Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe hoog moet een windschermpje voor een (gas)brander zijn - Forum Wereldfietser

Hoe hoog moet een windschermpje voor een (gas)brander zijn

Ik heb een gasbrander die verdacht veel lijkt op dit exemplaar (zeg maar een centimeter of 7 hoog):

Afbeelding

Nu heb ik vorig jaar gemerkt dat wind een belangrijke factor is bij het koken. Door de fietstassen er een beetje omheen te zetten werd de vlam al wat rustiger maar ideaal is het niet.

Mijn oog viel op deze schermpjes:

13,5 cm hoog/??gram
http://www.banggood.com/Camping-Foldabl ... 32335.html

En deze: 24 cm hoog/200gram
http://www.banggood.com/Foldable-Outdoo ... 10937.html

Nu ga ik ervan uit dat het schermpje strak om het pannetje staat en wanneer het schermpje een paar centimeter hoger is dan de gasvlam dit voldoende is. Klopt deze aanname of kan ik beter de versie van 24cm hoog kiezen?
Hoger is beter, betere geleiding van de warmte naar boven, je kan ze zelf ook maken of bij een buitensportzaak kopen, dus niet uit china, al zal dat laatste wel het goedkoopste zijn, echt duurzaam kun je het niet noemen. Zelf gebruik ik al jaren hetzelfde oprolbaar aluminium scherm.
Kijk eens op http://www.hiking-site.nl/prikbord/show ... php?t=4836, daar vindt je nog meer info.
AndreM schreef:Nu ga ik ervan uit dat het schermpje strak om het pannetje staat en wanneer het schermpje een paar centimeter hoger is dan de gasvlam dit voldoende is. Klopt deze aanname of kan ik beter de versie van 24cm hoog kiezen?
Voor een goede werking moet je geen opening houden onder het pannetje. Het scherm moet dus op zijn best zo hoog zijn dat het hoger komt dan de bodem van het pannetje. Hoger dan de bovenkant van het pannetje wordt het onhanidg om het pannetje op te pakken. Het best werken windscherm die je helemaal rondom het pannetje doet.
Meestal blijven er genoeg spleten over voor luchttoevoer naar de vlam.

Die op dit plaatje is dus meer dan twee keeer zo hoog als nuttig en daarbij erg groot om mee te nemen:
Afbeelding

Zo'n ding kun je zelf maken door bij de blokker/aktion/chinese supermarkt van die aluminium barbequewegwerpschalen te kopen en die vervolgens eerst plat te rollen*1 en uit te snijden*2. Een al te scherp randje werk je weg door de randen om te vouwen.

*1 met een deegroller of een rechte glazen (wijn)fels op een betonnen platje.
*2 met een niet al te fraaie schaar.

Dit is beter:
http://imagizer.imageshack.us/a/img571/9393/9etx.jpg
(dank aan Jórunn :D )


Ook goed is een bodemplaatje. Die reflecteert niet alleen warmte maar voorkomt ook dat datgene waar de brander op staat erg heet wordt.
En als je het licht wil houden qua gewicht kan een titanium schermpje wat zijn.
Deze zijn er in 15 en 19 cm hoog. http://www.aliexpress.com/item/Windproo ... 18400_6150
Ik heb zelf er nog geen ervaring mee maar zag het bij hiking-site voorbij komen.
Zo'n titanium "schermpje" voldoet prima. Schermpje tussen aanhalingstekens omdat schermpje te veel eer is voor dit dunne plaatje titanium, wat zich echter heel mooi rondom de pan krult.
Waarom dan niet meteen een Trangia met gasbrander? Die heeft een 'ingebouwd' windscherm dat er ook voor zorgt dat het grootste deel van de geproduceerde warmte direct langs de pan wordt geleid. Eindeloos veel efficiënter dan een 'open' brander.
wimmo17 schreef:Waarom dan niet meteen een Trangia met gasbrander?
AndreM schreef:Ik heb een gasbrander...
Niet iedereen wil een product dat verder misschien uitstekend voldoet gelijk vervangen omdat hij nog geen windschermpje heeft, hè.

Carl
Bij harde wind waait, als je pech hebt, een los schermpje weg (voor of na het koken, net als je wat uit je tent pakt en toch al bekaf bent van een lange dag op het zadel). Ik gebruik al vele jaren het schermpje dat Leon afbeeld. Want daar zitten ook twee pennen aan om hem vast te prikken in de grond.
Mijn gastankje zit er dan ook nog onder de brander. Mijn voorkeur is voor degelijkheid dat niet kapot scheurt na intensief gebruik.
Even een opmerking voor gasbranders waarbij de tank niet los van de brander ligt:
NOOIT STRAK OM DE BRANDER + GASFLES HEEN!

Doe je dit wel dan kan het tankje te heet worden met als gevolg dat deze explodeert.
Voor de rest is een scherm wat net zo hoog als het pannetje is het meest ideaal, maar het hangt er vanaf hoeveel gewicht je mee wilt slepen.
jzccow schreef:[…] is een scherm wat net zo hoog als het pannetje is het meest ideaal,
Het méést ideaal! Toe maar!

Zonder gekkigheid: iets hóger dan het pannetje kan zelfs nog efficiënter zijn.
Alien schreef:
jzccow schreef:[…] is een scherm wat net zo hoog als het pannetje is het meest ideaal,
Het méést ideaal! Toe maar!

Zonder gekkigheid: iets hóger dan het pannetje kan zelfs nog efficiënter zijn.
Niet echt waar ik de nadruk op zou leggen in mijn zin, maar wellicht had ik hem anders kunnen verwoorden. Wat jij wilt. :roll:

@OP: Ergens tot aan de rand van de pan werkt het beste in de zin dat dit de meeste warmte afgeeft van de vlam aan de pan zelf. Alles daarboven voegt weinig aan efficiëntie toe, of maakt alleen maar het deksel kokend heet. :P
Wil je echt efficiënt zijn dan kan je het deksel nog isoleren met een stuk vilt of zo.
Het voordeel van hoger dan de rand is dat je iets meer een schoorsteen effect krijgt en dus efficiëntere verbranding... al kun je je afvragen hoe relevant dat is bij een gasbrander.

Ik zou zeggen lees de volgende links maar eens:
- Canister Gas Stoves – Recommendations and Efficiency
- Canister Stoves and Wind
jaccow schreef:Het voordeel van hoger dan de rand is dat je iets meer een schoorsteen effect krijgt en dus efficiëntere verbranding... al kun je je afvragen hoe relevant dat is bij een gasbrander.
Niet. Als de vlam blauw is, is aan het verbrandingsrendement niets mee toe te voegen. Een schoorsteeneffect kan dan alleen de vlam nog uitblazen, en dat is net wat je wilde voorkomen.