Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gps opladen - Forum Wereldfietser

gps opladen

Hallo,

ik denk erover om eindelijk een gps aan te schaffen, nu is mijn vraag: hoe laden jullie je gsm op als je kampeert ?

Frank en Diane
Die van mij werkt op twee AA batterijen. Ik heb er zes van mee en als we op de camping zijn, dan laad ik de lege op in een beschikbaar stopcontact.
Via power bank / stopcontact. En power bank via dynamo / stopcontact.
Ik vraag het bij aankomst aan de campingbaas. Nog geen weigering gehad.
Excuus, 1 x op 110 overnachtingen ...
Garmin Montana 650t, accupakje gaat twee dagen mee, maar er passen ook drie stuks AAA in, gaan iets meer dan twee dagen mee (en bij oplaadbare met een hoge capaciteit langer dan dat). Altijd een powerbankje mee dat ik kan laden in de toiletruimte of aan een zonnecelletje, waarmee ik dan de GPS'r weer oplaadt, hoef ik die tenminste niet onbeheerd ergens neer te leggen.
Meerdere sets Eneloop cellen mee. Die wissel je gewoon als ze leeg zijn. Ik doe ongeveer een dag met een set (Garmin Oregon 450). Er gaat een lader mee en als het nodig is, worden er op de camping enkele paren geladen.
Dit jaar schik ik te experimenteren met een powerbank en zonnepaneel.
Via de Son naafdynamo en sinds vandaag via een e-werk met accupack. Voorheen met een reecharge power-pack. Verder gaan er nog 4 batterijen met een oplader mee.
De meeste outdoor-toestellen zullen één a twee dagen meegaan op twee AA batterijen. Afhankelijk van type toestel: een toestel met touchscreen zal bijv meer stroom verbruiken dan een zonder. In de praktijk is het verstandig te zorgen dat je altijd twee reserve batterijtjes hebt.

Daarnaast is ook de kwaliteit van batterij en lader van invloed. Oplaadbare batterijen kennen behoorlijke kwaliteitsverschillen, w.o. de levensduur (het aantal laadcycli) van de batterij.

Mits daartoe voldoende ruimte in de bagage is een lader waarin vier batterijen tegelijk kunnen het handigst: heb je de volgende dag altijd twee volle sets immers.
Kies bij voorkeur voor de 'low self discharge' types ofwel 'pre-charged'.
Het zal, buiten de vakanties immers geregeld voor kunnen komen dat je een batterij uit de lader haalt, maar pas na enkele weken gebruikt. Een 'normale' nimh is dan de helft van z'n spanning kwijt, een pre-charged niet.
CapoJan schreef:Meerdere sets Eneloop cellen mee.
De eneloops zijn inderdaad uitstekende batterijen maar relatief kostbaar. Zeer goed alternatief is de 'Ladda' van Ikea. Heeft ietsje (10 a 20%) minder capaciteit maar kost een kwart (1 euro per stuk).

Wat, los van de batterijen, voor vakantiegebruik misschien ook nog interessant kan zijn: http://www.mrgps.nl/basecampmapsource-o ... t-kan-dat/
Ik heb een Garmin Etrex 30 en die is heel zuinig als ik alleen maar een track volg. Met goede Ansmann accu's van het Eneloop type doe ik dan 4-5 dagen. Op kortere tochten volstaan dan dus enkele sets reserve accu's, en kan de lader thuis blijven. Als hij wel mee moet is een klein model voor 2 AA's genoeg.
En de batterijduur is ook afhankelijk van het scherm waarop je je GPS zet. Als dat de tripcomputer is, hoeven de gegevens maar minimala te verversen. Als je het kaartscherm met hoog zoom- en detailniveau gebruikt, moet de GPS meer aan de bak en zullen de batterijen sneller leeg zijn.

Dat gezegd hebbende, doe ik met een setje Eneloops zéker 10 uur op het kaartscherm bij een zoomniveau van 80m en gemiddeld detailniveau. En da's lekker.
Ook ik heb mijn kaartscherm meestal op 80 m.
Bij mij staat hij daar ook op.
Mijn resolutie pas ik aan aan de situatie. In het buitengebied 200 of meer (dan heb ik meer overzicht over wat ons te wachten staat), de de bebouwde omgeving op 80 of 120 en als het echt lastig wordt op 50.
En dan gaat de accu van mijn Montana ruim anderhalve dag mee. Met drie accu's :D en wat reservebatterijen komen we een aardig eind weg.
Doe ik ook hoor. En als ik weet dat ik toch een hele tijd rechtdoor moet, of wanneer er geen afslagen zijn, schakel ik om naar de tripcomputer.
Ik ben lui :lol: en heb hem gewoon steeds op de route staan.
En hoe doe jij dat bij meerdaagse tochten? Of heb jij een oplader op de fiets?
Dat nog niet bj de hand gehad maar ja er gaat een oplader mee komende zomer.