door
CapoJan » za 09 jan, 2016 22:50
Nieuwe batterijtechnologie met een hogere energiedichtheid is mooi, maar we mogen onszelf niet verliezen in technisch optimisme. De markt speelt ook mee.
Binnen de huidige technieken scoort LiFePo hoog, behalve op het vlak van energiedichtheid. Toch gebruiken veel merken dit niet, waaronder Bosch. Waarom? Vermoedelijk omdat dergelijke accu's te lang meegaan. M.a.w. ze verdienen er niet genoeg aan. Vervangaccu's zijn big business.
En een stuk eigen ervaring: ik rij met een Flevobike E-Orca (velomobiel). De Orca is uitgerust met een 500 Wh LiFePo4 accu. Bereik in eco-stand varieert tussen 200 en 80 km, afhankelijk van de omstandigheden.
Telkens aan pakweg 30 km/u, maar 200 km was met rugwind, een constante snelheid en op vlak terrein (LF1 en Flevoland). 80 km haalde ik langs de Normandische kust, met een volgeladen Orca en een even volgeladen Radical Cyclone erachter en een flinke tegenwind. Meestal is ook dat geen probleem, mits enige planning. De lader (5 A) ging uiteraard mee. Tijdens de eventuele middagpauze een uurtje laden betekent 25 tot 50 km extra.
Je kunt natuurlijk ook nog altijd verder zonder ondersteuning. Volladen gebeurt 's avonds op de camping.
Tijdens de zomertrip in 2014 varieerden de dagafstanden tussen 60 en 190 km, telkens met ondersteuning. Om het wat comfortabeler te maken, voegde ik het voorbije jaar een tweede accu toe. 400 Wh extra betekent grofweg 100 km extra bereik. Zo kom ik aan 150 tot dik 300 km bereik. Dat is, wat mij betreft, ruim voldoende voor een dag.
Nog een bedenking: enerzijds heb je wat technisch mogelijk is en dat is al heel wat. Anderzijds ben je als gebruiker gebonden aan wat de fabrikant aanbiedt. Dat is vaak heel wat anders dan die technische top. Daar heb je niet in te kiezen of toch maar beperkt. Indien je bijvoorbeeld kiest voor een Bosch middenmotor, ben je meteen gebonden aan de accu's die Bosch wil bieden, wat het fietsenmerk ook mag zijn. De fabrikant zoekt een optimum tussen een verdienmodel en klantentevredenheid. Daarvoor dient marktonderzoek. Ik heb de indruk dat veel gebruikers (geen wereldfietsers) dik tevreden zijn met wat ze nu krijgen. Omdat een minderheid dat niet is, hoeft de fabrikant zijn model niet te veranderen. Dat loont gewoon niet.