Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spanning banden tijdens zomerhitte - Forum Wereldfietser

spanning banden tijdens zomerhitte

ik ben benieuwd of er, en zo ja wat, de gevolgen zijn van hitte op de bandenspanning. Denk daarbij aan combinatie van hoge buitentemperatuur, zeer heet asfalt en direct zonlicht op de (zwarte) band, vergeleken met de koele ochtendtemperatuur?
mikefiets schreef:ik ben benieuwd of er, en zo ja wat, de gevolgen zijn van hitte op de bandenspanning. Denk daarbij aan combinatie van hoge buitentemperatuur, zeer heet asfalt en direct zonlicht op de (zwarte) band, vergeleken met de koele ochtendtemperatuur?
10%?
(PV=MRT en zo )
m-gineering schreef:
mikefiets schreef:10%?
(PV=MRT en zo )
D.w.z. de druk is evenredig met de absolute temperatuur, je weet wel °C + 273.
Voorbeeld:
In ochtend tijdens banden oppompen
10 °C: tot 5 bar gepompt.
Middag, fiets staat in zon. 50 °C: p = 5 * ((273+50) / (273+10)) = 5,7 bar.
Middag, afdaling. 80 graden (de lucht in de banden, de velg is heter):
p = 5 * ((273+80) / (273+10)) = 6,2 bar.
Leon

Een ervaring uit de praktijk.

Tijdens mijn militaire dienst plofte mijn fietsband toen het karretje tegen een gevel stond geparkeerd. Een flinke hete zomeravond was voldoende om de band te doen ploffen.

johntelleman schreef:Een ervaring uit de praktijk.

Tijdens mijn militaire dienst plofte mijn fietsband toen het karretje tegen een gevel stond geparkeerd. Een flinke hete zomeravond was voldoende om de band te doen ploffen.
Banden kunnen snachts ploffen als de fiets boven je bed hangt, als ze achter je rug in de auto staan :shock: of als je nietsvermoedend op een terrasje zit. Bij temperatuursverhoging is echter niet zozeer de drukstijging het probleem, maar het feit dat warm rubber stukken minder sterk is.

m-gineering schreef:
Banden kunnen snachts ploffen als de fiets boven je bed hangt, als ze achter je rug in de auto staan :shock: of als je nietsvermoedend op een terrasje zit. Bij temperatuursverhoging is echter niet zozeer de drukstijging het probleem, maar het feit dat warm rubber stukken minder sterk is.
Lijkt mij ook ja, met de cijfers die Leon daar geeft, dat het meestal niet de absolute druk is die een band doet springen. Een beetje band is getest tot aanzienlijk meer dan de opgegeven maximumdruk, net om die maximumdruk in zowat alle omstandigheden te kunnen garanderen.