Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 46 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Hoogste woonflat, hoogste kantoorgebouw, etc. etc. Rotterdam timmert aardig aan de weg geloof ik.
Mwa....blijf toch graag buiten rotterdam
Ik zie hier af en toe foto's van fatbikes met Bontrager Barbegazi 4.7 banden voorbij komen. Nu ben ik zelf bezig om ook een fatbike op te bouwen en zeer geinteressereerd in die Barbegazi's. Redelijk mooie gewicht(1305gr)/breedte verhouding en zo te zien fijne nopjes voor de Veluwe. Het enige is dat ik niet weet of ze in het frame gaan passen.

Als iemand dit leest, je zou mij er een enorm plezier mee doen om (eventueel met een schuifmaat) de breedte van band zo nauwkeurig mogelijk opmeten. En ook de breedte van de velg. Ik heb Dennis al een pb-tje gestuurd ;-)

In het frame passen 4.6 banden maar de kans is groot dat 4.7 op bijvoorbeeld een 80mm velg ook past. Alvast bedankt!

Maarten
Smitty schreef:Ik zie hier af en toe foto's van fatbikes met Bontrager Barbegazi 4.7 banden voorbij komen. Nu ben ik zelf bezig om ook een fatbike op te bouwen en zeer geinteressereerd in die Barbegazi's. Redelijk mooie gewicht(1305gr)/breedte verhouding en zo te zien fijne nopjes voor de Veluwe. Het enige is dat ik niet weet of ze in het frame gaan passen.

Als iemand dit leest, je zou mij er een enorm plezier mee doen om (eventueel met een schuifmaat) de breedte van band zo nauwkeurig mogelijk opmeten. En ook de breedte van de velg. Ik heb Dennis al een pb-tje gestuurd ;-)

In het frame passen 4.6 banden maar de kans is groot dat 4.7 op bijvoorbeeld een 80mm velg ook past. Alvast bedankt!

Maarten
Forum MTBR:
"LBS has a Farley 5 in stock. Stopped by last night to measure the Barbegazi 4.7's on 80mm Mulfuts.

I measured:
761mm diameter at max pressure
116mm outside edge of tread at max pressure
117mm sidewall width at max pressure
113mm outside edge of tread at 10psi"

Bron: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/true-t ... 949-3.html

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Ik ben benieuwd wat je aan het opbouwen bent.

gr,
Patrick
Pat schreef: Forum MTBR:
"LBS has a Farley 5 in stock. Stopped by last night to measure the Barbegazi 4.7's on 80mm Mulfuts.

I measured:
761mm diameter at max pressure
116mm outside edge of tread at max pressure
117mm sidewall width at max pressure
113mm outside edge of tread at 10psi"

Bron: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/true-t ... 949-3.html

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Ik ben benieuwd wat je aan het opbouwen bent.

gr,
Patrick
Hé Patrick,

Bedankt voor het draadje, zeker omdat er nog veel meer interessante banden in staan. Grappig, hoe er door leveranciers opgeschept wordt over bandbreedtes. Die Barbegazi op 80mm zou in principe dus moeten passen, als je 117mm omrekent, kom je op 4.6 inch uit :-)

Ben met een Surly Wednesday bezig, die moet eind maart rijden; staat trouwens een aardige review op de Bikepacking site, sowieso een mooie site:
http://www.bikepacking.com/bikes/surly- ... ay-review/

Nogmaals bedankt!
Maarten
Kom ik wat tegen over mbt routes die ik destijds in Zweden heb gereden:
http://www.visitdalarna.se/sv/tema/biki ... r/tyngsjo/

Krijg gelijk weer zin om weer richting Zweden te gaan...
Smitty schreef:Ben met een Surly Wednesday bezig, die moet eind maart rijden; staat trouwens een aardige review op de Bikepacking site, sowieso een mooie site:
http://www.bikepacking.com/bikes/surly- ... ay-review/

Nogmaals bedankt!
Maarten
Die review van de wednesday toevallig al gelezen. Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat!

gr,
Patrick
Petter schreef:Kom ik wat tegen over mbt routes die ik destijds in Zweden heb gereden:
http://www.visitdalarna.se/sv/tema/biki ... r/tyngsjo/

Krijg gelijk weer zin om weer richting Zweden te gaan...
Nu ligt daar een dik pak sneeuw en heerst er een héérlijk temperatuurtje van rond de -25. :D Ik woonde toen trouwens bij Säfsbyn, dat kleine skidorp, circa 50km verderop. Kun je nu met de fatbike leuk de skipiste afdenderen!
Ik zou deze maand langs Tyngsjö rijden maar weet niet of dat nog gaat lukken, als het wel lukt zal ik 't kerkje op de foto zetten, met de fatbike erbij om ontopic te blijven. :)
Maar eerst met de fatbike naar Jokkmokk, daar is elk jaar in februari een 3 dagen durende markt. Tis meer een volksfeest voor de Samen (al sinds 1605), met dans, muziek, lekker traditioneel eten etc. En daarna met een vriend op de sneeuwscooter het gebergte in, de fatbike binden we erop en dan probeer ik terug te fietsen. Haha, zal wrs eerder duwen worden. Maar pas geleden was 't er erg koud (-42°C) en dan lijkt het meer op zelfmoord dus dan ga ik niet. Maar als het lukt foto's te nemen bij die temperaturen en ook nog in het donker zal ik ze zeker hier posten.

En Petter, heb je nu eigenlijk al je Farley? en wanneer trakteer je ons op de eerste foto's? 8)
Smitty schreef:Ben met een Surly Wednesday bezig, die moet eind maart rijden; staat trouwens een aardige review op de Bikepacking site, sowieso een mooie site:
http://www.bikepacking.com/bikes/surly- ... ay-review/
Mooi artikel zeg, en vooral mooie fiets!
Gerard de Bruijn, eigenaar van Monique's Bike Shop in Einhoven, staat bekend om zijn speciale projecten. Zijn nieuwste creatie is een speciale fatbike-bagagekar. Doel: het rijden van de Roave300, een fatbike-race door de Finse sneeuw.
bron: http://www.bikeandtrekking.nl/nieuws/12 ... nland.html

Afbeelding Afbeelding
Gaaf man! Mooi eigen ontwerp, ziet er handig uit, en aangezien hij wel zal weten waar hij aan begint, zullen mijn eerste zorgen over mogelijk wegzakken van de kar met maar één wiel wel ongegrond zijn.

Je zou er bijna een setje kleine ski's aan willen ontwerpen;).
Travelmaster schreef: [..] aangezien hij wel zal weten waar hij aan begint, zullen mijn eerste zorgen over mogelijk wegzakken van de kar met maar één wiel wel ongegrond zijn.
Mwah, eerst zien dan geloven! Ik denk dat je in diepe sneeuw gelijk klem zit, hopeloos vast! Wrs fietsen ze vnl op geveegde wegen, kan natuurlijk ook. En de opmerking dat het om een fatbike-race gaat klopt niet helemaal want als je doorleest staat er dat het een 4-daagse rit is die alleen de route volgt. Maar dat doet natuurlijk niet af dat 't een mooie kar is, stoer en stevig, handig ook met die verschillende opbergplekken. Maar geen lichtgewicht denk ik, zal flink trappen worden, vooral offroad. Stoer hoor! 8)
Ik denk wel dat als die kar vast komt te zitten, de fatbike zelf ook vast zit. Voor de rest helemaal eens met jouw bedenkingen (vandaar de ski-suggestie;)).
grappig die huisvlijt

maar al het gewicht komt voor het laatste wiel te liggen, maw de meeste druk komt op het middelste wiel. lijkt me als je op de sneeuw wilt gaan fietsen je het gewicht zoveel mogelijk gelijk verdeeld wil hebben....
Aan de andere kant wordt het totaalgewicht nu verdeeld over drie wielen in plaats van twee.
het totaalgewicht is dan ook hoger natuurlijk.....
Mijn ervaring in sneeuw is dat je zoveel mogelijk gewicht in het frame wilt en niet aan/op de wielen, en dat vooral gewicht op 't achterwiel als een anker werkt. Wdb is een zadeltas veel beter maar hoe te verklaren weet ik niet zo goed. Een bagagerol strak aan 't stuur (dus niet een losse stuurtas) is ook beter dan voortassen, want dan mag je zekerweten ook een sneeuwschep meenemen. Daarom ook 't bikepacken, is vaak de enige manier om bagage mee te nemen.

Met eenwielers in de sneeuw heb ik geen ervaring maar geloof er eigenlijk weinig in, denk dat het te zwaar is, dat de kar zich in de sneeuw graaft. Heb wel slee/pulka's achter de fatbike gebonden, dat was het ook niet helemaal want die gingen vrolijk rechtdoor als ik een bocht maakte en bergop werkten ze als een rem en bergaf gleden ze harder dan de fiets en dat was best eng. :shock:
Buiten het evt wegzakken of niet lijkt zo'n extra kar mij ook rijkelijk vermoeiend om iedere keer los en vast te maken zodra je bij een punt staat waar je niet kunt doorfietsen.
Een van die gasten heeft parcourskennis. Mag toch aannemen dat hij daarop zijn ontwerp heeft gebaseerd?
Ik zie niet zo goed hoe die vastzit, lijkt aan de achteras/snelspanner? Maar lijkt me idd geen pretje om hem bij extreme temperaturen steeds los/vast te koppelen. Vooral niet met dikke handschoenen aan en dan heel leuk het moertje/boutje in de sneeuw kwijtraken. En elke keer eerst die fiets wegzeulen en daarna die kar ophalen .. nee, ben gelijk genezen van een karretje achter de fiets.

Maar wrs is het meer bedoeld voor op de weg, maarja dan heb je weer niet een dikke bandenkar nodig. Maar 't staat wel eigenwijs stoer en vooral avontuurlijk, ik krijg van dit soort foto's altijd gelijk wilde plannen. :)
Als het alleen een snelspanner is, en de trailer heeft uitvaleinden die eroverheen vallen (dat dacht ik te zien), zal er niks in de sneeuw vallen. Je draait dan namelijk geen moertjes los, je haalt slechts de snelspanner los.

Stiekem denk ik dat het ding plaats biedt aan een motortje.