Een shirt 1-2 weken geheel niet wassen vind ik gewoon wat vreemd. Als je door een kurkdroge woestijn rijd kan er wat voor te zeggen zijn (waterschaarste) of in een super nat gebied (droog problemen)... maar uiteindelijk accumuleer je wel al dat stof, zweet en andere viezigheid.. of het nu stinkt of niet, het lijkt mij niet prettig en om eerlijk te zijn ook niet echt fris voor je huid/poriën.

...maar uiteindelijk accumuleer je wel al dat stof, zweet en andere viezigheid.. of het nu stinkt of niet, het lijkt mij niet prettig ...
Goed gezien. En bovendien functioneert het shirt dan ook niet meer goed (zout dat vocht vasthoudt etc.), en ik denk ook dat de stof er sneller door slijt, (mannen-)zweet kan best agressief zijn :? :oops: :)