Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietser worden? Hou het simpel! - Forum Wereldfietser

Wereldfietser worden? Hou het simpel!

Stel je hebt een nieuwe fiets nodig en je wilt op fietsvakantie, waar moet je dan op letten? Of je bent al vaker op fietsvakantie geweest en je wilt nu een nieuwe fiets kopen maar je weet niet waar je precies op moet letten?

Eigenlijk is het heel makkelijk, ga er even van uit dat je in Bosnië, in Vietnam over de Andes of door de Sahara gaat fietsen, gebieden op de aarde waar weinig moderne onderdelen verkrijgbaar zijn, dan moet je er rekening mee houden dat ook daar je fiets kapot kan gaan. Wat voor onderdelen zijn overal op de wereld verkrijgbaar of liever van welke onderdelen is de kans het grootst dat je ze overal op de wereld kunt vinden en minstens zo belangrijk wat kun je eenvoudig zelf of waar dan ook ter wereld laten repareren?

Je zult verbaast zijn hoe snel je al veel onderdelen die op veel moderne vakantiefietsen zitten niet ter plaatste kunt vervangen omdat ze het gewoon niet hebben, terwijl ze andere onderdelen zoals bijvoorbeeld kleinere banden zelfs in de supermarkt verkopen. Je hoeft daarvoor niet perse naar verre landen, ook in veel Europese landen kun je stranden en zo een week vertraging oplopen omdat ze jouw onderdelen niet kunnen vervangen of in het ergste geval kun je zelfs naar huis.

Sommige mensen gaan ervan uit dat ze hele duren onderdelen op hun fiets moeten zetten die niet kapot kunnen, het kan, alles kan maar uiteindelijk kan ook alles kapot, want stel je koopt een hele dure versnellingsnaaf maar je versteller loopt vast, dan nog kun je niet verder, stel je koopt hydraulische remmen die heel makkelijk afgesteld kunnen worden maar er breekt iets af in een land waar ze nog nooit van zulke remmen gehoord hebben, ook dan kun je niet verder. Een oplossing is alles dubbel meenemen of dingen laten opsturen zodra je gestrand bent, maar dat kan als je ergens een uithoek zit erg lang gaan duren. En je zult zien dat het dan net niet past, je net het verkeerde hebt meegenomen of net iets afbreekt dat je niet bij je had.

Het is dus makkelijker, simpeler en veel goedkoper om simpele onderdelen te gebruiken die overal verkrijgbaar of gerepareerd kunnen worden. Maar waar je ook op moet letten is degelijkheid en wat blijkt... De meest degelijke onderdelen zijn vaak veel goedkoper dan de duurdere variant die je op de meeste vakantiefietsen ziet.'Hoe kan dat nou?' zul je denken, nou, de meeste duurdere onderdelen zijn duurder omdat lichter materiaal wordt gebruikt dat harder slijt of dat er materiaal wordt weggehaald om gewicht te besparen waar je fiets lichter maar ook zwakker van wordt. Je moet voor een vakantiefiets absoluut niet op een paar gram letten, daar merk je met al je bepakking niets van, dus is goedkoper vaak beter.

Alles draait dus om eenvoud, degelijkheid, verkrijgbaarheid en simpel te repareren maar wat heb je dan nodig?

*Frame van staal (chromo), want staal geeft het meeste comfort en kan gelast worden. Let op geen trippel butted of ander lichter frame en kies ook een frame dat speciaal is ontworpen voor fietsvakanties, dus met een achtervork van minsten van 450 mm, veel nokjes, voor bagagedragers, spatborden, 3 bidonhouders en een paatje of plek voor een fietsenstandaards want er is niets zo irritant als een fiets die je niet kunt neerzetten! Een maatfiets is niet nodig en de meeste mensen kunnen zelfs uit te voeten op twee maten, het moet dus wel heel erg gek lopen als jouw maat niet bij de standaard maten zit, let vooral op de lengte van de bovenbuis en de hoogte van het stuur, en probeer voor de zekerheid meerdere maten uit. Geen geveerde voorvork en de voorvork ALTIJD van staal, het beste is een kromme en dus niet zo'n kaarsrechte voorvork en er moeten natuurlijk ook nokjes voor je bagagedrager en spatborden op zitten. De beste voorvorken hebben een vorkkroon in plaats van een gelaste bovenkant.Het balhoofdstel is het beste van Chris King maar die zijn erg duur, Tange, FSA Orbit of Cane Creek 40 zijn ook prima en stukken goedkoper.

*Wielen van 26" omdat daar overal banden voor verkrijgbaar zijn, er zelfs ATB banden op kunnen en je meestal tot heel breed kunt gaan. Wat voor banden je er dan op zet moet je zelf bedenken, begin gewoon met de eenvoudige standaard Schwalbe Marathon en kijk daarna of je ooit wat anders wilt. Er komt vanzelf een moment dat je een nieuwe buitenband nodig hebt en dan zul je het moeten doen met wat ze ter plaatsen hebben, met 26" succes gegarandeerd, maar zorg wel voor minstens 55 mm ruimte zodat ook qua dikte vrijwel alles past. De wielen zelf moeten minstens 36 spaken hebben, goed gespaakt zijn met DT Swiss spaken, Deore of Deore LX (geen XT) naven en dubbel gebuste velgen. Zorg ook voor velgen met gaten voor autoventiel, zodat je als je pomp stuk is bij elke benzinepomp je banden op kunt pompen, neem wel verloopstukken mee voor elke soort pomp.

*Remmen, v-brakes maar wel ruime v-brakes i.v.m. de bandenspeling en de ruimte voor je spatborden, Magura remmen (of andere hydraulische remmen) of schijfremmen zijn kwetsbaarder en moeilijker verkrijgbaar, hou het dus bij gewone normale v-brakes, de blokjes gewoon Deore en als je iets meer remkracht wilt een type rem met meerdere rubbersoorten voor verschillende weertypes.

*Trapstel met vierkante as, want een vierkante as geeft het minste problemen, de buitenboordlagers die op veel vakantiefietsen standaard gemonteerd worden zijn duur, kunnen gaan kraken en zijn verder erg kwetsbaar, Bovendien zijn vierkante asjes wereldwijd verkrijgbaar, gaan ze veel langer mee en kosten ze maar een paar Euro. Kun je geen vierkant trapstel vinden en wil je toch buitenboordlagers zorg dan voor lagers met een goede afdichting en koop een simpel Deore trapstel en geen XT. Deore is heeft stalen bladen en XT heeft aluminium bladen, metaal gaat langer mee en bovendien zijn de armen van XT trapstellen hol terwijl die van Deore en Deore LX massief zijn. Trappers kun je het beste gewoon van Shimano nemen, wat voor type hangt af van je persoonlijke voorkeur en je schoenen

*3 Kettingbladen (trippel) voor omdat je anders met bepakking waarschijnlijk de berg niet op komt, voorderailleur van Shimano zijn vrijwel allemaal geschikt maar let er wel op dat er verschil zit tussen racefiets en ATB derailleurs, heb je een race trapstel dan moet je ook een race derailleur monteren, andersom kan wel maar het mooiste is race op race en ATB op ATB.

*9 versnellingen achter omdat 10 speed sneller slijt, de onderdelen van 9 speed overal verkrijgbaar zijn en bovendien minder dan de helft kosten, 10 speed kan wel maar 9 speed is beter, sterker en handiger. 11 speed moet je helemaal vergeten. En 6,7 of 8 speed is steeds minder verkrijgbaar. Zorg wel voor een heel licht verzet. Tandwieltjes kun je tot 36 tantjes als grootste tantwiel krijgen en dat heb je soms wel nodig (licht ook aan hoe groot je kleinste kettingblad voor is). De goedkopere Shimano cassettes slijten het minst, bij de ketting moet je ook de goedkoopste variant kiezen omdat die massieve pennetjes hebben waar veel duurdere varianten. Wel heeft KMC een iets duurdere ketting die speciaal is gemaakt op degelijkheid, maar kom je in Frankrijk stil te staan, heb je geen reserveketting bij je en hebben ze alleen Shimano dan is dat ook prima.

* Geen rapidfire of dualcontrol verstellers, gewone ouderwetse verstellers, of draaischakelaars werken het beste, gewoon een knop die je heen en weer moet halen en niet iets wat je in moet drukken. Ten eerste omdat je dan bij de voordeurdeler elke gewenste stand kunt kiezen en je ketting dus vrijwel nooit aanloopt en ten tweede omdat de meeste ouderwetse verstellers zowel met als zonder index (klik) gebruikt kan worden. Daarmee kun je ook als je achterderrailleur opdonder heeft gekregen waarschijnlijk nog verder, totdat je een fietsenmaker tegenkomt kun je dan dus gewoon blijven fietsen.

*Stuur, stuurpen, zadelpen gewoon aluminium en niet trippel butted of van carbon, comfortabele handgrepen van leer, ergonomisch of dik stuurlint. Als zadel kun je het best een Brooks B17 monteren, als je vering wil, neem dan de Brooks Flyer en geen geveerde zadelpen (kan alleen maar kapot).

*Simpele naaddynamo van Shimano is prima omdat je velg toch gemiddeld niet langer dan 7 jaar mee gaat is een Son dynamo zonde van je geld, of je moet zelf kunnen spaken en het de dynamo overzetten in een nieuw wiel, ook is er nu ook naven van het merk SP, zit er qua prijs tussenin is vergelijkbaar van Son maar heeft geen levenslange garantie. Son loopt iets lichter dan Shimano en SP loopt nog iets lichter, maar daar merk je weinig van. Qua verlichting is B+M het beste, bovendien hebben die een model waarbij je onderweg je mobiel kunt opladen, geven ze het meeste licht en is er zelfs een achterlamp met remlicht. Het hele setje is niet goedkoop maar dan heb je wel wat, ook dat kun je onderweg niet vervangen maar stel dat je dure koplamp het niet meer doet kun je er onderweg een goedkopere opzetten of eventueel zonder verlichting verder.

*Bagagedragers zijn er van vele merken, maar let er op dat je een degelijke drager koopt en het liefst van iets dat niet kan gaan roesten, RVS Tubus is er mooi, bovendien zit daarbij je achterlamp veilig binnen de drager. Bidonhouders van aluminium en niet van plastic behalve als je stalen of RVS drinkflessen mee neemt.

*De meeste spatborden zijn van plastic maar je kunt beter aluminium nemen zoals bijvoorbeeld de Curana C-Lite of RVS zoals Gilles Berthoud Type C spatborden.

Veel fietsplezier.
Hulde voor de poging om in een paar A4-tjes de techniek van de wereldfiets definitief te beschrijven.
Sommigen zullen het niet met alles eens zijn. :wink:

Voor een meer uitgebreide versie, met minder definitieve keuzes zodat je zelf ook nog wat te kiezen over hebt, kijk je op de pagina Een fiets kopen op de Fietsvakantiewiki van De Wereldfietser en De Vakantiefietser vzw.
Leon schreef:Hulde voor de poging om in een paar A4-tjes de techniek van de wereldfiets definitief te beschrijven.
Sommigen zullen het niet met alles eens zijn. :wink:

Voor een meer uitgebreide versie, met minder definitieve keuzes zodat je zelf ook nog wat te kiezen over hebt, kijk je op de pagina Een fiets kopen op de Fietsvakantiewiki van De Wereldfietser en De Vakantiefietser vzw.
Een beetje kinderachtig Leon, als jij het beter kan ga dan zelf wat schrijven. Bovendien is het geen poging, maar pure wetenschap, alles wat je er meer over schrijft maakt het moeilijker ingewikkelder en is absoluut niet nodig.
Dank voor deze uitgebreide informatie. Het zal vast wel weer een hoop stof doen opwaaien in deze kerk :wink:. Om je daartegen te wapenen kan het helpen als je je betoog verrijkt met anekdotes uit je eigen fietsreizen als wereldfietser.
willem.m schreef:Dank voor deze uitgebreide informatie. Het zal vast wel weer een hoop stof doen opwaaien in deze kerk :wink:. Om je daartegen te wapenen kan het helpen als je je betoog verrijkt met anekdotes uit je eigen fietsreizen als wereldfietser.

Graag gedaan Willem, het is inderdaad zo dat je hier vaak kritiek krijgt als je een welgemeend fietsadvies geeft, dat van die anekdotes is wel een goed idee en ik heb ook op van alles gefietst, sterker nog mijn eigen fiets voldoet nog niet helemaal aan het ideale plaatje, zo heb ik zelf ook een crankstel met buitenboordlagers, ik ben er dus ook ooit ingetrapt, hij is nog lang niet versleten maar zodra dat het geval is ga ik terug naar vierkant, wat ik nu voorlopig doe is er voor elke lange reis een nieuwe BB70 in zetten, maar dan nog gaat het fout, een leuke anekdote is bijvoorbeeld dat ik bij de eerste buitenboordlagers die bij het crankstel zaten na twee weken Frankrijk al een tik in mijn crankstel had. De rede dat ik dit soort anekdotes er niet inzet is omdat de zeurkousen dan nog meer stof hebben om op te schieten. Want die zullen dan gaan zeggen dat mijn lagers waarschijnlijk scheef zaten, waarop ik dan weer zeg dat je bij vierkante lagers de boel niet scheef kunt monteren en dat buitenbordlagers dus veel te fijngevoelig zijn maar dat soort nodeloze discussies wil ik juist voor zijn.

Ik heb ook al een keer een gescheurd balhoofd gehad, dus een scheurtje in mijn aluminium frame vlak boven mijn balhoofdstel, ik kon wel verder en kreeg toen ik thuiskwam een nieuw frame, maar je zit wel te zweten, ik heb nu ook nog steeds grote wielen en neem voor de zekerheid een reserve buitenband mee, ik ga dit jaar naar Marrokko fietsen en koop dan in Spanje nog even een paar buitenbanden voor de zekerheid, ik zeg dus niet dat je als jouw fiets niet voldoet aan het ideaalbeeld je onmiddellijk een nieuwe moet kopen, ik vervang mijn frame ook pas als dit frame kapot is, helemaal perfect bestaat niet, mijn verhaal gaat over de beste keuzes niet over de enige keuzes.
Dus voor alle zeurkousen, betweters en relschoppers, dit artikel is niet voor jullie geschreven het is slecht bedoeld voor mensen die twijfelen wat voor fiets ze moeten kopen, heb jij een beter advies, schrijf dan zelf een leuk stukje maar respecteer mijn verhaal.
JPS schreef:Leon, als jij het beter kan ga dan zelf wat schrijven
Mocht je het niet weten: de artikelen op de wiki over het kiezen van fietsen, en een groot aantal ander artikelen daar, zijn voor een groot deel, zoniet de meerderheid, door mij geschreven. Ik verwijs er niet zomaar naar.

En inderdaad: de fiets op het plaatje op de wiki is mijn fiets. Gezien je filosofie denk ik dat je het roerend eens bent met mijn keuze.
Leon schreef:
JPS schreef:Leon, als jij het beter kan ga dan zelf wat schrijven
Mocht je het niet weten: de artikelen op de wiki over het kiezen van fietsen, en een groot aantal ander artikelen daar, zijn voor een groot deel, zoniet de meerderheid, door mij geschreven. Ik verwijs er niet zomaar naar.

En inderdaad: de fiets op het plaatje op de wiki is mijn fiets. Gezien je filosofie denk ik dat je het roerend eens bent met mijn keuze.
Dus je zat reclame te maken ;-) maar.. dank je Leon, ik ga het even lezen!
JPS schreef:Bovendien is het geen poging, maar pure wetenschap, alles wat je er meer over schrijft maakt het moeilijker ingewikkelder en is absoluut niet nodig.
Wat heb je aan pure wetenschap als het om het kopen van een fiets gaat? Dat snap ik echt niet.
Daarmee kun je ook als je terreurverdachte een opdonder heeft gekregen waarschijnlijk nog verder,
:shock:

Kabels checken, bandenspanning, ketting, naven, nu en dan frame eens nazien op haarscheurtjes en degelijke en vooral nalezen, nalezen.
peter de rijk schreef:
JPS schreef:Bovendien is het geen poging, maar pure wetenschap, alles wat je er meer over schrijft maakt het moeilijker ingewikkelder en is absoluut niet nodig.
Wat heb je aan pure wetenschap als het om het kopen van een fiets gaat? Dat snap ik echt niet.

Nou stel je moet kiezen tussen twee wielmaten... je kunt het benaderen op veel manieren... wat oogt mooi? wat rijden anderen? wat is de mode? of je benaderd het wetenschappelijk.... dan kijk je bijvoorbeeld naar duurzaamheid, verkrijgbaarheid en functionaliteit. Dingen die meetbaar zijn of die logisch zijn vast te stellen, kleinere cirkel is sterker dan grotere cirkel, kortere spaken zijn sterker dan lange spaken, kleine banden zijn in meer landen verkrijgbaar dan grotere banden, etc.
CarlW schreef:
Daarmee kun je ook als je terreurverdachte een opdonder heeft gekregen waarschijnlijk nog verder,
:shock:

Kabels checken, bandenspanning, ketting, naven, nu en dan frame eens nazien op haarscheurtjes en degelijke en vooral nalezen, nalezen.

Haha dank je, autospelling pff het staat er nu goed hoop ik.
JPS schreef:Nou stel je moet kiezen tussen twee wielmaten... je kunt het benaderen op veel manieren... wat oogt mooi? wat rijden anderen? wat is de mode? of je benaderd het wetenschappelijk.... dan kijk je bijvoorbeeld naar duurzaamheid, verkrijgbaarheid en functionaliteit. Dingen die meetbaar zijn of die logisch zijn vast te stellen, kleinere cirkel is sterker dan grotere cirkel, kortere spaken zijn sterker dan lange spaken, kleine banden zijn in meer landen verkrijgbaar dan grotere banden, etc.
Snap ik, maar dat al die gegevens noodzakelijkerwijs tot één bepaalde conclusie zouden leiden, snap ik nog steeds niet. Ik ben ervan overtuigd dat er even valide argumenten te vinden zijn voor een verende voorvork en een aluminium frame in plaats van vaste voorvork en stalen frame. Alleen het bij uitstek subjectieve begrip "comfortabel" en het tamelijk irrelevante begrip "lasbaar" al, dat jij poneert als ondersteuning voor de keuze voor staal...
peter de rijk schreef:
JPS schreef:Nou stel je moet kiezen tussen twee wielmaten... je kunt het benaderen op veel manieren... wat oogt mooi? wat rijden anderen? wat is de mode? of je benaderd het wetenschappelijk.... dan kijk je bijvoorbeeld naar duurzaamheid, verkrijgbaarheid en functionaliteit. Dingen die meetbaar zijn of die logisch zijn vast te stellen, kleinere cirkel is sterker dan grotere cirkel, kortere spaken zijn sterker dan lange spaken, kleine banden zijn in meer landen verkrijgbaar dan grotere banden, etc.
Snap ik, maar dat al die gegevens noodzakelijkerwijs tot één bepaalde conclusie zouden leiden, snap ik nog steeds niet. Ik ben ervan overtuigd dat er even valide argumenten te vinden zijn voor een verende voorvork en een aluminium frame in plaats van vaste voorvork en stalen frame. Alleen het bij uitstek subjectieve begrip "comfortabel" al, dat jij poneert als ondersteuning voor de keuze voor staal...

Nogmaals voor alle critici als je het beter weet, schrijf dan zelf een artikel over het het wel moet.
JPS schreef:
peter de rijk schreef:
Snap ik, maar dat al die gegevens noodzakelijkerwijs tot één bepaalde conclusie zouden leiden, snap ik nog steeds niet. Ik ben ervan overtuigd dat er even valide argumenten te vinden zijn voor een verende voorvork en een aluminium frame in plaats van vaste voorvork en stalen frame. Alleen het bij uitstek subjectieve begrip "comfortabel" al, dat jij poneert als ondersteuning voor de keuze voor staal...

Nogmaals vol alle critici als je het beter weet, schrijf dan zelf een artikel over het het wel moet.
Flauwe reactie, want je gaat niet in op mijn argumenten en kaatst de bal terug met een jij-bak. Het is een prima artikel, maar ik ben het niet eens met je stelling dat jouw keuze de enige verstandige is, want "wetenschappelijk". En daar voer ik ook argumenten voor aan.
peter de rijk schreef: Flauwe reactie, want je gaat niet in op mijn argumenten en kaatst de bal terug met een jij-bak. Het is een prima artikel, maar ik ben het niet eens met je stelling dat jouw keuze de enige verstandige is, want "wetenschappelijk". En daar voer ik ook argumenten voor aan.
[/quote][/quote]

Nou dat is het mooie van zelf iets schrijven, dan kun je ook je eigen woorden kiezen, ik ga niet discuseieren over de juiste of de onjuiste woordkeuze. Eerst om uitleg vragen terwijl je gewoon graag over één woord wil discuseieren dat is pas flauw. Het gaat om de inhoud niet om één enkel woord, of heb je nog meer woorden gevonden die in jouw ogen niet correct zijn?
Het zou fijn zijn als je jouw mening hier niet als de enige waarheid maar als jouw mening neerzet. Ik dacht even: "Ik ga aan iedere waarheid mijn eigen afwijkende mening toevoegen" maar ik laat het bij een voorbeeld: Ik ben extreem tevreden met mijn zeer soepele rechte aluminium voorvork en hoewel deze wel nokjes heeft voor een voordrager heb ik die nog nooit gebruikt en eigenlijk heb ik een hekel aan nokjes die ik niet gebruik want ik heb het liefst een zo strak mogelijke fiets: dus zoveel mensen. zoveel wensen!
Je beschrijft ongeveer mijn LHT. Ik kan me er dan ook wel in vinden maar het verbaast me wel dat je geen tegenspraak dult.
Hoewel ik me zelden in dit soort discussies meng….ik kan het deze keer echt niet laten.

En om niet te verzanden in een welles / nietes lijkt het me hier tijd voor de hogere wetenschap;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschapsfilosofie

doe er je voordeel mee of lees toch ook eens de zeer interessante verhandeling over (motor)fietsonderhoud;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zen_en_de ... ronderhoud

de groeten en nog een interessante zondag gewenst,

BertV

ps, ik geef ook gevraagd advies, bijvoorbeeld op de fiets en wandelbeurs en op de wereldfietsersbeurs…..
avic schreef:doe er je voordeel mee of lees toch ook eens de zeer interessante verhandeling over (motor)fietsonderhoud;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zen_en_de ... ronderhoud
Wat dat betreft denk ik dat JPS in zijn zelfgemaakte gumption trap is gevallen.
Bert van Sprang schreef:Het zou fijn zijn als je {uitgaat van} zoveel mensen. zoveel wensen!
+1
Nogmaals voor alle zeurkousen, betweters en relschoppers, dit artikel is niet voor jullie geschreven het is slecht bedoeld voor mensen die twijfelen wat voor fiets ze moeten kopen, heb jij een beter advies, schrijf dan zelf een leuk stukje maar respecteer mijn verhaal.

Als je eigen stukje schrijft mag je zelf kiezen welke woorden je gebruikt, hoe je het schrijft, je schrijft alles zoals jij het fijn vind, in de stijl die jij mooi vind en met de benadering die jij fijn vind, respecteer maar stukje, respecteer mijn woordenkeuze en kies voor je eigen stukje je eigen woorden.

Als dat allemaal niet lukt zal ik wederom moeten vragen om dit artikel te sluiten, heb je ECHT vragen, of blijkt dat ik ECHT ergens een foutje heb gemaakt dan hoor ik dat graag, maar nogmaals met respect en geen gezeur over woordkeus, coma's, tactieken, valstrikken of wat voor onzin dan ook.